

[image: image]



GOOD

TIMES,

BAD

TIMES

HAROLD EVANS

[image: image]


PRAISE FOR
GOOD TIMES, BAD TIMES

‘One of the most important books ever written about the practice and the principles of journalism, and possibly the single best book ever written about a particular episode in the history of a newspaper.’ –Literary Review

‘Brilliantly written … Compulsory reading for all who wish to estimate the strength of the foundations of British democracy.’

–Lord McGregor, The Times Literary Supplement

‘Much has been written about Rupert Murdoch by journalists peering in from the outside … Good Times, Bad Times is by a journalist who was engaged with Murdoch in a struggle to the death’. –The New Republic

‘Valuable for its picture of life at the apex of British Journalism: the dinners at 10 Downing Street, the visits to Buckingham Palace, the daily struggle to put out what is still England’s newspaper of record.’ –Time

‘Mr Evans writes at a racy gallop, enlivened by some marvellously wicked portraits in his gallery of grotesques.’

–Michael Leapman, Scotsman

‘Enthralling … the narrative pace is tremendous … an immediacy and an excitement worthy of le Carré.’

–Charles Wintour, The Observer

‘Evans’ story must astonish anyone not conversant with newspapers … he was a brave and skilful editor and he fought more than most … a fascinating book.’

–Simon Jenkins, The Sunday Times

‘Much the raciest newspaper narrative since Hugh Cudlipp’s 20 years ago: rich in flavour, anecdote and personality.’

–Donald Trelford, Listener

‘A splendid story well told.’

–Alastair Hetherington, The Guardian

‘It is well written, with excitement in some parts, with a sense of history in others.’ –Gordon Newton, The Times

‘It’s a compelling book, a wonderful “read”. It is often very funny … it is also about journalism and good stories and editing … One can think of a long list of prime ministers who have done less for publishing liberties in this country than Harold Evans did.’

–Neal Ascherson, London Review of Books

‘A wonderfully readable memoir … the book brims with excitement and controversy.’ –Publishers Weekly

‘Fascinating … both an uncommonly entertaining tale and an important account of the tribulations of the press in the age of international media barons.’ –Arthur Schlesinger, Jr

‘Entertaining and important … The book has caused a stir …’

–The New York Times

‘A vivid account of Mr. Evans’ victories and defeats … an engrossing and cautionary tale.’

–The New York Times Book Review

‘All the suspense, conflict and intrigue of a spy thriller full of marvellous detail and vivid character paintings.’

–Michael O’Neill, former editor, New York Daily News

‘Spicy, anecdotal, yet authoritative … garnished with tales of intrigue, betrayal, spite, conspiracy.’ –New Society

‘Extraordinarily well written. A vivid portrait of what it is like to be the editor of a great daily newspaper.’ –Chicago Tribune

‘A compelling tale of ambition, intrigue, and treachery in the high places of British journalism, full of pungent gossip and acid character sketches.’

–Piers Brendon, Columbia Journalism Review


ALSO BY THE AUTHOR

The American Century

They Made America: From the Steam Engine to the Search Engine, Two Centuries of Innovators

War Stories: Reporting in the Time of Conflict from the Crimea to Iraq

The Half Free Press (with Katherine Graham and Lord Windlesham)

The Index Lecture: View From Ground Zero

The Active Newsroom

Editing & Design (5 vols)
Essential English
Newspaper Design
Text Typography
Newspaper Headlines
Pictures on a Page

We Learned to Ski (with Brian Jackman and Mark Ottoway)

Suffer the Children: The Story of Thalidomide (with Insight)

The BBC Reports: On America, Its Allies and Enemies, and the Counterattack on Terrorism (BBC Corporation and Harold Evans)

Eyewitness

My Paper Chase


CONTENTS

Preface

Foreword

Chapter One: The Sunday Times and the Crossman Diaries

Chapter Two: DC-10 Disaster

Chapter Three: Philby

Chapter Four: Thalidomide

Chapter Five: Sale of the Century

Chapter Six: The Guarantees

Chapter Seven: Biffen’s Missing Millions

Chapter Eight: The Tenth Proprietor

Chapter Nine: Questions of Trust

Chapter Ten: Times Past and Times Present

Chapter Eleven: First Editions

Chapter Twelve: The Black Friars

Chapter Thirteen: Changing The Times

Chapter Fourteen: Politics and Money

Chapter Fifteen: Plots

Chapter Sixteen: The Vanishing Titles

Chapter Seventeen: The Ides of March

Afterword

Dramatis Personae

Bibliography

Principal Sunday Times Books

Appendix

Acknowledgments


PREFACE

There is a clear connecting thread between the events I describe in Good Times, Bad Times and the dramas that led so many years later to Rupert Murdoch’s ‘most humble day of my life’. I was seated within a few feet of him in London on 19 July, 2011, as he was cross examined by a cross-party select committee of MPs investigating the hacking of thousands of phones by his News of the World newspaper. Not many more than a score of observers were allowed into the small room at Parliament’s Portcullis House, across the road from the House of Commons and Big Ben.

A portcullis is a defensive latticed iron grating hung over the entrance to a fortified castle. It’s a perfect metaphor for News Corporation, which perpetually sees itself as beset by enemies. The company’s normal style is to soak assailants in boiling oil, but this time Murdoch, as chairman and only begetter of the giant multimedia enterprise, had little choice between defending the indefensible and denying the undeniable. He chose humility, the honest man betrayed by vassals.

It must be wearing for Murdoch to have been let down so frequently over so many years by unscrupulous hacks in his employment who had not learned of his passion for public service journalism; let down, too, by so many of his executives who recklessly risked his reputation and large sums of his money in the concealment of crime. But if he is to be cast as a victim, it can only be in the sense that he was a victim of his own ambitions and his ingrained cynicism. Clearly, despite his spectacular career, he fell short as a competent head of the major media corporation he created. For all his business prowess, which is redoubtable, he presided over a rotten corporate culture. The experiences I describe in Good Times, Bad Times have turned out to be eerily emblematic. The dark and vengeful undertow I experienced in my year editing The Times correctly reflected something morally out of joint with the way he ran his company. Of course, News International newspapers, including the News of the World, did some good work. Of course, the direct competitors have hardly been free of the excesses typical of tabloid circulation battles – invasions of privacy with not a shred of justification in the public interest; entrapment, fabrication, and malicious gossip; and the occlusion of facts that may stand in the way of a good story. But News International (the News Corp subsidiary) practiced the worst of these vices on an industrial scale, supplemented them with bribery and intimidation, and came to consider itself above the law.

There are two consolations in the whole sorry story, one, that good journalism defeated lousy journalism and, two, that the giant corporation was first called to account by a humble – that word again – Manchester solicitor-advocate, 47-year-old Mark Lewis. He thought there was something fishy in the way the way the News of the World responded to his complaint in 2006 about the harassment of his client, Gordon Taylor, in the paper’s pursuit of a non-story about his private life. The whole story slowly unraveled because Lewis pressed and pressed for damages. If he had yielded to the ensuing bullying and blandishments, it’s likely the scandal would have festered unnoticed; when it did start to become public, Lewis lost his job with his Manchester employers who recoiled from “controversy”.

 The paper Murdoch most affects to despise, The Guardian, was not afraid of controversy or Murdoch. It persisted with periodic stories of hacking in the face of repeated denials by News International and its lackeys, the sloppy exonerations of News International by Scotland Yard and the Press Complaints Commission and, perhaps most shameful of all, sneers by incompetent reporters. With very honourable individual exceptions, the British institutions of Parliament, press and police, taken as a whole, failed the big test; only the judiciary justified the public trust. The exceptions to a lamentable performance by the press in taking up of The Guardian lead were The Independent, the Financial Times and BBC News. Peter Oborne at the Spectator and Daily Telegraph had long warned of Murdoch’s undue influence, and the media analyst Claire Enders was very early to sound an alarm. Various bloggers stuck to the story, notably Brian Cathcart (Hacked Off) and Tim Ireland (Bloggerheads). Otherwise, the Guardian was virtually alone. It was left to the New York Times to secure decisive interviews with former News of the World reporters, published on September 1, 2010. Their testimony demolished News International’s defense that hacking had been confined to a single editor of royal stories. Throughout all this, the law officers of the government remained inert, misled by Scotland Yard, but a number of Parliamentarians called valiantly for truth, notably the Speaker of the House of Commons John Bercow; Lords Puttnam, Fowler, Prescott and Donoughue; and MPs Tom Watson, Paul Farrelly, Chris Bryant, and Christopher Huhne. Most courageous of all were the varied victims of phone hacking who risked much in challenging News International.

Only when cornered did the company start offering damage money for its intrusions. In the meantime, it did not confine itself to rebuttals. It hired private investigators to build a dossier on its pursuers. Confronted by a critic, the cry in News International seems not to have been ‘is there anything to this allegation?’ but ‘what have we got on him?’ Lewis, who came to be engaged by the family of Milly Dowler, was one of those subjected to this squalid tactic of covert surveillance.

 Surveillance was a breach of the law, but so were the means by which Rupert Murdoch acquired a seminal concentration of power and influence. The 1977 Royal Commission on the Press concluded that diversity was a central issue for improving the quality and caliber of the British press and remedying the political imbalance of national and mass circulation newspapers: ‘It follows that we should try to encourage this process [of diversity] by practical means, rather than simply pay lip service to the concept.’ How then could it happen that four years later Murdoch was allowed to add The Times and The Sunday Times to his ownership of the biggest-selling daily tabloid, The Sun, and the biggest-selling Sunday paper, the News of the World?

In the first edition of this book, I spelled out some of the artful dodges by which the government allowed itself to be deceived thirty years ago. The Labour opposition and Liberal leader Jo Grimond were not duped, but Ministers swallowed the lie that Murdoch was the only plausible bidder for both famous newspapers, that the papers would cease to exist without him. I reported that the Prime Minister Mrs Thatcher arranged for Murdoch’s bid to avoid scrutiny from the Monopolies Commission, which would have assuredly turned it down. Normally the apostle of competition, the lady on this occasion was ready for turning. She executed a U-turn while expecting that Murdoch’s affinity with her politics would impel him to ensure favorable coverage – as indeed he did, as I experienced firsthand as editor of The Times in 1981–2. She was at a low point in her premiership, in the depths of a recession, with Social Democrats yapping at her heels on the left and on the right former Prime Minister Edward Heath ungrateful for being relieved of the cares of office. Mrs Thatcher needed unquestioning allies. She was a vital force in reviving British competitiveness, but by overriding the monopolies law in the case of Times Newspapers she enabled a dangerous concentration of press power. She did it again ten years later, again in the service of Murdoch, enabling him to gain his first foothold in British broadcasting.

Successive governments of both parties, scared and charmed, did no better. In 2011 Murdoch already had the dominant position in the British press, but Culture Secretary Jeremy Hunt was ready to roll over and beg for a biscuit rather than reject Murdoch’s bid for control of satellite broadcasting, too. Script for Prime Ministers: What does Rupert want? Hurry, give it to him.

There is a pattern to the Murdoch sagas. What is denied most furiously invariably turns out to irrefutably true. It’s fair to say Good Times, Bad Times was well received, but several commentators suggested I had exaggerated the influence of Mrs Thatcher, and that Murdoch had honoured the editorial independence he promised the editors of The Times and The Sunday Times. Mr Charles Moore said the story should have waited until I had died; it was ungentlemanly, he thought, to write so soon of events of which I had knowledge. I am sorry I disappointed him by staying alive.

It must disappoint all the apologists that on 16 March, 2012, the Churchill Archive Centre (CAC) in Cambridge released two discomfiting documents from the Margaret Thatcher Foundation. They give the lie to the official history of The Times from 1981–2002. The historian engaged by The Times, Mr Graham Stewart, wrote that Murdoch and Mrs Thatcher ‘had no communication whatsoever during the period in which The Times bid and referral was up for discussion.’1 On the contrary, the documents reveal that on 4 January, 1981, the Prime Minister and Murdoch had an extraordinary secret lunch at Chequers. The record of the ‘salient points’ of the meeting by No. 10’s press officer, Mr (now Sir) Bernard Ingham, testifies that in accordance with Mrs Thatcher’s wishes he would not let his report go outside No. 10, which is to say Ministers would not be briefed on the meeting. It must be galling for Stewart that the source he relied on for the falsehood in his history was the man who engaged him to write it. The meeting that Stewart writes never took place was highly improper. Moreover, Ingham’s ‘note for the record’ reeks of cover-up in triplicate. It bears some parsing.

First, the pretence is that Murdoch was afforded a private meeting with the Prime Minister so she could be briefed on the takeover battle. That’s absurd enough, given the coverage in the press and the responsibilities of the Department of Trade. The larger absurdity is that the Prime Minister’s redundant ‘briefing’ is being done by only one bidder, and by one who has an urgent interest in rubbishing his competitors. Interestingly, Murdoch’s list of rivals makes no mention of someone Stewart refers to as making a ‘serious offer’2: Vere Harmsworth, the third Lord Rothermere, the most formidable of the newspaper owners whose great uncle Lord Northcliffe owned The Times between 1908 and 1922, a newspaper genius whose mind failed him at the end. Murdoch also chose not to inform the Prime Minister of the bid by the Sunday Times’ management buy-out team, which submitted its offer to the Thomson Organisation on 31 December 1981. The monetary amount of £12 million sterling was the same. He deliberately conflates the bid by the profitable Sunday Times editors and managers with the less credible bid by journalists of the loss-making Times.

Secondly, Ingham’s note is obviously drafted to deal with the eventuality that the clandestine meeting would one day come to light. On that account, it is ludicrous. We are asked to believe that there was no mention at the lunch of the clear legal requirement for Murdoch’s bid to be referred to the Monopolies and Mergers Commission. The Prime Minister had a duty to remind him of the laws she had sworn to honour and enforce. Did she not emit at least a polite cough? If she did not, she was uncharacteristically negligent. And if she did murmur something, why did Ingham choose not to record it? Sir Bernard is alas unable to help us with anything. He has no memory of the meeting.

As the narrative in this book makes clear, it is significant that in the crucial Cabinet meeting three weeks later it was Mrs Thatcher who claimed that the fine print of the act would exempt Murdoch from its provisions on the grounds that both papers were unprofitable. I relate in the chapter entitled ‘Biffen’s Missing Millions’ that this statement was not true of The Sunday Times. Indeed, one of the unremarked ironies in Ingham’s account of the meeting is Murdoch’s enthusiasm for the success of the paper: ‘…even at the depths of a recession, this newspaper was turning down advertising….’ And: ‘the market clearly permitted’ an increase in advertising rates.

Thirdly, there’s the exchange at the end of the lunch. The statement that Mrs Thatcher concluded the visit by wishing Murdoch well would have been polite, if, again, improper in the circumstances. But that is not how Ingham records it. He writes (my italics): ‘The Prime Minister…did no more than wish him well in his bid….’ Why ‘did no more’?

The second document released is a handwritten letter from Murdoch to Mrs Thatcher from his Eaton Place home. ‘My dear Prime Minister’, he writes, saying he greatly enjoyed seeing her again. Ostensibly the letter thanks her for letting him interrupt her weekend at Chequers. It is dated 15 January. This is very odd.

 Murdoch is traditionally punctilious on such matters. (Denis Hamilton told me that Murdoch was the only one of the directors of Reuters who thanked him for his work as chairman.) The idea that he delayed eleven days to thank his most important connection for the newspaper acquisition of his career does not scan. The smell of documents being cooked is discernible. Moreover, Murdoch is at pains to make a point of emphasizing his dilatoriness, first saying his thanks are ‘belated’ and then hammering it home by adding that it is ‘ten days’ since they met. Moreover, in the date line, 15 January is a correction for another date. Is one meant to infer that he began to write on his return from Chequers, and was interrupted; or is it a slip? Trifles, perhaps, but things are often not what they seem in events suffused with so much subterfuge.

Of course, this ancient history was not on the agenda when Murdoch flew in to London on 11 July, 2011, to face the 19 July examination by the select committee of MPs with his then heir apparent, his son, James, who’d recently been appointed deputy chief operating officer of News Corporation, the parent company of News International. Among those waiting patiently – one might say humbly – for admission to the Portcullis House committee room was Nick Davies, the back-packing Guardian reporter, who led the paper’s investigation courageously sustained by his editor Alan Rusbridger. It was cheering to think of the impetus for good contained in Davies’ little notebook as he assiduously scribbled away during the hearing.

Rupert Murdoch had begun badly on jetting into London that summer, all smiles in a jaunty Panama hat and embracing his ex-editor and CEO Rebekah Brooks whom he called his ‘first priority’; she was arrested days later. He made his first humbling visit, this one to apologize to the family of Milly Dowler, a missing schoolgirl whose cell phone was hacked by the News of the World. Messages on her phone had been erased, giving the family brief hope she might be alive. The immediate suspicion was that the erasures had been made by the hacker to make room for more messages the paper could milk for despicable ‘exclusives’. It turned out that the erasures were made neither by Milly, who had been murdered, nor by the hacker, but by the instrument itself which automatically deleted the messages 72 hours after they had been played. Murdoch hoped to expunge the memory of that obscenity by expunging the News of the World itself. In 1969 it had been his first acquisition in Britain but the immediate end of 168 years of publication was left to his son James, its chairman.

Observers in the Portcullis room that July day were divided on the efficacy of Rupert Murdoch’s testimony. Some thought his answers revealed a doddery, amnesiac, jet-lagged octogenarian. He cupped his ear occasionally to ask for a question to be repeated; at one moment he referred to the Prime Minister David Cameron when he meant Alastair Campbell, Prime Minister Blair’s press adviser. Others saw the testimony as a guileful imitation of ‘Junior’, the ageing mentor to Tony, the capo in The Sopranos, who feigned slippered incompetence to escape retribution. I thought, on the contrary, that Murdoch was a good witness, more direct than his thirty-eight-year-old son James, who sported a buzz cut unnervingly reminiscent of Nixon’s chief of staff, Bob Haldeman. His father was as taciturn as James was loquacious. Murdoch père paused to run each answer through his shrewd mental calculations of the legal implications of his own words, occasionally smiting the tabletop in front in a kind of brutal authoritarian emphasis that began to make his wife Wendi distinctly nervous. She leant forward to restrain the militancy.

The MPs at the committee hearings did their best to nail responsibility on the Murdochs. It was all the more a pity that all the forensic word play at the main hearing on 19 July was interrupted by a young anarchist loon behind me with a plastic bag containing a paper plate he’d surreptitiously filled with Burma-Shave foaming cream just a moment before he bore down to deposit it on Murdoch. The foamer proclaimed his victim to be a ‘greedy billionaire’. Everyone marveled at the elegant Wendi Murdoch uncoiling with ferocious speed to land a left hook on the assailant. I was impressed, too, but more so by the curious fact that we’d all jumped to our feet while PC Plod lumbered in (‘hello, hello, what have we here?’), but Murdoch himself stirred not at all. He sat still, staring straight ahead throughout the assault and the eviction of the press. The effect of the intrusion was to take the heat out of the interrogation. ‘Rupert must have fixed that’, said one of the pressmen forced to leave the room and watch on closed-circuit TV.

Certainly on the resumption, the MPs were gentler with Murdoch, who now faced them in his shirt. His testimony had flashes of mordant directness, one of his more engaging qualities. When a committee member referred to the ‘collective amnesia’ of his executives, he riposted, ‘you mean lying’ and he was right. James, the eager mollifier, was too ready to seek refuge in convoluted references to ‘distinguished outside learned counsel’ mixed with patronizing explanations for the plebs on how large corporations delegate small details like paying off villains.

In fact, the only telling evidentiary moment in that summer hearing was the extraction of an admission that News International was still paying said villains. Murdoch père murmured they had to do it by ‘contract’ – hush money to you and me though nobody thought to call it that and nobody, alas, asked to hear the details. Next day, NI announced they would stop the payments. The concession to decency lost impact because on its heels, the former editor of the defunct News of the World, Colin Myler (now editor of the New York Daily News), and the paper’s legal adviser Tom Crone united to say James was in error when he testified they had never told him that more than one reporter had offended. They persisted in so accusing James when recalled to the committee in November, just before Armistice Day. James wore the commemorative red poppy in honor of the fallen, but the MPs were in no mood for peace. This time, without his father, he faced a bruising assault on his memory and his integrity. Had he heard of the word ‘Mafia’ to describe an enterprise that got its way by intimidation, corruption and general law-breaking? Had he heard of the word ‘omertà’ the Mafia’s word for a code of silence? James was the innocent abroad: ‘I am not an aficionado of such things.’ One was left to wonder how Rupert would have reacted on being told, as James was, that he must be the first Mafia boss in history who didn’t realize he was running a criminal enterprise.

Two weeks later James was further discomfited by the investigators’ discovery of a storage crate locked away during the News of the World shutdown. In one of the files was a hardcopy of email from Myler to James on 7 June, 2008, which seemed to bear out Myler’s claim that he and Crone had indeed alerted James to hacking by multiple reporters. Worse yet, the email included a complaint by Gordon Taylor, the prominent chief executive of the Professional Footballers’ Association, who claimed he could prove he was hacked. James authorized a remarkable payment of £700,000 sterling ($1.4 million) to compensate Taylor. Still, in December, in a letter to the select committee, he maintained his stance that he’d made this payment on the advice of learned counsel. He hadn’t realized the abuses might have been widespread because he didn’t read the whole email, missing the memo from Crone and a reference to a ‘nightmare scenario’ for the whole company.

It is not a wholly implausible excuse. Busy people don’t invariably have the patience to follow all the threads of every email. My own guess is that James, who had been an able leader at BSkyB, got lost in the intricacies of the cover-up first orchestrated when he was not in charge of News of the World.

The Murdochs’ appearance in London, offering full co-operation to catch scoundrels in their employment, and financial compensation for hacking victims, was intended to effect closure on a series of regretted mishaps. Instead, the summer hearing turned out to be a prelude to a cascade of more unfortunate events. In a pantomime of scurrying lawyers and investigators, files vanishing on a passage to India, corporate denials giving way to rueful admissions and what used to be called barefaced lying, News International found supposedly lost and deleted emails. High Court judge Geoffrey Vos, who presided over settlements in the civil lawsuits for invading privacy, was not amused to learn that even after the company received a formal request, ‘a previously conceived plan to delete emails was out in place by senior management’. News International, he declared in January 2012, ‘are to be treated as “deliberate destroyers of evidence”’.

Through 2011 and into 2012, clouds of possible wrongdoing enveloped other newspapers in the Murdoch empire. Nine current and former staffers from Murdoch’s tabloid flagship, The Sun, were arrested on suspicion of bribing public officials. In July 2011, News Corporation, the parent group of News International, launched a Management and Standards Committee to investigate business practices within NI. Murdoch-watchers originally assumed this committee was largely a publicity exercise to cool the phone-hacking scandal. However, it was set up independently of News International and gained in credibility with the appointment of Lord Grabiner, QC, Will Lewis, Simon Greenberg and Jeff Parker, who report to Joel Klein, former New York City school reformer. Of Grabiner’s appointment, Klein said, ‘it clearly demonstrates that we are serious about putting things right that have gone wrong in the past.’ The revelations of wrongdoing are humiliating for Murdoch but they are prudent, the best defense against a possible prosecution under the Foreign Corrupt Practices Act in the United States.

The Management and Standards quartet oversee the work of a posse of cops trawling through hundreds of millions of emails. Murdoch had to fly to London again, this time to assure angry Sun staffers he wasn’t ratting on them and was fully committed to keeping the paper open. Indeed, he was going ahead with a Sunday edition. However, more fur is likely to fly as the email ferrets hunt through the Sun’s electronic trash.

And then there’s the bizarre episode at The Times in which the watchdog didn’t bark in the night but bit itself. A staff reporter hacked into the email of “Night Jack”, an anonymous critic of police ineptitude, with the extraordinary intention of blowing his cover. The editor of The Times should, like Caesar’s wife, be above suspicion and I know James Harding to be a straight shooter. It seems he was unaware that the reporter, now fired, was busy betraying a source, instead of defending his identity to the death. It’s a rum affair.

Following their appearance before Parliament, Murdoch father and son rode out a subsequent confrontation with dissident shareholders, but James’ reappointment as BSkyB chairman was short-lived. He resigned in May 2012. Critics of his father wanted to force him out of his position at the annual meeting in Los Angeles in October 2011. They made what sports reporters like to call a ‘gallant’ effort in the face of Murdoch’s control of some 40% of the voting shares (with only around 12% of a stake). They assailed his pay ($33 million); his morals; his gerrymandered corporate structure; his arrogance (‘you’ve treated us like mushrooms for a long time’). Meeting in Fox Studios in Los Angeles, Murdoch père was on home ground, able to brag about the performance of the US broadcasting units, which contribute more than half the company’s adjusted income, and BSkyB’s contracts with more than 10 million subscribers. No mention of his humiliating withdrawal of a bid for full control. Yes, there was this hacking problem. It had brought the company ‘understandable scrutiny and unfair attack’ but it had to be put in context. The story of News Corporation was ‘the stuff of legend’.

He was more relaxed than when facing Parliament. His responses were a mix familiar to Murdoch watchers of brusque put-downs, wit and obfuscation. The Church of England holds $6 million of News Corporation shares. The secretary of its ethical investment advisory group tried to complain that they had difficulty getting News Corporation to listen to their concerns. Murdoch interrupted, ‘your investment hasn’t been that great’. He ridiculed the director of the Australian Shareholders’ Association who’d said he hadn’t decided how to vote: ‘I’d hate to call you a liar, but I know exactly how you’re going to vote.’ He dodged the only real bullet when Tom Watson, MP, tried to probe the ongoing police investigations in Britain of computer hacking. ‘Recent rumors’, said Murdoch, embellished with a promise – ‘we’ll put this right’ – and a bang on the desk to make up for the evasion.

How much Rupert Murdoch knew and when he knew it may not be pinned down because he exercises what the sociologist Max Weber defined as ‘charismatic authority’, where power derives from how the leader is perceived by others rather than by instructions or traditions. The concept of charismatic authority as applied to the Murdoch empire may be best understood – as a concept, I emphasise, and not a personal comparison – in the use made of Weber’s definition by Sir Ian Kershaw, historian of the Third Reich. Kershaw argues that Hitler was not much absorbed by the day-to-day details of Nazi Germany’s domestic policy, but was nonetheless a dominant dictator. Kershaw explains the paradox by adopting the phrase of a Prussian civil servant who said the bureaucrats were always ‘working towards the Führer’3. They were forever attempting to win favor by guessing what the boss wanted or might applaud but might well not have asked for. Similarly, in all Murdoch’s far-flung enterprises, the question is not whether this or that is a good idea, but ‘What will Rupert think?’. He doesn’t have to give direct orders. His executives act like courtiers, working towards what they perceive to be his wishes or might be construed as his wishes. A few examples follow from my experience in 1981–2 at The Times. They act this way out of fear, certainly, because executions are so brutal, but the fear also reflects a more rational appreciation of the fact that his ‘wild’ gambles so often turn out to be triumphs lesser mortals could not even imagine.

Murdoch has chutzpah like nobody else. Even as the hacking scandal started to erupt in 2007, and full control of Sky was within his grasp, Murdoch was protesting that hacking was ‘not part of our culture anywhere in the world’ when it plainly was part of the culture to anyone who bothered to look. In actions settled out of court in the United States, he’s had to shell out hundreds of millions of dollars to companies who testified, among much malefactions, that their business secrets were stolen by his News America hacking into their password-protected websites. According to court testimony, the executive who presided over the thefts, Mr Paul Carlucci, explained to the victims: ‘I work for a man who wants it all, and doesn’t understand anybody telling him he can’t have it all.’ Carlucci was subsequently promoted to publisher of the New York Post.

The story in Good Times, Bad Times is of Rupert Murdoch at the real beginning of his inexorable rise. There is pathos in it. Here is a man who dared to think big and had the energy and skill to realize his vision. Nobody gave much credence at the time to his determination to challenge the somnolent TV networks in the US and to create a fourth network, albeit freighted now with political bias. Here is a newspaper romantic with the strategic nerve to do what no other newspaper management had been able to do, free the British press of the stultifying burden of the corrupt and violent press-room unions. Here is an owner who won’t let his staffers be bullied by Authority. Here is a movie buff who saw immediately the force in director Martin Scorsese’s plea to preserve the libraries of great movies decaying on old film – and acted at once at his Fox studio, while other studio managements equivocated. Here is a man capable of personal loyalty to trusted courtiers who know their place as satellites of the sun, but of remorseless betrayal when he thinks he is in the shade.

Paradoxically, The Independent was also nourished at birth by Murdoch’s redemptive blow for press freedom early in 1986 when he finally defeated the print unions at Wapping. This triumph, fashioned from the original conception of Today by Eddy Shah in 1984, broke the disruptive power of the chapels and altogether transformed the economics of the British press. The carnivore, as Murdoch aptly put it, liberated the herbivores. Of course, if the print unions had behaved a whit less treacherously and corruptly in the seventies and early eighties, when their anarchy forced out the most enlightened commercial ownership a newspaper group has ever known, Murdoch would never have got his chance to take over Times Newspapers from the Thomson Organisation in the first place. And he would never have succeeded in that chance if the print union leaders had stayed faithful to the staff buy-out we planned with them under the aegis of the former Prime Minister, James Callaghan. They took Murdoch’s shilling and he put them to the sword. It was an equitable sequel.

Murdoch’s acquisition of Times Newspapers in 1981, and his ability to manipulate the newspapers after 1982, despite all the guarantees to the contrary to Parliament, were crucial elements in building his empire. He lies with consummate ease and conviction, but he is also remarkably prescient about how politicians will swallow the most gigantic fiction with barely a gulp. None of us knew at the time what he was saying privately while he was trying to buy Times Newspapers in 1981 but it turned out to be spot-on both about his insouciant cynicism and the attention deficit disorder of political leaders: ‘You tell these bloody politicians whatever they want to hear’, he said to biographer Thomas Kiernan, ‘and once the deal is done you don’t worry about it. They’re not going to chase after you later if they suddenly decide what you said wasn’t what they wanted to hear. Otherwise they’re made to look bad, and they can’t abide that. So they just stick their heads up their asses and wait for the blow to pass.’ If Prime Minister David Cameron wishes to demonstrate the sincerity of his new aversion to capitulating to News International he could take this opportunity to insist on enforcing the promises of editorial independence for Times Newspapers that Murdoch made to Parliament in 1981 when ministers performed exactly the gymnastic feat Murdoch described.

The way he became the dominant figure in satellite television broadcasting in 1991 has its piratical precedents in the way Times Newspapers fell into his hands in 1981. The artful dodge which worked then to evade the Fair Trading Act’s provision for a reference to the Monopolies Commission, that the newspapers were in imminent danger of closing, was dusted off again for Today, then owned by Lonrho, with about as much justification: none. The Ministers responsible for enforcing the law, John Biffen in the first case and Lord Young in the second, fully lived up to Murdoch’s classification of politicians as invertebrates. They were both, of course, hardly free agents. At their back they could always hear Boadicea’s chariot hurrying near. Whatever the anti-monopoly law might enjoin and the public interest in pluralism might require, Mrs Thatcher would tolerate no defence of competition when the would-be press monopolist was her faithful flak. And when he appeared in the role of interloper, as he did with satellite television, she would tolerate no defence of monopoly.

In this case the monopoly was one her own government had approved when the Independent Broadcasting Authority awarded British Satellite Broadcasting the licence from among seven competitors, including Murdoch. The groups owning BSB, having risked hundreds of millions of pounds, discovered their exclusive contract was not worth the paper it was written on the moment Murdoch challenged them. He beamed into Britain his pan-European satellite service, Sky, whose satellite was under Luxembourg ownership, and did it before a fumbling BSB was ready with its satellite. The BSB directors protested to Mrs Thatcher and had their ankles bitten: competition was good for them.

Once again, Murdoch was to prove above the law. The cross-ownership regulations provided that a national newspaper could not own more than 20% of any British television company. There was never a prayer that Mrs Thatcher would force Murdoch to abandon either medium. In 1990, when he negotiated a merger between Sky and the BSB partners with a 50% stake for himself, the cross-ownership rules made the deal plainly illegal. It was also a clear breach of BSB’s contract with the Independent Broadcasting Authority. The Home Secretary, David Waddington, conceded the unlawful nature of the merger in Parliament. But Murdoch had seen Mrs Thatcher privately four days before the deal was announced and once again the fix was in. The Government washed its hands of the affair. A murmur of regret that the law could be broken with the prior knowledge of the Prime Minister might have given a touch of decency to the proceedings, but it would have taken a bolder spirit than Mr Waddington. The Independent pinned down the essential hypocrisy:

The fact is that Mr Murdoch employs his media power in the direct service of a political party, which now turns a blind eye to what it has itself depicted in Parliament as a breach of the law in which Mr Murdoch is involved. So much for Mrs Thatcher’s lectures on media bias. In other spheres she endorses the principle that accumulations of power are bad for democracy. Why not in this one?

Why not? The reasons for Mrs Thatcher’s perverse interventions on all matters concerning Murdoch may be more diverse than the simple wish to entrench a political ally. Murdoch is the kind of freebooter she admires; she may have been seduced by his dash, and his contempt for the liberal intelligentsia, into thinking that what is good for Murdoch is good for the country. It would be interesting to know her reasoning: one searches in vain in her 1993 memoir for any explanation of her contradictory actions, or even a mention of Murdoch.

The period when Murdoch flung himself into the battle against BSB demonstrated the force of his concentrated energy and his relish in gambling for high stakes. It also demonstrated his disdain for independent journalism. His five newspapers, including The Times and The Sunday Times, blatantly used their news columns to plug their proprietor’s satellite programmes and undermine the competitor. It was left to the Financial Times to show that a commercial interest need not entail a sacrifice of integrity. Its owners, the Pearson Group, had a stake in BSB, but the readers would never have known it from the FT’s treatment of the news. The FT journalists should have petitioned for the canonization of their chairman, Lord Blakenham, who in 1987–8 had seen off a bid by Murdoch to add that newspaper to his collection.

The British story has parallels in the United States. When Murdoch bought Metromedia’s six big city television stations in 1985, the Federal Communications Commission, with a Reagan-appointed chairman, gave him an unprecedented two-year waiver of cross-ownership rules so that in New York, Chicago and Boston he could run television stations and newspapers. Nobody, however, could waive for him the requirement, on acquiring a television station, of forsaking Australia and taking American citizenship, but arrangements were made to spare him the egalitarian stress associated with it. Instead of sitting it out for an hour or two with the huddled masses in the courtroom, he emerged from the judge’s chambers just before the judge herself.

The secret of Murdoch’s power over the politicians is, of course, that he is prepared to use his newspapers to reward them for favors given and destroy them for favors denied. The way the cross-ownership struggles worked out provided an intriguing demonstration of this in 1993. Murdoch hoped that the two-year waiver on cross-ownership agreed with the FCC might become permanent, but in 1987 Senator Edward Kennedy slipped a late-night amendment on an Appropriations Bill resolution that had the effect of killing the deal. Murdoch had to sell the New York Post; it lost money but he was loath to lose it. He had never been able to make a success of it, but he valued the base it gave him for politics and character assassination. Kennedy’s amendment was defended in the press by committee chairman Senator Ernest Hollings on the high ground: ‘The airwaves belong to the public. Concentration of media ownership threatens free speech. No man is above the law.’ But Kennedy’s tactic was also widely seen as revenge for his years in the Murdoch pillory: he had been regularly savaged in the Post, the Boston Herald and the supermarket tabloid Star. The Herald was pleased to refer to Kennedy as Fatso. The surprising sequel in 1993 was that this war looked to be over. Who should back Murdoch when he offered to save the bankrupt Post if he could also keep New York’s WNYW, part of the Fox network? Kennedy. Kennedy who had forced him to sell the Post in the first place. But why? The first clue came the day Murdoch took over the Post. He announced that he had secured an option to buy back the television station in Boston WFXT, and not long afterwards that he was ready to give up the Herald, Kennedy’s tormentor. Allan Sloan surely had it right in his Newsday column: ‘What we’ve got here is a your typical winking and nodding mutual-back-scratching deal. If you doubt that Kennedy and Murdoch have come to terms, I’ve got a bridge I’d love to sell you.’

Murdoch had bad times as well as good in the past decade. His record of broken promises was much bruited in 1983–4 when he tried to buy Warner Brothers and failed, and did buy the Chicago Sun-Times. The Chicago deal had echoes of the Times Newspapers sale: a consortium headed by the publisher Jim Hoge was betrayed by its owners, the Field family. Murdoch’s chameleon charm was brilliantly deployed in appearing square and safe to Marshall Field V and maverick to his racier half-brother Ted Field. The Sun-Times journalists were not so biddable. Hoge quit and the columnist Mike Royko crossed the street to the Tribune with the Roykism that no self-respecting dead fish would want to be wrapped in a Murdoch newspaper. It was a sour experience for Murdoch. He sold the paper, profitably, in 1986, after moving into television. He had a happier time acquiring a controlling interest in Fox movie studios and using the former Metromedia television stations to build a fourth national television network with the creative genius of Barry Diller. That was a considerable achievement, but he was spending other people’s money like a Master of the Universe. In October 1988 he paid just under $3 billion for TV Guide and precipitated his worst time. The man so apt to eviscerate a manager for a minor miscalculation took his company into a debt of more than $7 billion that it could not service and did it on the advent of a recession and a credit squeeze. By 1990 his international holding company, News Corporation, was on the brink of bankruptcy. At the same time a Channel 4 television exposé and a subsequent book by Richard Belfield, Christopher Hird and Sharon Kelly stripped away some of the mystique. At a critical time the programme demonstrated how News Corporation, headquartering itself in Australia, had for years concealed its true condition. It had exploited the lax accounting and taxation standards of Australia to create a web of intercompany debt and avoid taxation. Murdoch had seemed unstoppable, but in his sixtieth year he was obliged to go on a humiliating global roadshow, in the words of Australian Business Monthly, exhorting and pleading with bankers to give him breathing space.

It was touch and go. He had to sell assets, including New York magazine and Premiere in America, he had to launch even more draconian cost-cutting programmes, and he had to dilute his equity below 40%. But Murdoch is no Robert Maxwell, though at that time it was natural to regard the two as tabloid twins. Maxwell was the meat axe, a muddler, a volatile sentimentalist, a bully and a crook. Murdoch is the stiletto, a man of method, a cold-eyed manipulator. Using all his persuasive talents and powers of concentration, he held on to his newspaper holdings in Britain and to Sky, and to Fox and Channel 5 in the United States, and by 1993 he had bounced back. He was again one of the world’s most powerful media barons, and certainly the dominant force in British communications. He controlled Sky Television and HarperCollins publishing, and nearly 33% of national newspaper sales. Somehow he had also convinced the BBC, in the prone personages of Marmaduke Hussey and Michael Checkland, to let Sky have a monopoly of live premier league soccer on television. Both ITV and BBC were bidding high for live premier league soccer (and less for recordings), but the BBC is said to have indicated that its offer to pay for the right to broadcast Match of the Day recordings was confined to an FA deal with Sky. ITV executives could be forgiven for thinking that Murdoch’s personal relationship with Hussey – he had made the gesture of keeping him on a consultant at Times Newspapers in 1981 – had as much to do with this debacle as BBC rivalry with ITV. In any event, terrestrial viewers of both BBC and ITV were deprived of the long-time excitement of watching the highest level of the national sport as it happens.

To William Shawcross, who had access to Murdoch for his 1992 biography, nobody should lose any sleep over this accumulation. Shawcross is particularly dismissive of the criticisms I made in the first edition of Good Times, Bad Times, about the conduct of Times Newspapers. ‘If Murdoch had been running a chemical company and Harold Evans had been a dismissed foreman, his complaints would never have gained such wide currency. Much of the criticism of him [Murdoch] by journalists and media experts has been repetitive and uninteresting.’ Students of the British class system, on show in the Shawcross lexicon, will be amused to note that I am put in my place as a foreman. It is never to be forgiven that a horny-handed son of toil somehow got to edit The Times. But there are other more important curiosities about this Murdochian statement. ‘But the whole point’, as the journalist and author Robert Harris remarked in a review in The Independent, ‘is that Murdoch is not running a chemical company. He is seeking to become the most powerful disseminator of opinion and entertainment in the world, and a different standard of judgment must apply’. Not one of Murdoch’s five national newspapers, read by ten million, deviated from his anti-Labour party line in the British General Election of 1992, a decisive feature of the bias in the British press whereby the Conservative Party could count on 70% of the total circulation of national dailies.

The second curiosity of the Shawcross-Murdoch defence is that he is at pains, here and throughout, to skip over the fundamental issue at Times Newspapers. A newspaper owner who imposes a political policy and fires a recalcitrant editor can invoke his right to do what he will with his property. At Times Newspapers Murdoch had unequivocally forsworn that right. Parliament, the Thomson Organisation and the Times board would never otherwise have agreed to his purchase. It was the breach of all the guarantees he gave that made the case rather more interesting than Shawcross is willing to concede. How did Murdoch get away with it? How did he? It is an important question about Times Newspapers, but it is one to be asked of many of Murdoch’s initiatives. Shawcross objects to the repetitious nature of journalists’ complaints about Murdoch, but it never seems to dawn on him that the repetition is produced by a significant repetition in Murdoch’s behaviour. He makes solemn promises, then breaks them when it suits him. He pledges loyalty to people, then double-crosses them. He commits a wrong, but disguises his motives in a smoke trail of disinformation.

There are scores of instances on three continents, but one need only consider the case of William Collins Publishing, which in 1988 so closely followed the parallel at Times Newspapers in 1981–2. In 1981 he had failed in a hostile bid for Collins, but held on to a 19% shareholding that gave him 42% of the voting stock. He made a significant promise to Ian Chapman, the Collins chief executive and architect of its fortunes, in the presence of Lord Goodman, representing Murdoch, and of Sir Charles Troughton, deputy chairman of Collins. He swore he would never again make a hostile bid for the company. (He also said that he would not exercise his right to acquire in the market 2% a year of the stock and he didn’t.) Collins flourished under Chapman. His good name and his recommendation of Murdoch were decisive in persuading the board of Harper & Row in New York to sell control to Murdoch in 1987. Chapman was rewarded the following year in exactly the same manner other Murdoch benefactors have been rewarded: he was betrayed and traduced. Murdoch broke his pledge of 1981. He made a hostile take-over bid, he suborned Chapman’s deputy, and he denounced Chapman’s management. When Chapman and the board resisted, Murdoch charged, in an unpleasant offer document, that staff morale was low and the performance of the core business was bad – charges, as Chapman retorted, that had been manufactured for the bid. The Collins board finally capitulated when Murdoch raised his offer from £290 to £400 million and gave the directors promises about the future editorial and management autonomy of Collins, London, and HarperCollins in the United States. These promises, too, were soon forgotten.

The global trail of recidivism was less distinct in 1981, when Murdoch sought to acquire control of The Times and The Sunday Times, but I have come to regard the judgments I made then as the worst in my professional career. The first blunder was not to campaign against Murdoch, the second to be tempted from my power base at The Sunday Times where, with a world-class staff behind me, I would have been much harder to assail. My professional vanity was intrigued; I thought I could save the loss-making Times. In the event, I did not save anything. Two of the most important newspapers lost their cherished independence. The anti-Labour bias of the press then was given a further twist. A proprietor who had debauched the values of the tabloid press became the dominant figure in quality British journalism.

There was a critical opportunity, as I describe, to block Murdoch in 1981. At five to midnight the Sunday Times journalists chapel were on the verge of applying to the courts for a Writ of Mandamus to force the Government into referring the take-overs to the Monopolies Commission; the Fair Trading Act provided that in principle all newspaper take-overs should be referred. If Murdoch had persisted, he would have had to testify publicly about his international dealings, his cross-ownership of media, and his record of promise-keeping. The London management of the Thomson Organisation would have had to defend its cooked-up presentation of The Sunday Times as a lossmaker. All the issues which have subsequently become key to the Murdoch question would have been brought into the daylight. The Sunday Times journalists voted down that initiative at the eleventh hour by more than a hundred votes, but the fourteen dissenters of the so-called Gravediggers’ Club felt the result might have been different if I had given a lead. As editor and chairman of The Sunday Times executive board, I was not a member of the chapel, but I believe they are right in their assessment. I did give the chapel every financial statement I possessed so that they could debate the issue in the crucial meeting and prepare evidence if they decided to go ahead with a Writ of Mandamus, but I did not try to persuade any of them to vote for it.

That was a mistake. Short of sitting in the stocks in Gray’s Inn, I do not know what more I can do to acknowledge the error of my ways. I did not then know that the Thomson Organisation in London had given the Government a set of figures at variance with those presented to our Times Newspapers board meeting and at variance with the Warburg prospectus in their attempt to make The Sunday Times appear a loss-maker. Knowledge of that squalid stratagem might well have changed my attitude even at that late stage. The circumstances are set out in the following pages for the reader to judge. My decision was to resist Murdoch from within rather than challenge him in public. One of the leading Gravediggers, Magnus Linklater, later editor of the Scotsman (1988–1994), has written to say that in my position he would probably have taken the same actions. This is generous. It is, as Maitland remarked, hard for historians to remember that events now past were once in the future. The reasons for the decisions I took seemed good at the time: the determination of the Thomson Organisation and especially Gordon Brunton and Denis Hamilton to sell only to Murdoch and to sell The Times and The Sunday Times together; the mutual distaste for each other as a body of journalists on The Times and The Sunday Times which militated against The Times’ editor, William Rees-Mogg, and myself joining forces – as we should have done from the start; the unprecedented editorial guarantees we had secured from Murdoch; the risk of a second choice purchaser closing The Times: the Daily Mail, which bid £8 million more than Murdoch, insisted on the freedom to do this.

None of these risks was as great as the risk we took with Murdoch. It was not that we trusted him. The outgoing board and both editors thought we had shackled him, locked him in a trunk in an inviolable castle tower, given one key to a group of honourable men and entrusted the other to the highest court in the land, Parliament. But Murdoch is the Houdini of agreements. With one bound he was free. His machinations are almost Jacobean in their strategic cunning. How all this occurred and how it seemed at the time are worth describing in detail because it suggests the manner in which institutions are vulnerable when they rest on moral assumptions which a determined, clever man can exploit. My own abrupt and painful severance from The Times is the least of it, though revealing of his methods of defenestration. I was the twelfth editor in nearly 200 years. Murdoch is on his eighteenth editor in thirty: the late Charles Douglas-Home was the thirteenth, Charles Wilson the fourteenth, Simon Jenkins the fifteenth, Peter Stothard the sixteenth, Robert Thomson the seventeenth and James Harding the eighteenth. It would be interesting to know how successive Times editors, with Rupert Murdoch hovering over them on the satellite, have worked out their responsibilities for the once cherished independence of the titles we had so carefully written into the Articles of Association. Andrew Neil at The Sunday Times is the only one who has written an account, in his book suitably titled Full Disclosure. (Robert Thomson, Times editor from 2002 to 2007, is in charge of Murdoch’s newly acquired Wall Street Journal and Peter Stothard, Times editor from 1992 to 2002, heads the Times Literary Supplement.) I hope all the editors will one day share with us as I share my own experiences with readers of this book.

When I first told of the pressures I had resisted, which are described in this book, there was some disbelief. The stance of Murdoch, to judge from his interviews with William Shawcross and ‘private’ briefings during his moves to buy the Wall Street Journal, was that these were fictions of my imagination. It is no pleasure to be vindicated by events. A corporate culture that regards truth as a convenience was bound to prefer a cover-up to candor; in this respect the response to the hacking scandal was instinctive. And but for The Guardian’s revelation about Milly Dowler it might just have worked as it had worked before, given the ample supply of cash and the scarcity of political courage.

I had not dreamed up the idea that my principal difficulty with Murdoch was my refusal to turn the paper into an organ of Thatcherism. That is what The Times became in the eighties. I’d seen many things to praise in Mrs Thatcher and her administration, and we said so after the robust editorial discussions to define a collective voice which I describe here. I wasn’t alone on the editorial board in believing that the independence of The Times required discrimination rather than automatic submission to the requirements of No. 10. We did not believe that support for the government in the editorials (‘leaders’ in UK parlance) required us to deny dissenting views access to the op ed page. The editorial writers who related how they’d been sent for, behind my back, and pressed to reflect Murdoch’s own opinions, were not phantoms. No doubt Charles Douglas-Home was personally more in sympathy with Thatcherism than I was though we’d have agreed on resisting Argentine aggression in the Falklands but a succession of editors struck the identical note and, as Shawcross concedes, Murdoch’s voice soon resonated in other editorial opinions designed to appease him. Shawcross mentions ‘constant sniping criticisms of such Murdoch bêtes noires as the BBC and the British television establishment in general’. I had not dreamed up the row I had over insisting on the proper reporting of Parliament. Under my successor, who had felt as keenly as I did, the famous Parliamentary page and its team disappeared overnight.

 I had not dreamed up the way Murdoch would not scruple to subordinate editorial independence to his other commercial interests, as he did when he secretly transferred the corporate ownership of the Times titles and then suggested I suppress the news in The Times itself. In the following decade extraneous commercial pressures became manifest, especially in the reporting of his ambitions for Sky Television and his take-over of Collins. The convictions supposedly animating the crude campaign against the BBC vanished the moment it agreed to a commercial partnership with Murdoch.

I had not dreamed up the proprietor’s determination to give orders to staff, in breach of the guarantees. It was by his direct instruction that Douglas-Home, soon after becoming editor, dismissed Adrian Hamilton as editor of the Business News at The Times. I had not dreamed up the scandal of the eviction of his father, Sir Denis Hamilton, as chairman of Murdoch’s national directors; on that gallant man’s death, The Times obituary suppressed this entire period of his life. I had not dreamed up the threats to the reputation for accuracy and fairness. When Murdoch lied about the circulation of The Times in my editorship, The Times published the falsehood, and then Murdoch’s appointee, Douglas-Home, refused to publish my letter of response or any form of correction (for which he was censured by the then Press Council). The same lie was retailed to Shawcross. Douglas-Home suffered a tragically early death, but the truth is that he was the fig-leaf behind which Murdoch began the rape of The Times as an independent newspaper of unimpeachable integrity.

I am often asked my feelings about Murdoch today. My concerns are professional rather than personal. I have been happily engaged in the United States as an editor, publisher and historian, and when I came across Murdoch socially in New York I found I was without any residual emotional hostility. I share his romantic affection for newspapers. He is for his part agreeable and sometimes vividly amusing. I have to remind myself, as he wheels about the universe of ‘The Big Deal’, that Lucifer is the most arresting character in Milton’s Paradise Lost. There are many things to admire: his courage in taking on the unions at Wapping (though not his taste for Stalag Luft architecture), in challenging the big three television networks in the US with a fourth, and altogether in pitting his nerve and vision against timid conventional wisdom. If only these qualities could throughout have been matched by an understanding of journalistic integrity, he would have been a towering figure indeed rather than, at the climax of his career, having to submit to a grilling by MPs on the most humble day of his life.

I am still in one respect in his debt. On my departure from The Times I became a non-person, and it proved a very happy experience. For years my birthday had been recorded in The Times, a matter I felt more and more to be an intrusion into private grief. After my resignation, my name was left out of the birthdays list. I then came to regard each passing year as not having happened since it had failed to be recorded in the paper of record, and I adjusted my stated age accordingly. In the nineties my name was put back in the birthdays list, which is a pity. Perhaps this new edition of Good Times, Bad Times will generate another act of rejuvenation.

New York, April 2012

[image: image]

1 Graham Stewart, The History of The Times: The Murdoch Years, Harper Collins, 2003, p. 28. He is not to be blamed for this error. It should be noted, though, that Mussolini’s fake diaries were not bought by the Thomson Organisation in 1968 on my watch, but before I became editor of The Sunday Times in 1967.

2 Stewart, op. cit. p. 20. Rothermere, writes Stewart, was ‘a victim of his own honesty’ in emphasising he was primarily interested in The Sunday Times.

3 Ian Kershaw, ‘Working Towards the Führer: Reflections of the Nature of the Hitler Dictatorship from the Third Reich’, The Third Reich: The Essential Readings, ed. Christian Lietz, Blackwell, London, 1990, pp. 231–252.


FOREWORD

Early in 1982, ten months after he had taken over The Times and The Sunday Times Rupert Murdoch went to see the Prime Minister, Mrs Thatcher. They shared a problem: it was me.

I was the editor of The Times and Murdoch’s difficulty was how to dispose of me. The Times was supposed to be protected from political interference, and its editor from dismissal, by a spectacular series of pledges Murdoch had given in 1981. The irony was still fresh on them: they were given to Mrs Thatcher’s Government and they were her justification for sparing Murdoch an investigation by the Monopolies Commission. Prominent Tory MPs, as well as the Opposition, believed the fair trading laws demanded a Monopolies hearing on Murdoch’s bid and the alternatives to it. It was not an unreasonable view of the law and it chimed with Conservative principles of competition, since the man who sought permission to acquire the biggest selling quality Sunday newspaper and Britain’s most famous daily newspaper already owned the biggest selling daily newspaper, The Sun, and the biggest selling Sunday newspaper, the News of the World. These newspapers, however, happened to have campaigned for Mrs Thatcher in the 1979 general election and it was Mrs Thatcher’s will which prevailed in the Government discussions on the take-over in 1981. I heard on 22 January that she had insisted there would be no Monopolies inquiry. Murdoch had stood by her in the dark days and she was going to stand by him. The new Secretary of State for Trade, John Biffen, put it differently when he rose in the Commons five days later, but it added up to approval for Murdoch on condition that he gave various undertakings of editorial independence, which he readily did. I could not fail to be impressed by the guarantees; I had helped in their formulation in Times Newspapers. I knew that Murdoch issued promises as prudently as the Weimar republic issued marks; but the Secretary of State entrenched some of The Times undertakings with criminal sanctions. ‘Hell, I’ll go to prison if I speak a word to you’, Murdoch said to me the day after the Commons debate and it seemed a huge joke. ‘What if I found a way of tearing up all those guarantees and firing an editor?’ he asked the assembled staff of The Times. ‘The answer is there would be a terrible public stink and it would destroy the paper.’
 
Murdoch had an idea he put to Mrs Thatcher for solving the Evans problem. It was that I should be offered some grand and improving public post. Mrs Thatcher was intrigued by Murdoch’s ploy and mooted it with the chairman of the Conservative party, Cecil Parkinson. Murdoch’s stance was that I was not a good daily newspaper editor, but his central point was that I was not a Tory. ‘And that is what matters from our point of view’, Parkinson told a colleague. My offence in the eyes of the Prime Minister and the chairman of the party was unreliability: there was a doubt, aggravated by Murdoch, whether The Times under Evans would back Mrs Thatcher and the Tories wholeheartedly. Deviationist tendencies had been noted; and this was pre-Falklands, when nerves in No. 10 and Tory Central Office were stretched tight by the rise of the Social Democrats and Mrs Thatcher’s low standing in the polls. Parkinson looked around and reported that there was a search for a chairman of the Sports Council to succeed Dicky Jeeps, the former England rugby player, whose five-year term was up by the end of 1982. Skiing, the amiable Parkinson observed, was Evans’s second passion to newspapers. It was, as it happened, not considered a bait I would take and I am grateful for that; I would not have cared to tangle with a scrum-half of the calibre of Jeeps, who was reappointed. I was fifty-three and I did not, in any case, contemplate an early retirement from journalism. Murdoch, who had been looking for a justification for my sacking, came up with another idea which was more in the conventions of Fleet Street. He found a weapon within The Times by exploiting the disquiet at changes which he himself had encouraged, by denying me the editorial freedom he had guaranteed to Parliament, and by disaffection in the form of my deputy, Charles Douglas-Home.

Murdoch’s wish that The Times should be valiant for Thatcher in Britain and stalwart for Reagan in the United States had been obvious from the start of my editorship; it gradually developed into warfare only with the rise of the Social Democratic Party, though there were some odd events on the way to Tyburn. There was a brawl on the doorstep of my home about the virtues of monetarism, a smear campaign among Tory MPs to the effect that I was a spendthrift and probably a socialist, and Murdoch’s general manager, Gerald Long, demanded in writing to know why I allowed The Times to report that the recession was not over when the Government had said it was. It was in the New Year of 1982 that Murdoch escalated his campaign to open personal hostility, coupled with secret briefings of politicians and well-placed journalists. He went out of his way in talking to the Tory back bench media group of MPs to say I had gone overboard on the SDP. Not everyone swallowed the Murdoch line. ‘We knew you better than that’, the chairman, Geoffrey Johnson-Smith, said later. But nobody knew what to make of Murdoch’s charges that I had overspent; it remained useful groundwork should there be a public scandal. He was shrewder with me on politics at this stage, prefacing his assaults with disclaimers that he was making them. He couched his political campaign in terms of criticizing me for ‘lack of firm convictions’ and ‘a conscience’. I had heard the code before. Shortly after Murdoch acquired the papers and while I was still at The Sunday Times, I wrote a prominent leading article headed ‘Wrong, Mrs Thatcher, Wrong, Wrong, Wrong’. It was not a new statement of the paper’s position. It summarized the theme of economic leaders I had written during the previous year, but it was a highly critical point-by-point analysis of her public economic statements and it drew an enormous response. There were hundreds of letters, mostly critical of the leading article at first and then swinging the other way. Two weeks later, when my appointment to The Times had been announced, Henry Brandon, The Sunday Times correspondent in Washington, wrote to me about a conversation with Mrs Thatcher:

When I talked to the PM at the British embassy party for the president your new appointment came up and I suggested to her that The Times needed someone like yourself to break the old moulds. She said she liked you and that The Times needed a facelift, but she wondered whether you ‘had enough anchor, enough firm convictions’, because that is important with a newspaper like The Times.

Brandon commented: ‘She is probably worried that you might not support her as did William. At any rate, I pass this on to you – it was a private conversation but Henry Grunwald [editor-in-chief, Time magazine] listened in on it – because it is always useful to know what a PM thinks of one.’

I could understand the anxiety in February 1981, but I would have been surprised and, frankly, shocked at the way it had developed a year later. Murdoch was right that I was not a Tory, but I was not a Social Democrat either, or Labour or Liberal or a Welsh Nationalist. I have voted several ways according to my judgements. In the 1979 general election I voted for Mrs Thatcher. But my personal voting record is less relevant than my professional conviction, which has always been that a news journalist should not engage in active party politics and that there is supreme value in the independence of a newspaper. This has meant the sacrifice of a chance to lose a deposit in a general election. The second year William Rees-Mogg stood as a conservative candidate in miners’ territory at Chester-le-Street, County Durham, in 1959, I refused a similar glittering opportunity as a Liberal in a Tory seat in Cheshire. I can understand why some journalists find it hard to shed party affiliation and for the most part I have not known it affect their work as reporters. I find it impossible, however, to congratulate editors who, during their active invigilation of a supposedly independent newspaper, take political honours from a government. I edited The Sunday Times as a newspaper independent of party; in my fourteen years we endorsed the Conservative party twice and Labour once. For The Times independence of party seemed to me even more of an imperative and for several reasons. For a start it deals in news every day; and the daily news in print in Britain is more brilliantly polluted by partisan judgements than the press in most other democracies and certainly by comparison with the press of the United States.

The arithmetic favours the Conservative party: if The Sun on the right and the Mirror on the left cancel each other out, the Daily Mail and the Daily Express are net in the balance for the Tories, and it shows in the selection and presentation of news as well as in features and leading articles. In the serious press of opinion, the Financial Times is more neutral than right, but the conservative Daily Telegraph has three times the readership of the liberal Guardian. This does not mean that The Times should regard itself as political ballast, which would be a dereliction of duty, or be frightened of robust support for any party on its merits, but it does mean it is a national loss if its judgements in news and opinion are in any way affected by party allegiance. Loyalty to party may be acknowledged as something of a virtue and it is clearly rewarded, but independence is a higher ideal and it is worth the effort. It serves the readers, it keeps the politicians on their toes, it is more interesting. For The Times there should be the example of its history. One of the greatest editors of The Times, Thomas Barnes, broke with the tradition of supporting the party in power. He was accused of lacking conviction by those who wanted The Times to take a definite line and stick to it as an administration or opposition journal, but he saw himself as beholden to public opinion rather than to party and dominated by neither. It was Barnes who bequeathed the very idea of a newspaper as an independent authority. The most famous disaster for The Times, the appeasement of Nazi Germany, had its roots as surely in Geoffrey Dawson’s personal loyalty to the Prime Minister, Stanley Baldwin. The years in which The Times saw itself as an extension of government and party are the years of a measured mediocrity.

I would not have thought that the expression of this idea of independence in 1981-2 had been notably hostile to Mrs Thatcher and the Conservative Government. The policies were described in excruciating detail. Some concerning the economy were attacked, many were supported: the Chancellor of the Exchequer told us the support of The Times had been critical in the public pay battle with the civil service. The ordeal of the Opposition Labour party was unsparingly documented. But I ensured as well that the rise of the Social Democratic Party was thoroughly reported and fairly assessed, and that the Tory critics of Mrs Thatcher had a platform.

My personal relations with Mrs Thatcher seemed tolerable until The Times reported the affair of Denis Thatcher’s intervention in a planning appeal. I had never, as a newspaper editor, made a point of trying to see a Prime Minister or Leader of the Opposition frequently, but I met Mrs Thatcher at various functions over a decade. I admire her resolution. She has only one voice, in public and in private. But she is limited in her appreciation of dissent. She can understand total opposition more easily than she can accommodate friendly criticism. Enemies are expected to obstruct; everyone else is expected to rally round. There is no such thing as disagreement; it is lack of faith. She could not understand why, if I opposed trade union restrictions and especially the closed shop in journalism, I did not agree with her as passionately on everything else. It must be equivocation. Evans was not quite ‘solid’.

If Mrs Thatcher is not the ideal participant in an exercise of editorial independence, she is not the first Prime Minister to prefer a favourable press. Harold Wilson conducted a campaign against Nora Beloff, the political correspondent of The Observer, whose editor and owner David Astor repulsed him. When Roy Thomson’s bid for The Times was being considered by the Monopolies Commission, Wilson suggested over dinner at Chequers that he ought to get rid of David Wood, its political correspondent. The suggestion was ignored. The difference at The Times between 1967 and 1982 lies in the character of the two owners, Roy Thomson and Rupert Murdoch. There are superficial resemblances: colonial boy makes good in newspapers in Britain, works hard, charms people, diversifies successfully and rejoices in money and conservative opinion. But the differences between the men are more revealing. Thomson’s most memorable quality was an instinct for truth. He got into all sorts of scrapes for it; he seemed to enjoy letting the cat out of the bag. He meant what he said about the virtue of editorial independence and the duty of newspapers to serve their communities. He was incapable of dissembling. He counselled his business colleagues, but never issued directives or sought to be flattered as the boss. He could be caustic but he did not deal in fear. In 1963 The Sunday Times was critical of Prime Minister Harold Macmillan’s policies at a time when Thomson knew he was being considered for an honour by the Prime Minister’s committee. He never uttered a word. ‘I would have bitten my tongue first’, he said in his autobiography. When politicians or businessmen complained he blinked genially at them through his pebbled glasses, and sometimes deflected them to Denis Hamilton, his scrupulous editor-in-chief. It would have been unthinkable for him to attack one of his own editors before a group of MPs: he was loyal and straightforward. Only once in fourteen years did Denis Hamilton, as editor-in-chief, seek to guide me on a political line the proprietor would like. In the general election of 1974 he mildly suggested to me that Roy Thomson would be unhappy if The Sunday Times came out for Labour. I told Thomson himself, in one of our Saturday night telephone conversations, that we were going in that direction. He took it in his stride, made some shrewd comments on the characters of Heath and Wilson, and concluded, ‘Well, Harold, it’s up to you … How’s the run tonight?’ Hamilton never mentioned it again. He had not been carrying a message; it was his own initiative, an example of his prudence rather than Thomson pressure.

Thomson would bet his business judgement against anyone, but he did not expect any great weight to be attached to his political views. He was conservative, but his conservatism was homespun Samuel Smiles. Murdoch’s is factory fresh. Thomson’s amounted to a few pioneer principles about honesty, humility and thrift drawn from the hard life of the self-made man surprised at his own success; it was instinctive rather than ideological. It was a bit quirky and prejudiced, something he wore comfortably himself, but did not expect everyone else to copy. Murdoch’s conservatism has nothing to do with a homely philosophy of self-reliance; its wellsprings are the retention of power and money, its methods are manipulation and the adroit manufacture of alliances. It has a wider political expression, but it is for all that less deep-rooted; it can be jettisoned at any moment for advantage. Politicians are endorsed when the calculation is that they will win power and patronage. A newspaper independent of the proprietor’s needs at any moment has no place in such a scheme of things. It is a personal tool.

Thomson, like Murdoch, saw newspapers as a way of making money, but, as Francis Williams observed, Thomson’s enduring contribution was to show how the profession of journalism might be carried on within the increasingly complex business of the press. For Murdoch the business of the press is more business for Murdoch. It is the subjugation of journalism to marketing and personal power-broking which is offensive; and this need not be a feature of an interventionist proprietor. Lord Hartwell, the editor-in-chief of the Daily Telegraph and Sunday Telegraph, is also the proprietor, but his standards as editor-in-chief are those of journalism. So were those of the editor-proprietor of The Observer, David Astor. It is customary to portray Thomson’s disassociation from editorial as the product of a preoccupation with money. It is a false explanation. There were numerous occasions when editorial material in The Sunday Times and The Times affected Thomson’s pocket. I recall in particular a Sunday Times editorial and series of articles which raised the whole issue of the early licensing arrangements for North Sea oil exploration in a manner damaging to Thomson commercial interests. There was never a murmur. An Insight exposé of CIA involvement in elections in Guyana was published the day before a Thomson team selling a television station met the government; they were asked to leave the country forthwith. We showed a similar felicity when the chief executive, Gordon Brunton, was in South Africa. It was typical that I heard about these repercussions only years later and by chance. But I was present, and somewhat apprehensive despite the record, when I thwarted a business deal Roy Thomson personally made. He phoned me on a Saturday to say he had been told by Mormon friends that The Sunday Times could have the autobiography of the reclusive millionaire Howard Hughes. It was at the time when a fake autobiography of Hughes had been written by Clifford Irving. Howard Hughes, Thomson was tipped off, was ready to come out of his years of seclusion to tell his own story. We were in Miami the next day. Hughes’s lawyer, Chester Davis, and Mormon aides shuttled between Thomson’s room and wherever they were keeping Hughes, whom we were never allowed to see. I was astounded at Thomson’s cheek in the financial talks, but he gauged it right. He was tickled pink when our offer for book and serial rights was accepted. But two or three days later, when the detailed papers were drawn up, I saw the Hughes people had not yielded to us on editorial control of the book. I told Thomson this was not acceptable and, when the Hughes people resisted, he nonchalantly tore up the deal. Months later, when our own book on the hoax came out, the Hughes people complained to Thomson. ‘Well’, I heard him say, ‘it’s a good read, a lot of fun and I enjoyed it.’ The legend is that Thomson only read the advertisements in newspapers, editorial being the stuff in between. He liked to count the ads, but again, unlike Murdoch, he did have the patience and the interest to read long articles. When I travelled with him to Miami, he read both The Observer and The Sunday Times from cover to cover and gave the soundest judgements on them. (It was also typical of him that, when I appeared for breakfast with both the Miami Herald and the Wall Street Journal, he roasted me for extravagance.)

The truth is that passing from Thomson to Murdoch was a transition from light to dark; and all of us involved were diminished by the shadows. It was not simply a question of editorial independence being absolute and unthreatened under Thomson, father and son: it was celebrated. Journalism had a chance to show what might be achieved with reasonable freedom and resources. The freedom of the press is commonly discussed in relation to government and law. These external restraints are important. I spent a considerable amount of my career as an editor finding ways round them. In 1974 in the Granada Guildhall lectures, frustrated by laws of contempt and confidence, I characterized the British press as ‘half-free’ by comparison with the press of the United States. The comparison remains, in my judgement, substantially as valid today as then. But The Sunday Times was able to operate with some success in the public interest despite these external restraints because we had a firm base of internal freedom and, crucially, we had the staff with the skills to make good use of the opportunity. We had the steadfast support of Thomson and Hamilton. When there were legal attempts to suppress what we thought ought to be revealed, and we were the judges, they uncomplainingly made the money available. Most importantly, the atmosphere they created nourished and developed the talents of a remarkable group of journalists. Truth is an elusive quarry, but the staff knew it was the only authority they had to satisfy.

Towards the end of the Thomson era the internal freedom was eroded by the guerrilla warfare of the print unions; there was a collapse of spirit at the top of the Thomson Organisation; and in 1981 the internal freedoms that had been enjoyed for twenty years fell under siege to Rupert Murdoch. This book first describes the style and values of the Thomson era during my editorship of The Sunday Times and gives a taste of some of the stories and investigative campaigns we undertook. Then I move to the Murdoch era and its traumatic inner reality during my editorship of The Times.


CHAPTER ONE

The Sunday Times and the
 Crossman Diaries

Roy Thomson never came to The Sunday Times on a Saturday. We always talked on the telephone. It was doubly unusual to have both Roy and his son Kenneth in my office as I did on the evening of Saturday, 25 January 1975. They said there was nothing special on their minds. I told them they had chosen quite a night. The presses were running, but at any moment I expected a court order to stop them – and at the behest of the Government. The Attorney-General’s office was threatening action. Our lawyer was standing by. A Downing Street dispatch rider had just picked up two copies of the first edition at the request of the Prime Minister, Harold Wilson, who was at Chequers.

The cause of official consternation was four pages I was publishing in The Sunday Times in defiance of the Cabinet Secretary and at risk of criminal prosecution under the Official Secrets Act. They contained what I announced as the first of a series of long extracts from the diaries of Richard Crossman, the former Labour Minister, whose dying instruction to his wife and literary executors was to fight the official pressure he knew would be brought to suppress them. I had taken the decision to publish in great secrecy, fearing an injunction to stop us. Only six other people at The Sunday Times knew our intentions: Denis Hamilton, the editor-in-chief; two Sunday Times lawyers; my deputy editor, Frank Giles; the head printer; and Ron Hall, who planned the pages. Working alone at night, the head printer himself set the 10,000-word extract. Galley proofs were not distributed. When printing started, I held back the copies normally sent down to Whitehall early on Saturday evenings.

Ken Thomson looked concerned. His father blinked behind his pebble glasses:

‘You happy in your own mind, Harold?’

‘I am’, I replied, as if I were already in the dock.

‘It’s the full story of Cabinet meetings, but there’s no breach of national security. It’s in the public interest. People should know how they’re governed …’ I assured him that the lawyers had advised on strategy.

‘A good read, eh?’ said the owner.

I saw Lord Thomson happily to the front entrance of the building with his combustible Sunday Times in his hand, and impulsively told the commissionaire to bolt the big double doors. I had the fleeting notion that we might thereby delay receipt of an injunction against the paper and gain time to distribute more copies. Any court order could actually be telephoned through by the duty judge; all the same, I left the doors locked as a symbol of our embattlement.

In the fourteen years I was editor of The Sunday Times, from 1967 to 1981, I came to know well the routes from my office in Gray’s Inn Road to the law courts in the Strand. My hours in court were rarely necessary because of something The Sunday Times had published. We had to defend very few libel cases. I went before the judges because Government or corporations or individuals tried to find reasons in law for preventing The Sunday Times printing what it knew to be true. ‘News’, as Lord Northcliffe said, ‘is what somebody somewhere wants to suppress. Everything else is advertising.’ Few people would disagree with the first sentiment. At The Sunday Times we did not seek trouble with the law; it happened because the journalism Roy Thomson made possible ran into conflict with arbitrary power. It was not abstract or remote power, but the power that is capable of building an airliner knowing it will fall out of the skies, or of cheating small savers, or concealing plans to rob communities of their railways, or selling a deforming drug and refusing to compensate reasonably for the shattered lives, or even of bringing the weight of the state against the publication of a politician’s diaries.

We won all of these battles in the end, though the news was sometimes a little late getting through to our readers - anything from one week to eight years. The portent of resistance arrived at The Sunday Times very early in my editorship. It was a man in a bowler hat. He sought me out in the composing room one Saturday with an order from Mr Justice Sebag Shaw that I must not publish information from a document we had secured from Athens. It was a copy of a report by a London public relations firm, Maurice Fraser and Associates, to their clients, the Greek military junta. The part which interested us was Fraser’s claim secretly to have enlisted a British MP to work on behalf of the Greek Government ‘behind the scenes in order to influence other British MPs’. I sat through two trials before the order was lifted by the Appeal Court. The cast itself - Fraser v. Evans - was hardly memorable, but it introduced me to the law of confidence which was to be deployed against us on graver matters, including Crossman and Thalidomide, and which remains one of the unique restrictions on the freedom of the press in Britain.

I came to be alert to the danger of the last-minute injunction, sought out of court and without chance of pleading our case. Edward Heath objected in 1977 to a report we were about to make on his connection with the financial company Slater Walker, and he sought a court order at 7 p.m. on a Saturday to stop the presses and have the report removed. His solicitor refused to say where the judge lived in the hope that we would not be able to contest the injunction. We managed to locate the judge, but a Keystone Kops scene thereby ensued with The Sunday Times cars full of lawyers trying to reach the judge’s home before Sir Peter Rawlinson, representing Heath, could arrive in his car. Then the judge found he could not hear the application, because it so happened he had a connection with the Royal Yachting Association, which also had a connection with Slater Walker. Then the judge’s dog bit Bruce Page of The Sunday Times. And the chase was on to the second duty judge’s home, who offered us sherry and refused the injunction.

In 1972, two Scotland Yard detectives came to my office to caution me formally for a prosecution under the Official Secrets Act. We had published a confidential copy of a civil service report to the Minister of Transport advocating the closure of one third of the country’s railway system. In the end no charges were brought. It was part of the necessary warfare with a secretive Executive which used, among many other weapons, those of injunction, Parliamentary privilege and contempt. We were sustained by our readers; whatever the story, the sense of embattlement was real when we were not. Our criticisms of Enoch Powell’s ‘rivers of blood’ speech brought thousands of protests. Our massive coverage of Ulster caused political and public offence, and produced political pressures. John Barry and the Insight team in Ulster wrote 50,000 words (and a best-selling book). Other newspapers suggested our reports on torture of internees had been fabricated (the Compton Report corroborated our evidence) and a delegation of Conservative MPs called on me to denounce our coverage as unpatriotic. Roy Thomson was assailed by politicians and others when we attempted difficult and contentious journalism like this. He always had an answer. It was printed on a card he carried in his pocket for twenty-five years. He called it his ‘creed’:

I can state with the utmost emphasis that no person or group can buy or influence editorial support from any newspaper in the Thomson group. Each paper may perceive this interest in its own way, and will do this without advice, counsel or guidance from the central office of the Thomson Organisation.

I do not believe that a newspaper can be run properly unless its editorial columns are run freely and independently by a highly skilled and dedicated professional journalist. This is and will continue to be my policy.

When anyone protested to Roy Thomson about his newspapers, he would produce his creed or calling-card from his pocket and silence the critic by adding, ‘You wouldn’t expect me to go back on my word, would ya?’ He never did. As he came to own more and more newspapers, he grew more emphatic about editorial independence: ‘I still refused to believe that I knew as well as the editors what was best, editorially’, he wrote in his 1975 autobiography. ‘Apart from being the way that produced the best and most honest newspapers, it was the only sensible way for a man to run as many newspapers as I owned.’

When I first got to know him in 1966, he was seventy-two. The barber’s son from Timmins, Ontario, owned scores of small papers in North America when he bought the Scotsman in 1953, but he made the bulk of his fortune after he was sixty. He would arrive at 8.45 a.m. at The Sunday Times offices in Gray’s Inn Road, a black Homburg tilted on the back of his head. He wore shiny double-breasted suits with wide-bottomed trousers; he begrudged spending money on clothes: when he was created Baron Thomson of Fleet in 1964, he celebrated by queuing at Burberry for a cashmere coat reduced from £75 to £40. He loved being a lord, and had his coat of arms engraved on the double glass doors at The Sunday Times. He was a creative proprietor: the first colour magazine in British journalism was ‘Thomson’s Folly’ at The Sunday Times and he expanded the paper to 64-page and 72-page issues. Among many enterprises, he began a group of local evening newspapers when everyone said the industry was dying. (They did well at first.) He liked the introduction that Times Newspapers gave him to the great and powerful. Anybody could say anything to him and he felt he could say anything to anyone. He could get away with murder, stopping a lunch of eminent political figures with a risqué joke: ‘Say, have you heard this one?’ In personal meetings he tried hard to sell banking to Chou En-lai and capitalism to Khrushchev (with whom he got along famously). Balance sheets and budgets were his favourite reading, next to ‘who-dunnits’, of which he had 3,000. The numbers he was most interested in with me were circulation figures. There was a ritual telephone call every Saturday night. ‘How’s the run going, Harold?’ Then: ‘What’s the figures?’ He liked the challenge that The Sunday Times might one day surpass the circulation of both The Observer and The Sunday Telegraph combined. He grumbled when price rises set us back, but it was good-natured. There was no pressure to seek circulation by any means. He disapproved of sex and violence in newspapers. He had a similar antagonism to trendy hairstyles. Lewis Chester had an Afro hairstyle when he was working on Hoax, our book about the fake Howard Hughes autobiography. To appease Roy, I asked for Chester to be specially shorn for his photograph on the dust-jacket.

In June 1976 we realized his ambition for The Sunday Times. On June the 20th the paper had a sale of 6,000 copies above the combined sale of The Observer and Sunday Telegraph. I could not tell him on the telephone. He was in hospital and I wrote to him there. He died shortly afterwards. His son – called Mr Thomson in Canada and Lord Thomson in Britain – took over and continued his father’s tradition. It was five years before Rupert Murdoch succeeded to the company that Roy Thomson founded. On his death I wrote in a leader for The Sunday Times:

Lord Thomson was not a journalist, but he was the best friend journalism ever had. Not many of his editorial colleagues shared his views on numerous issues of the day, such as capital punishment or the role of trade unions. This is one of his contributions to journalism: his willingness, early in his career, not to treat a newspaper he owned as a weapon of personal power or propaganda. But his contributions to journalism were deeper than that. Simply stated, he made good journalism possible and he knew what it was. He chose to detach himself from the editorial conduct of his newspapers and that is often seen as his principal virtue, because there have been too many owners, here and in North America, who have been erratic meddlers with no scruples about the loftier pretensions of journalism. Roy Thomson’s distinction is that he created a new kind of ownership. He never once imposed his opinions on The Sunday Times nor, remarkably, ever once sought a single editorial favour for himself, his friends or any of his companies. He was the antithesis of the bully or the manipulator. He was a free trader in ideas and enthusiasms. He was the most uncorrupt and incorruptible of men. But, above all, there was his homely regard for truth, the source of journalism’s moral energy and the precept we love and remember him by.

He also believed that the ‘social mission’ of every great newspaper is to provide ‘a home for a large number of salaried eccentrics’. That is not a description anyone would apply to his friend and colleague Charles Denis ‘C. D.’ Hamilton, my predecessor and editor of The Sunday Times for six years, and my chairman and editor-in-chief of Times Newspapers for fourteen years. Far from eccentric, ‘C. D.’ appears to be the acme of convention. He has moved all his adult life in exalted circles, the confidant of Field Marshal Montgomery, the friend of Harold Macmillan and of Louis Mountbatten. His dress and style are reminiscent of the younger Anthony Eden, and his manner is altogether restrained and diplomatic. Conversation he seems to regard as a courtesy, something not to be ruffled by argument or opinion. That is the first of many contradictions in him. His aura discourages what he most relishes: the provocations of talent and youth. He recruited and promoted at The Sunday Times an eccentrically varied group of young people and gave them creative freedom. When I arrived in 1966, Godfrey Smith, Michael Rand, Nicholas Tomalin, Peter Wilsher, Ron Hall, Bruce Page, Mark Boxer, Hugo Young, John Barry, Lewis Chester, Charles Raw, Cal McCrystal, Stephen Aris, Hunter Davies, David Leitch and Stephen Fay were already there. Their common denominator was that they were all certain to cock a snook at one convention or another.

The indispensable, elegant Hamilton, as Cyril Connolly described him, comes from a humble background. His father was an engineer in a steelworks and they lived in a terraced house in Middlesbrough, where he went to high school and started work at sixteen as a reporter on the Evening Gazette. His university, he was proud of saying, was the British Army. ‘Left right, left, right’, he would command me sometimes, encouraging the double-quick marching step of the Durham Light Infantry he had led at Dunkirk. He led the DLI back to Normandy in 1945 and through the charred hedges of the Bessin as the commander of the 11th battalion. He won a DSO for bravery. He was a Colonel at twenty-five and an acting Brigadier. The story goes that he raided other units for the best men. I believe it. He did the same thing in journalism. He was only twenty-eight when Lord Kemsley made him editorial director of the Kemsley group with a seat on the board. Kemsley was editor-in-chief of The Sunday Times and his editor was H. V. (Harry) Hodson, a Fellow of All Souls, whom Hamilton succeeded in the second year of Thomson’s acquisition. ‘He’s a fellow that doesn’t display himself’, Thomson said of Hamilton, ‘but I reckon he’s the best man for the job.’

Hamilton brought to The Sunday Times first of all a talent for delegation and a battlefield commitment to personal loyalty. But there were other elements to his personality and style. He was a King’s Scout: ‘Have you done your good deed for the day, Harold?’ A consoling note to someone in misfortune would satisfy him as much as a scoop. He valued civility and discretion. Here is a memo of his to me during my first months as editor:

Lord Trevelyan, whom I respect more than any other ex-diplomat, told me last week that suddenly this year the Observer was doing a better job on foreign affairs, particularly European and Russian, and that our regular and former deep coverage of the USA had been curtailed. I would like to get a researcher to look at this, but I will only do it with your knowledge. Perhaps we should compare the Sunday Telegraph as well. Strangely enough Harold Macmillan mentioned a similar thing three weeks ago. I am, as you know, extremely happy at the general run of events at The Sunday Times. It is an excellent, forceful paper. From every point of view we must watch we don’t lose first place as an interpreter of serious events, or overdo the sex.

The man of action was rarely displayed, however, Hamilton was frequently absent on inward journeys, presenting a withdrawn, introspective persona. Young men arriving briskly for interview were disconcerted by his long silences. Later, after they had babbled away, they thought it was a device to catch them out. But it was natural, not tactical; he did it with his family, with everyone. Harold Macmillan remarked upon it; so did his fellow commanders in the war. Hamilton the CO was noted for long, awkward silences before delivering a disciplinary judgement. He was credited with always getting it right, but he had to brood on his intuitions first. Over the telephone his pauses would run into minutes. He fretted a great deal, skirting the edges of a decision, sniffing the air, advancing and retreating. But his silences were also the mark of a dreamer. He had visions of advances in public taste that newspapers might nurture. It was he who, as a trustee of the British Museum and editor-in-chief of Times Newspapers, brought the great Tutankhamun and Chinese exhibitions to London. He was knighted in 1976, but agonized before accepting. He disapproved strongly of newspapermen who accepted political rewards, fearing it would compromise their independence. In the end he accepted the honour for services to the arts.

It was Hamilton who brought me to London as his chief assistant and later managing editor when I was thirty-seven. I had been editor of The Northern Echo for nearly five years, sitting in the chair of the great nineteenth-century editor-campaigner W. T. Stead. I could see Stead’s letter accepting his appointment still standing framed on a bookcase: ‘What a marvellous opportunity for attacking the devil!’ Like Hamilton, I began in newspapers at the age of sixteen. (I was a reporter on a Lancashire weekly newspaper.) After the RAF and Durham University, I joined the Manchester Evening News, becoming a leader writer and assistant editor. A Harkness Fellowship allowed me to study foreign policy for two years in the United States at Chicago and Stanford universities: while there I also worked on American newspapers and filed reports for The Guardian. Hamilton had noticed a prolonged campaign I was undertaking as editor of The Northern Echo for an official inquiry into the hanging of Timothy Evans for the mass murders committed by John Christie. At the time the country was debating the issue of whether to abolish capital punishment. I had been in London to see Chuter Ede, the Home Secretary who had signed Evans’s death warrant. ‘I did it on the best advice’, he told me. ‘We hanged the wrong man.’ Our campaign had become national news with huge support in Parliament. I had the pleasure of writing its conclusion for Hamilton’s Sunday Times: a royal pardon for Timothy Evans and the abolition of the death penalty.

After a year, I was appointed editor. The other principal candidate for the editorship, Frank Giles, the foreign editor, became my deputy. He is a graceful and cultivated man, educated at Wellington School, a history scholar at Brasenose College, Oxford, bilingual in French, fluent in Italian and a biographer of Henri de Blowitz, Prince of Journalists. He had been Ernest Bevin’s private secretary at the Foreign Office and served in Moscow with Sir Archibald Clark Kerr. Some of the new young Turks at The Sunday Times regarded his debonair style with suspicion, comparing him to the actor Ian Carmichael. But he was a steadfast and calming influence on the paper, and remained my deputy for fourteen years. The Sunday Times I inherited in 1967 at the age of thirty-eight was vivid with personality and excitement. We held our conferences in the office designed by Snowdon for Hamilton as an intimate book-lined drawing-room with sofas, silk cushions and an Eames chair. The paper was sustained in its glittering artistic and literary traditions by Cyril Connolly, Raymond Mortimer, Leonard Russell, J. W. Lambert, Dilys Powell, Desmond Shawe-Taylor, Richard Buckle, Harold Hobson and Maurice Wiggin. I brought in John Carey, Claire Tomalin, David Cairns, James Fenton, John Mortimer, Alan Brien, Russell Davies, Jonathan Raban and Julian Barnes. Hamilton had begun the tradition of lengthy book serializations, beginning with Montgomery’s memoirs. Godfrey Smith was the editor of the colour magazine. He sprang from his bath one morning with the idea of running sections of the magazine which could be collected into a book: our first partwork was ‘A Thousand Makers of the 20th Century’. I was able to develop the paper’s adventurous authority in foreign reporting with Nicholas Tomalin (who was killed by a Syrian rocket in the Yom Kippur war), Philip Jacobson, Murray Sayle, David Blundy, Ian Jack, Antony Terry, David Leitch and David Holden (who was murdered in Cairo by espionage agents).

The Insight unit was then just three reporters in a tiny office with a researcher (Parin Janmohamed) who had mainly been writing short background features, but they had also begun to explore investigative reporting with help on the nature of legal proof from a new Sunday Times lawyer, James Evans. In the ‘bogus Beaujolais’ story, they exposed how false labels were put on cheap wine; in the story of ‘the Chippendale commode’, they proved the existence of antique dealers’ rings; and they had, most ambitiously, written 6,000 words on the Profumo scandal. Among my ambitions for the paper, I wanted to develop the Insight unit, and reflect W. T. Stead’s ‘governing functions’ of the press – its ‘argus-eyed power of inspection’. Ron Hall was the editor of Insight; educated at Pembroke College, Cambridge, and the Daily Mirror, he was a highly sceptical man who had already created a sensation with his story of unscrupulous landlords in ‘The Life and Times of Peter Rachman’. His deputy was Bruce Page, an Australian of voracious intellect who had learned his craft in Melbourne with Adrian Deamer (later sacked by Rupert Murdoch as editor of The Australian). I soon added another Australian, Phillip Knightley, who was to become celebrated in 1981 for exposing that Britain’s richest family, the Vesteys, paid no tax on income running into millions of pounds, and a wily and fertile former army officer and antique dealer, Colin Simpson. Hall burned on a slow fuse; Page, who was to succeed him, was eager to slay dragons. Hall, the Cambridge man, camouflaged intellect with an air of boredom; Page called on Machiavelli, Marx, Coleridge and Keynes with all the vehemence of the autodidact. It was Page I worked with on the first big Insight investigation after I joined the paper – the bogus car insurance company of Emil Savundra – and it was Page who was to spearhead the major investigations of the next decade. Savundra was my first brush with the law on The Sunday Times. We were rebuked from the bench for prejudicing his trial – at a time when he had not even been charged.

When Denis Hamilton became editor-in-chief of The Times and The Sunday Times, he described his relationship to the individual editors in the words of Bagehot: to ‘advise, encourage and perhaps warn’. In all my years with Hamilton, he never deviated from Bagehot. He believed, as Thomson did, in the independence of editors. ‘You’ll have total freedom with Roy’, he told me, and then added, ‘so long as you don’t attack the Queen.’

It was therefore permissible to take on Her Majesty’s Government. The challenge to the Government we made in publishing the diaries of Richard Crossman was to the convention, regarded for decades by all governments as having the force of law, that Cabinet Ministers must submit to official censorship if they wished to publish a documented account of their experiences within thirty years. Crossman was in the Labour Cabinet from 1964 to 1970. He had an observant eye and a relish for biting personal comment and gossip. He was also a compulsive communicator, a former Oxford don with an obsessive interest in the British constitution, and he analysed its working as he operated within it. His diaries were not exciting because of scoops and stories, though they were ‘a good read’, but because they realized his ambition to show how the British system of government really works in practice, for good and for ill. The mass of detail of Prime Ministerial and Cabinet manoeuvres and Ministers’ arguments with civil servants showed the extent to which the doctrine of collective responsibility is a mask for Cabinet ignorance and impotence. Such is the power of the permanent officials that a Minister without the backing of the Prime Minister or Chancellor cannot hope to appeal against an interdepartmental paper produced by civil servants. And a much-debated constitutional change of significance had indeed taken place. The Prime Minister is not first among equals. He (or she) has become all-powerful. Or, as Crossman put it in conversation: ‘He can now snuff out an opponent in his own party more easily than any Soviet leader can demote or dismiss anyone opposed to him.’

It was this sense of seeing the political machine exposed with all its pulleys and levers and clanking parts which I found fascinating when I took a proof of the first volume of Crossman’s diaries with me on a holiday in August 1974. He had asked my view on two draft chapters while he was alive, worried about criticism that he was going into too much detail. I had urged him on. I was thrilled with the result. The volume covered the years 1964-6. There was a revealing account of how the Cabinet dealt with the economic crisis of July 1966, but the unique accomplishment was the picture it gave of what it was like to be a Cabinet Minister in the 1960s. It was unthinkable that the diaries might be suppressed or truncated. Walking on the Scottish moors, I conceived a notion of how they might break through a series of barriers already erected against them. Of course I knew the political gossip would cause a stir and increase the sales of The Sunday Times, and I had no objection to that, but the book had more enduring value. If we could reflect the full range of the diaries by publishing a great deal of them in proper sequence, resisting the temptation to go for all the juicy bits, we would show their true nature as being one of great seriousness. That would be worth doing in itself, but it would also make it harder for the Government to suggest state secrets were at risk. Crossman was his own best advocate.

The Cabinet Office was the censor the diaries had to get past, the agent of the power of the Prime Minister and of ministerial protocol. Crossman had died on 5 April 1974. On 28 April I had announced in The Sunday Times that we would serialize the first volume of his diaries in the autumn, when it was to be published jointly by Jonathan Cape and Hamish Hamilton. The Cabinet Secretary, Sir John Hunt, sent a letter at once to Dr Janet Morgan, the Oxford historian who had been Crossman’s editorial assistant. ‘Like many other people I am looking forward to reading Dick Crossman’s Diaries’, he wrote. ‘But I was a little surprised at the report in The Sunday Times … Mr Crossman recognized the need to submit the manuscript to us. I trust that you (and/or his executors) will submit for scrutiny the text which it is proposed to publish.’ Crossman had chosen three literary executors: his wife Anne and two friends, Michael Foot and Graham Greene. Greene was also the managing director of Jonathan Cape, the co-publisher. They sent Hunt proofs of the book on 10 June and on 21 June were summoned to his splendid office looking over the Prime Minister’s garden. They were met with a simple pronouncement: the diaries could not be published for thirty years. Excision would not do. The diaries were riddled with detailed accounts of the advice of senior civil servants. Publication would destroy the mutual trust and confidence on which the British system of government was based.

It was deadlock; it was a case for Goodman. Graham Greene felt sure that Lord Goodman, Britain’s must famous conciliator and also, usefully, Prime Minister Harold Wilson’s own lawyer, would be able to find a way out. Hunt was indeed persuaded to relent on his outright rejection of the whole book. He agreed to consider an edited version; in return Goodman promised that the literary executors would give fourteen days’ notice of any intention to publish, plenty of time for Hunt to secure a court injunction banning publication. It was at this point that The Sunday Times, as owner of the serial rights, was brought into the affair. It was a bold decision by the executors. They were under no obligation to involve us; we had serial rights only when the book was ‘ready’ for publication. The key figure was Greene in his triple role as friend of Crossman, executor and the leader in the publishing arrangement with Hamish Hamilton. At his suggestion I was invited to Goodman’s office on 1 July and shown a sample of the kind of cuts they thought were necessary to appease Hunt. As he guessed I would be, I was dismayed. But the gulf between Crossman and what Hunt would approve was even greater. The eunuch version was sent to Hunt on 6 August and rejected in September. Goodman despondently recounted what had happened. ‘Well’, said an exasperated Goodman to Hunt. ‘What can we say? Can we say that Crossman sat at this Cabinet table and looked out at St James’s Park?’ Hunt reflected. ‘Yes’, he said finally, ‘provided you don’t indicate who else was sitting with him.’

All accounts of Cabinet meetings, all advice by civil servants and policy discussions were taboo or, as Hunt preferred to put it, they fell within forbidden ‘parameters’. Ministers and civil servants, he argued, would not talk frankly if they knew their views would sooner rather than later become public knowledge. It was a claim and an argument that would be unthinkable in the United States, where Presidents and Secretaries rapidly and in detail account for their period in office. But Crossman’s executors were stymied. Lord Lloyd of Hampstead, a noted constitutional lawyer, and Brian Neill QC acting for Times Newspapers said proceedings under the Official Secrets Act were sure to succeed in stopping or punishing publications. So did our Sunday Times lawyers. And Goodman, as part of his fourteen-day deal with Hunt, had said he would tell him if The Sunday Times had any plans to publish Crossman.

That was just what I had in mind. The only way out of the impasse, I concluded on my holiday, was to get into a position where The Sunday Times, exploiting the swiftness of newspaper publishing, was free to take the Government by surprise. This was tricky. Crossman’s third literary executor, Michael Foot, had become a Minister. Crossman had chosen Foot because he thought that as a journalist he would be passionate for publication. He was not. His reverence for the House of Commons and Cabinet government was greater. He was honourably trying to do his duty. ‘I promised Dick’, he said. But I did not want to embarrass him as a Minister or complicate matters, so I took only Anne Crossman and Greene to separate lunches. They, too, were bound by the promise to Hunt, so what I put obliquely to Anne and rather more directly to Greene was that there might just possibly come a moment when, without being asked their permission, they would wake up to find the diaries in The Sunday Times and, if that were to happen, it would be intended to help book publication. Of course, they should understand I had no such intention at present and that I preferred to seek the agreement of the Cabinet Secretary, as they had, to edited extracts.…

We went ahead at The Sunday Times producing a second eunuch to show to Hunt. He said he would consider our version if I gave him fourteen days’ notice of any intention to publish, as Goodman had done. I refused, saying I was legally bound to the executors, who were in turn still bound by their undertaking to him. I knew our editing exercise was doomed from the start. The purpose was to show we had tried. I was already preparing for a legal battle. I mounted an elaborate exercise with John Barry, a former Insight editor, to justify publication by exploring the precedents back to Lloyd George and in particular by comparing Crossman’s diary in exhaustive detail with Harold Wilson’s approved memoir of the same period. All I needed was the opportunity and it came when I reported to the executors that Hunt had rejected The Sunday Times’ editing of the diaries; he had budged not an inch. We all of us assembled in a small committee room at the Commons – Anne Crossman, Foot, Greene, Goodman, with Denis Hamilton, our lawyers and John Barry. It was a long and tense meeting. Foot proposed they should simply tell Hunt they were going ahead. It was bold but fatal to my secret plans. It was sure to provoke an injunction before the public had any idea what Crossman represented; and on the legal advice we had, the book was sure to be banned for thirty years. It was Goodman who came to the rescue with the proposal that The Sunday Times should be left to talk to Hunt without having to come back to the executors. As soon as Hunt heard of this, he wrote to warn me that ‘in certain circumstances the matter would pass out of my hands.’ He concluded: ‘I have no alternative to requiring of you an undertaking that The Sunday Times will not publish any extracts from the Crossman Diary which have not been cleared with me without giving me at least seven clear days’ notice, and I should like to have this by Monday, 27th January.’ I received his letter on Thursday, 23 January. It was an interesting Friday and Saturday at The Sunday Times.

I could not have been more pleased with Hunt’s letter. The form of his request gave me one weekend when I was free of commitments or legal restraint. That concentrated the mind. I had no doubt we should seize the opportunity to publish without warning and risk the consequences. This was not merely to challenge Hunt on Crossman or have an exciting scoop: it was to challenge the absolute faith in clandestine government which he faithfully represented. Britain had a record of bad decisions secretly arrived at. Margaret Gowing’s history of nuclear development provided one staggering example. Concorde, again, was a project which would not have begun if full and informed public debate had preceded the decision. The account in Crossman of the 1966 economic crisis demonstrated vividly that nothing was gained by the secrecy and absence of informed debate on the real choices then between deflation and devaluation. None of the habits of mind which produced this preference for announcing, rather than debating, policy would be easily changed.

I told Denis Hamilton my plan to publish without permission or warning that weekend. I did not have to put my arguments in detail. We had discussed the general issues many times. I knew the way he had resisted the Government’s attempt in 1966 to suppress a series of articles on the conduct of sterling policy and how Roy Thomson had refused to be nobbled. Hamilton called in James Evans, the senior lawyer in the company, and Antony Whitaker, the Sunday Times lawyer. Denis Hamilton had bought Crossman while he was editor, but he was uneasy. He wondered about the propriety of divulging detailed Cabinet discussions. He objected (as I did) to Crossman’s critical identification of minor civil servants. James Evans pitched in the view that prosecution was likely. As Michael Foot had done, he suggested we might seek a judge’s ruling. I said it would be intolerable to give the courts an opportunity to reinforce the already unacceptable tendency to impose prior restraint on publication of various kinds. At this point Hamilton went out for a few minutes. ‘For heaven’s sake, don’t say any more’, I hissed at James Evans, dousing him with the frustration of months of manoeuvre. When Hamilton came back, Evans allowed Antony Whitaker to take up the argument. Whitaker was in favour of publication. Crossman ineradicably in print would help us more in any future trial than Crossman the vague menace to the peace of the realm.

‘Are you in a position to defend the case?’ Hamilton asked me.

I told him of all the preparations we had made. There was one of those long pauses for which he was celebrated. ‘Well, go ahead’, he said and left at once for Canterbury Cathedral. I thought that was overdoing it a bit. I saw in the next day’s Times that he had been at the enthronement of the Archbishop.

So we published.

The Monday after that Saturday visit by Roy Thomson and his son to The Sunday Times, the Attorney-General, amid public outcry, pondered an immediate prosecution. I had begun the launch in a way which would have enabled the law officers and Government to avoid such a public confrontation. I had not announced in the paper that we were defying the Government. I wrote a paragraph of introduction to our Crossman pages, saying truthfully that the extracts ‘have been seen by the Cabinet Office and their views taken into account’. It gave them an opportunity to save face and for us to go ahead with serialization by stealth. Instead, they let it be known that a prosecution had not been ruled out. Then I had a call at my home from the Cabinet Secretary, Sir John Hunt: ‘Look, I don’t want to fall out with you, could I see your next extract?’ I did not want a trial so soon with only one week of Crossman in the open. I agreed on the explicit understanding that the final right of decision each week was mine. With great courtesy Hunt asked to see our Crossman extracts for weeks ahead. With great regret I explained that this was impractical.

The next nine weeks of our serialization were an extraordinary tactical contest. Week by week I sent Hunt more material than I could possibly publish. Ticking away in the bulk of it were paragraphs of forbidden material. When he identified and challenged five of them I would withhold two and publish three. In early extracts of Cabinet meetings I would include Crossman’s record of a division of opinion, but keep out the names, deleting, for instance. ‘I suspect Jim Callaghan had done a great deal of quiet lobbying. On my side I had George Brown, the Lord Chancellor, Frank Cousins, Fred Peart and Jim Griffiths, but very little other support’. But the week after that I would publish names. The telex lines were hot between London and Onawa, Washington and Moscow as Hunt accompanied the Prime Minister on official visits and tried to control what we were doing. ‘There are a number of passages which cause me concern and which I must ask you to exclude or amend.…’

I deleted one of four accounts of Cabinet meetings, amended another and for the first time without amendment printed two others recording detailed Cabinet discussions on immigration policy and public expenditure. This was a calculated risk. It produced a letter from the Treasury Solicitor:

I am writing to you on the instructions of the Attorney-General … Under the headings of ‘July 8’, ‘July 17’, and ‘July 20’, The Sunday Times published in detail the late Mr Crossman’s accounts of what occurred and what was said during meetings of the Cabinet. The Attorney-General regards publication of such accounts as being contrary to the public interest. The Attorney-General has instructed me to inform you that if The Sunday Times should again include passages from the Diaries which include similar details proceedings for an injunction may be taken against Times Newspapers Ltd without further notice.

It was my turn to retreat. I aimed to publish nine extracts in chronological order and there were four more before we reached Crossman’s riveting account of the July 1966 economic crisis. Hunt objected to six passages in the fifth extract. I deleted four and amended two. The following week I was less conciliatory. I spent hours in my office with Antony Whitaker, the legal adviser, and John Barry, going line by line through Crossman, debating how far we might go. On 10 March we reached our goal and, over Hunt’s protests, The Sunday Times published without any editing at all Crossman’s full account of the crisis Cabinet. By the end of the series we had broken every single parameter – and given the public the right to judge.

We had published nearly 100,000 words. I thought we had secured full release for the unexpurgated diaries to be published, but as soon as the book was announced the Attorney-General moved to ban it by court order. Having let us go free, he was determined to block the publisher and executors. They decided to fight and risk the heavy legal costs of doing so. I could not see our allies singled out like this and I contrived a way to get us into court. The following week I ran unpublished Crossman material without showing it to the Cabinet Office and I exploited the work we had long prepared comparing the Wilson and Crossman versions of the same event. Hugo Young and John Barry interviewed other Ministers in case studies of decisions on pensions and race. The Ministers’ recollections differed in some respects from both Crossman and Wilson, an emphatic reminder I thought of the value of free publication. I announced that more case studies would follow. This time I was sure the Attorney-General would act. The Ministers we interviewed were adding to the challenge to the Hunt parameters. I had a substitute page ready for the presses with big white spaces saying: ‘The extract from the Crossman diaries which was to have appeared at this point has had to be deleted following an injunction granted last night by a High Court judge as a result of an application by the Attorney-General.’

This time there were no late-night telephone calls from the Treasury Solicitor, but two days after publication our Sunday Times lawyer, Antony Whitaker, announced: ‘They’re going for an injunction to stop up doing any more.’ I shocked him with a cheer. If we could win the court battle, we would not only stop censorship of the book but constrain Government secrecy.

However, when we went along to the law courts in the Strand, we found that the Attorney-General’s writ went a great deal further than Crossman’s diaries. In an attempt to stop us interviewing Ministers, it claimed a power for the Cabinet Secretary to scrutinize and censor the reporting of any discussions, past or present, where this reporting revealed how policy was being formed or executed. This was a restriction that guaranteed all the enlightenment afforded a diligent reader of the Albanian People’s Daily. We learned that these extravagant extensions had been written in at the last moment not by Hunt or the Attorney-General, but spontaneously by lawyers on the case. ‘That’s sure to get thrown out’, I whispered to our side. But Mr Justice Ackner on 26 June granted in full an injunction which, for a brief period, prohibited contemporary political reporting as well as the Crossman diaries. On appeal, we got this all-embracing injunction reduced to the Crossman diaries provided we did not publish further extracts before a full trial took place. The newspaper and the executors became joint defendants. We had one month, till the end of July, to prepare. All our early work now came to fruition, though it remained a prodigious task for lawyers, newspapers and executors: we analysed more than 300 sets of memoirs and other books to plot the way the parameters had been applied in the past, if at all, to Lloyd George, Winston Churchill, Anthony Eden, Harold Macmillan and Harold Wilson, and assorted Field Marshals. We sought out affidavits from scores of scholars, lawyers and former Cabinet Ministers who would testify for Crossman. Hamilton and Thomson recognized it would be costly. We were determined to go all the way to the House of Lords if necessary, which would cost a minimum of £100,000.

The Chief Justice, Lord Widgery, took the trial. It had obvious echoes of the Pentagon Papers, though in our case nothing had been stolen. To everyone’s surprise, the Attorney-General did not wheel on the howitzer of the Official Secrets Act, which would have meant a criminal trial with a jury. He appealed for Crossman to be banned in the public interest on grounds of an arcane law of confidence. It is unheard of in the rest of the world, but for fifteen years it was a darkening shadow across my path and its bizarre outline had better be sketched. The law of confidence was originally invented to stop a man called Strange publishing a catalogue of privately printed etchings made by Queen Victoria and Prince Albert. It then developed over such great issues as to whether it was Peter Pan Manufacturing Corporation or Corsets Silhouette Ltd which invented a bra cup. Sitting in the High Court in 1975 and hearing the Attorney-General solemnly cite these trade cases in support of the suppression of Crossman was disorienting. How could bras and glue and patent medicine have any relevance to the political issues at stake in the trial? The bridge was made in 1967, when a judge extended confidence beyond commercial secrets and into private rights. An injunction then was granted to prevent the Duke of Argyll revealing, in a Sunday newspaper, what it was like to be married to the Duchess. The Attorney-Genreal now sought another leap forward to extend confidence from marital to public affairs, i.e. from the private life of a duchess to the conduct of a government. We argued that the growth of the role of the state and the power of the bureaucracy had been accompanied by an increase in secrecy, and we fought the law of confidence as an irrelevant vulgarity.

Would Widgery buy it? Everyone was in court to find out after a two-month recess, Hunt affably across the aisle from Anne Crossman, Graham Greene and me. It was a cliff-hanger. Not until the last few minutes of his long judgment did he tell us. Yes, confidence could apply to government. No, the first volume of the diaries would not be banned. Everything in it could be published. ‘I cannot believe’, said Widgery, ‘that the publication at this interval of anything in Volume I would inhibit free discussion in the Cabinet of today even though the individuals involved are the same and the national problems have a distressing similarity with those of a decade ago.’

It was a bigger victory than I appreciated at the time. We were caught on Widgery’s fork. He extended the law of confidence into public affairs, but volume one of the Crossman diaries could be published without even one of the cuts the Cabinet Secretary had been demanding. The extension of confidence was a scaffolding erected on a stage bare of legal precedent. Widgery, having put it there, chose not to use it; I thought others might. None the less, the judgment destroyed the principle of Cabinet secrecy and it curbed the Cabinet Secretary’s power. Shortly afterwards the Government accepted the recommendation of a committee of inquiry, to which I gave evidence, not to regulate ministerial memoirs by statute. It was left, basically, to the sense of obligation of a Minister with no possibility of common-law restriction after fifteen years.

So it was that The Sunday Times defeated one of the many interferences with open democratic government in Britain. The Crossman case was a landmark. His further volumes and many other political memoirs have been freely published since. I was exhilarated by what we had done, but depressed by how many people thought it was tasteless and dangerous for people to know what is going on. We had no great support. ‘You’ve done a terrible thing’, one political journalist told me, looking over his shoulder for the barricades in the streets. Several newspaper editorials supported suppression. Fewer than a handful of MPs took an interest. John Griffith observed in the New Statesman:

Executive secrecy was caught out in the courts amid an overwhelming and deafening silence from the politicians in and out of Westminster … Richard Crossman was trying deliberately to break the oligarchy of political power. Nothing in recent times demonstrates more conclusively the decline in the power of the House of Commons than the failure of its Members to support the most significant constitutional protest of our generation.

However, change did flow from the Crossman case and more from others which feature in this part of my book where journalism ran into conflict with arbitrary power. The Thalidomide victims’ families won redress after a decade; the cause of the DC-10 air disaster was finally exposed. But the legal and political institutions which should have prevented such ills not only allowed them to happen: they were active in preventing redress. The law failed the Thalidomide families and it nearly defeated The Sunday Times when it tried to come to their assistance. The DC-10 families were properly compensated only because they were able to sue in the United States; and we were able to shed light on the origins of the disaster only because America is a more open society than ours. I believe that the press in Britain failed for a generation effectively to challenge extensions of corporate and executive power which produced an erosion of human rights; and that the courts in Britain, where there is no Bill of Rights, have always been concerned to enforce property rights above personal rights. In a political democracy it is the cellular changes which matter – the barely perceptible accretion of case law and the careless application of its makeshift principles, the seduction of public temper, the effrontery that goes unchallenged or unchecked until finally it becomes an accepted custom. Post-war journalism in Britain was ignorant of this trend, its horizons limited. The popular press might occasionally cause a fuss by running a political campaign or more often by bad taste and intrusion into privacy. The popular Sunday press exposed vice and petty fraud. The quality press practised invertebrate journalism. It recycled speeches and statements, and delivered stylish opinions on routine public affairs. It mistook solemnity for seriousness, and by seriousness I mean a serious scrutiny of institutions and activities which affect the lives, safety and happiness of millions of people.

It did not ask questions. It criticized politicians, but it did not challenge so much as become an accomplice in the conventional jousts of opinion. It did not make an issue of anything that was not already an issue. At Kemsley’s Sunday Times in the 1950s, before Thomson and Hamilton, it was a sackable offence to provoke a solicitor’s letter. (Not until the 1960s did The Sunday Times deploy a full-time reporting staff.) In the 1970s the sequence of trials and injunctions in which The Sunday Times figured most prominently did not happen because journalism had suddenly decided to challenge the law and political institutions. It was because in the cases we investigated the law and the political institutions had failed the public. Who would have predicted that a commercial case to protect Queen Victoria’s etchings in the nineteenth century would be used in the twentieth to suppress the diaries of a politician, the bribery of an MP and the Thalidomide documents? Expert commissions recommended reform; Parliament was unwilling to respond. As Hugo Young of The Sunday Times noted in his study of the Crossman case, and as I found with a variety of investigations, the cult of discretion and secrecy had embedded itself so deeply in British life that even to challenge it was to shock.




End of sample




    To search for additional titles please go to 

    
    http://search.overdrive.com.   


OPS/images/fig3_01.jpg
OPEN(I)ROAD

INTEGRATED MEDIA





OPS/images/pub.jpg
OPENmROAD

NEW YORK





OPS/images/copy_logo.jpg





OPS/page-template.xpgt
 

   

   
	 
    

     
	 
    

     
	 
	 
    


     
         
             
             
             
        
    

  

   
     
  





OPS/images/MyCoverImage.jpg
HAROLD EVANS

WITH A NEW P&EFACE BY THE AUTHOR
X -~

Q)






OPS/images/line.jpg





OPS/images/fig198_01.jpg
1977 1978 1980 1081|082
(1) Warburg prospectus 23 29 ©7) |a8 9
estimate with STas part of

TNHL - but excluding other

ST trading income

(2) Biffen in Annexe Cwith | 2.1 26 ©7n |25 81
STas part of TNHL

(3) Biffen in Commons 21 26 ©n oo [ss
Library, papers for stand-

alone Sunday Times - but

excluding other ST trading

income

(4) Cruickshank in forecast | 29 | 32 break- | 11 83
for stand-alone ST and even

including ST's other trading

income






