
[image: Cover]


NEWS FROM ABROAD




NEWS FROM ABROAD

DONALD R. SHANOR



COLUMBIA UNIVERSITY PRESS   [image: images]   NEW YORK


[image: Image]

Columbia University Press

Publishers Since 1893

New York     Chichester, West Sussex

cup.columbia.edu

Copyright © 2003 Donald R. Shanor

All rights reserved

E-ISBN 978-0-231-52943-3

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

Shanor, Donald R.

p. cm.

Includes bibliographical references and index.

ISBN 0–231–12240–3 (cloth : alk. paper)

1. Foreign news—United States. I. Title

PN4888.F69S53 2003

070.4’332—dc21

2002041602

A Columbia University Press E-book.

CUP would be pleased to hear about your reading experience with this e-book at cup-ebook@columbia.edu.


For Constance, Elizabeth, Rebecca, and Zoë

[image: Image]


CONTENTS

Preface

Acknowledgments

PART I  Does Foreign News Matter?

1  Introduction: The Test of War

2  Gatekeepers and Bookkeepers

3  Getting the News from Abroad

4  Broadcasting

PART II  The Transformation of Foreign News

5  Evolution, Not Revolution

6  Abroad at Home

7  News from Abroad from Those Abroad

8  The Electronic Newspaper

9  Conclusion: The Journalistic Guerrillas

Notes

Index


PREFACE

The American media are caught between profit and performance. Protected by the Constitution, anointed with the role of a Fourth Estate that monitors the other three branches of government, the nation’s newspapers and broadcast outlets are also beholden to their shareholders and other owners in an era when 20 percent profits are considered only as a bar to be raised.

These dual duties were difficult enough to perform in the ordinary conditions of the nation’s life. But since the terrorist attacks of September 11, 2001, and the mobilization of the nation to respond to them, the media have had to accept an additional burden.

It centers on news from abroad. Most of the media neglected the issues and affairs outside America’s borders in the decade between the celebrations at the end of the cold war and the frightful beginning of the war on terror. Most made up for the neglect in the days and months that followed by abandoning some of their less pressing pursuits like Hollywood and courtroom dramas to deal with the ideas, causes, and tactics of the terror movements threatening the United States.

This book is about the media’s response to the challenges of reporting on the United States and the world, both before and after the attacks on New York and Washington thrust journalists into the role of national informant, explainer, and consoler. It is also about the conflicts inherent in the media’s other role as money earner.

With many thousands of centers of news, producing papers, magazines, radio, television, and Internet information, no single judgment can be applied to the media’s performance before or after September 11. Many journalists and organizations have won praise and prizes; others have been criticized for their shortcomings. ABC, one of the leaders of American journalism, managed to take both positions on the issue of what kinds of programs the public would get to watch, expressing pride in its news division and then undermining it by trying to replace Nightline, its best program, in the hope of earning more money from comedy.

Financial considerations also have left most newspapers less able to serve their readers’ needs of comprehensive coverage and analysis of the new situation in the world. Automation has saved newspapers as much as 25 percent of their salary costs, but in most cases, the money hasn’t been spent on hiring extra editors or reporters or expanding the scope of coverage and inquiry. Instead, editorial staff has had to undertake production duties, leaving less time to work on stories, develop sources, and do the job of backgrounding and explaining.

Local television has done far less, although its profits, particularly in larger markets, are generally higher, with 50 percent returns not unusual. Most stations rely on the reduced staffs of the local newspapers to get leads for their coverage, and most ignore subjects of any complexity. Although a range of outside services are available, foreign news is a rarity. Many of the nation’s radio stations are run virtually on automatic pilot, with little or no news of any kind to interrupt the flow of music and commercials.

Not everyone in the executive suites of the media groups agrees that profits should come before all else. The nation is fortunate that most of its leading newspapers have managed both financial and journalistic success. It’s in the thousands of newsrooms in smaller cities, whether local radio and television or hometown newspaper, that cost cutting over the years has limited broader coverage of public affairs news, including foreign news.

Three powerful forces—technology, immigration, and globalization—are beginning to make their presence felt in the media world, complicating the issue of whether quality or earnings should prevail. In only a decade, the World Wide Web has become the main source of information for millions of Americans, particularly younger people and particularly about international affairs. The surge of Latino and Asian immigration is changing the focus of many media toward more coverage of the regions from which the new Americans come. Global businesses putting down roots across America, along with the arrival of immigrant doctors, refugees, scholars, and manual workers, has made news from abroad local news in Houston; Miami; Anniston, Alabama; and many other cities.

A fourth force, more powerful than the others, is the people who provide the news. All these efforts to serve the public better—and to continue earning money—are based on the ideas, innovation, and energy of individuals—from the executive producers and editors who put together the hourly patterns of the world’s news, to the correspondents who supply their ingredients, to the managers who figure out how to pay the bills.


ACKNOWLEDGMENTS

In addition to the many working journalists in newsrooms across the nation and abroad who chose not to have their comments, critical and uncritical, attached to their names, I’m grateful to the following people and institutions for their help with the book. None can be held responsible for its imperfections, content, or findings, which remain solely my responsibility. They are Elie Abel, Jonnet Abeles, Jim and Carlotta Anderson, Maribel Bahia, Al and Phyllis Balk, Kate and Jerry Baum, Frances Chastain, Charles and Sarah East, Bill Eaton, Susan Eaton, Lisa Eckelbecker, Osborne Elliott, Jan Ellis, Milt Freudenheim, Marshall Ganz, Norman and Barbara Gelb, Robert Greenberger, James Halbe, Stephen Hess, James Hoge, Ben and Sarah Hyatt, Tara Joseph, Katy Katama, Joan Komner, Robert and Christine Korengold, Alice and Bill Marsh, James McCartney, Robert and Muriel McCord, Phyllis Meras, Robert Merry, Charles and Laurana Mitchelmore, Joan Mowrer, Dagmar Mussey, David Newsom, Charles Novitz, Ralph and Jan Otwell, Sy Pearlman, Deborah Potter, S. C. Quiddick, Larry Radway, Ethel Leith Ross, Steve Ross, John Schidlovsky, and Xu Chengshi. The support of the Cabot Foundation and the U.S. Institute of Peace helped in the initial research for the book; Columbia University’s Graduate School of Journalism and School of International and Public Affairs provided resources and advice. The libraries at Columbia University, Brown University; and Edgartown, Oak Bluffs, and Vineyard Haven, Massachusetts, as well as the Library of Congress and the Boston Public Library, were valuable sources of research materials. Thanks also are due to these institutions: the American Press Institute, the American Society of Newspaper Editors, the Associated Press Managing Editors, the Freedom Forum, the International Center for Journalists, the Medill School of Journalism of Northwestern University, Motel 6, The Nieman Foundation, the Pew Foundation, the Poynter Institute, the Project for Excellence in Journalism, the Radio and Television News Directors Foundation, the Shelter-Kit of Tilton, N.H. Special thanks go to W. Phillips Davison, Frederick T. C. Yu, and Wallace Irwin, my coauthors and editor for the first News from Abroad, published in 1980 by the Foreign Policy Association. Extra special thanks go to my wife, Constance C. Shanor, for her support, ideas, criticism, and editing.


PART I



DOES FOREIGN NEWS MATTER?




CBS basically no longer has bureaus overseas.—A CBS News executive

The notion that Americans don’t care about foreign news is a canard that’s put out by the accountants.—Tom Bettag, executive producer of ABC’s Nightline

1



INTRODUCTION: THE TEST OF WAR



The attacks on the World Trade Center and the Pentagon thrust Americans into the middle of the vicious conflicts of nationalist, religious, and ethnic extremists that had always been fought in other parts of the world.

The terrorists were able to succeed mainly because the United States had neglected its intelligence gathering and airport security. But it was also left unprotected by the failure of its networks and most of its newspapers to provide the regular news and analysis of trends abroad that might have been able to provide a warning of the level of hatred against it, the resources available to channel that hatred into acts of destruction, and the number of martyrs willing to sacrifice their lives to carry them out.

It took two wars at the turn of the twenty-first century to call Americans’ attention to the dangers of ignoring the rest of the world in their daily concerns and to the shortcomings of most of their media in covering international events. The first lesson, in 1999, was Kosovo, but it made little impact. The second was the attacks on the World Trade Center and the Pentagon and the Afghan war that followed. Their impact is yet to be fully measured, but there were discouraging signs only a few months after the attacks that international news was again being seen by managers as an expensive luxury. ABC’s attempt to replace Nightline, a program noted for its thoughtful international coverage, with the comedian David Letterman was the clearest expression of corporate priorities that put profits before public service.

September 2001 was a time when both the strengths and weaknesses of the American media were quickly displayed on television and computer screens, radios, the front pages of newspapers, and the covers of newsmagazines. It was also a time of concern about some of the fundamental tenets of journalism: access to information versus censorship and aiding the enemy versus informing the public.

The three venerable network anchors showed their professionalism and earned their multimillion-dollar salaries in marathon performances that played to the largest audiences since the dramatic events of the cold war. More than a hundred newspapers sent out extra editions on the streets, and hundreds more moved streams of electronic bulletins on their Web sites. But all media, old and new, were hampered by the lack of reporting from their own foreign bureaus to provide some of the missing pieces of the attacks: a crime with only victims and little information about the perpetrators.

Only 12 of the 120 newspaper front pages chosen for the Poynter Institute’s best-selling book on coverage of the attack carried stories on who might have staged the attacks. Of these, only two, the Boston Globe and Christian Science Monitor, filed the story from abroad, drawing on their experienced correspondents from the region, the Globe’s Charles Sennott and the Monitor’s Scott Peterson. Most of the rest used an Associated Press Washington story based on U.S. government sources.

Within minutes of the attack, the Cable News Network’s long-standing and costly commitment to international news proved its worth. The men and women it had deployed around the world began to file the reaction, background, and context of the story, drawing on its technological head starts like videophones and the journalistic advantages of knowing officials and sources on all sides of the conflict. With veteran reporters like Nic Robertson and Christine Amanpour serving as in-the-field anchors, CNN gave its viewers the closest possible experience of being there. It was hard to imagine that only a few weeks before the attack, the cable network’s new management had announced plans to replace some of its international coverage with more profitable entertainment news. At least for a period, seriousness won unprecedented ratings for CNN, with 3.3 million viewers—ten times its normal audience—over a twenty-four-hour time period for the week that included September 11.

Despite CNN’s performance, most Americans reacted to the tragedy by seeking out the familiar. On the night of the attack, eighty million viewers—four times the usual audience—turned to the three main networks for news. The anchors were on from that morning until late evening—Peter Jennings alone logged nineteen hours, and in the next four days, ABC News broadcast for ninety-one hours, the longest continuous report in its history.

The wire services were in action minutes after the first plane hit in New York. The Associated Press and Reuters began moving a string of short bulletins, mobilizing newsrooms across the nation. New York’s Daily News more than doubled its 700,000 circulation in the days after the attack, which it covered with more than a hundred reporters and thirty-four photographers. The New York Times sold as many copies—more than 1.2 million—across the country as it did in the city. The Wall Street Journal, so close to the attacks that its office had to be evacuated, managed to publish all but a few thousand copies of its normal 1.8 million national circulation, using an emergency newsroom in a New Jersey production plant and its printing sites across the country.

Twenty-eight of the thirty-two papers in the Knight Ridder chain, which had been heavily criticized for cutting costs at the expense of adequately reporting national and foreign news, put out extra editions after the attacks. Knight Ridder sent eleven correspondents to the Afghanistan region and formed a reporting team in Washington of sixty journalists from its newspapers and its bureau there.

The news of the attacks and the U.S. and world response pushed out all other prime-time broadcasting on the commercial networks for the next several days. Public broadcasting’s NewsHour and Washington Week in Review were on for four hours the first evening and replaced other scheduled programs for the next several days. Bill Moyers returned to the air in a series called America Responds. PBS’s modest ratings numbers rose by 23 percent, from 1.1 before the crisis to 1.4. Frontline, a PBS documentary series, pulled a two-year-old investigation of Osama bin Laden from the shelves, brought it up to date, and had it on the air in two days.

National Public Radio began twenty-four-hour coverage minutes after the first attack on the Trade Center, with news, discussions, and complete audio of news conferences. Most listeners praised its coverage, but some complained that the network was being “too objective” when it broadcast perspectives from the Arab world that were critical of the United States. Unlike the commercial networks, NPR was as strong abroad as it was at home, able to broadcast immediately from the Middle East, Europe, and the borders of Afghanistan at a time when listeners were eager for reaction and explanation. In the days that followed, it shifted a number of correspondents to add depth to its original foreign lineup. Foreign editor Loren Jenkins had thirteen reporters in the area of Afghanistan and the Middle East at the height of the crisis, many of them in the thick of the fighting. Correspondent Ivan Watson went into Kabul with the victorious Northern Alliance troops, reporting the joyous welcome they received from the people of the capital but also the troops’ atrocities committed on Taliban soldiers as they fought their way to the city.

Radio coverage was dominated by NPR, the radio networks of CNN and the Associated Press, and the few remaining all-news stations still maintained in big cities. Public Radio International’s The World stayed on the air for six hours instead of its usual one, bringing in reports from its own correspondents and the worldwide British Broadcasting Corporation network. NPR’s Web site, which usually gets 70,000 visitors a day, got 400,000 on September 11.

All-news radio outlets like WCBS and KCBS in New York and Los Angeles were hampered by their lack of a foreign infrastructure. In the decade before the attacks, the corps of radio correspondents abroad had been cut, as it had for the television networks. But all-news radio did far better than the vast majority of stations. Most stations of the giant radio conglomerates, Infinity and Clear Channel, had all but eliminated news from their formats. Their millions of listeners in small cities and towns had to turn elsewhere for not only the international aspects of the attack but also the local reaction.

Web sites were the victims of overload and infrastructure damage at the World Trade Center, and their main service to users, once they were up and running with stripped-down services, was simply as another way to receive what the newspapers, wire services, and broadcasters were reporting. But many more people found the Internet valuable as a quick source of information. After those first dramatic days of overload, usage was up 15 percent.

Newspapers that had been printing little about the nation and world suddenly found a need for explanation and background, and they rushed to sign contracts with supplemental services they had long ignored. Knight Ridder reported a 30 percent increase in Web site purchases and added sixteen college newspapers to its campus news service. The Los Angeles Times–Washington Post news service picked up at least fifteen new clients, and Scripps-Howard and the Christian Science Monitor also added a number of new outlets.

From the start, however, there were doubts that such an interest in foreign news could be sustained. “When the war ends, will the budgeteers of the newsroom meet their new obligations and provide the resources to cover an increasingly complex world?” former CBS correspondent Marvin Kalb asked in an op-ed article. “Unfortunately, all the evidence suggests that most networks and newspapers will return to the good old days of Monica, Diana and O.J.”1

But Chris Peck, former editor of the Spokane Spokesman Review and president of the Associated Press Managing Editors (APME), promised at the APME convention shortly after the attacks that it would indeed be different in the future. “Just one month ago we understood in an instant the fundamental role that newspapers play in the modern world,” he said. “We must remember in thirty days and in six months from now that news is far more than Chandra Levy and Britney Spears. It is up to us to make the connection between world events and our communities.”2

Much ground had been lost in the previous decade. Despite a vague awareness in the United States that ethnic conflicts were at danger levels around the world, when powerful economic ties across borders meant that jobs in the American Midwest depended on events in the Arab Middle East, and when the United States had emerged from the cold war as the uncontested leader of the free world, the American public was being less well served than it had been for decades earlier by its newspaper and broadcast reporting from abroad.

Across the country, the good local newspapers that once devoted 10 percent of their columns to international news were providing about 2 percent. The evening news programs of the television networks had reduced their international coverage from 40 percent to as low as 8 percent, and similar reductions had taken place in the newsmagazines. The solution to shrinking TV network audiences had been to make news more entertaining or simply to replace it with entertainment. The newspapers became accomplices to this trend. Although few daily newspapers in the United States have foreign editors, many have television and entertainment reviewers.

The United States had about 350 newspaper and broadcast correspondents working abroad, fewer than a third of the number of correspondents that foreign nations send to cover the United States. Only the New York Times and CNN had journalists in Afghanistan at the time of the attacks. Within hours, the networks, wire services, major newspapers, and the magazines rushed teams to the Pakistani border to try to recover.

But no one could recover, in days or weeks, the loss of the worldwide listening and observation posts that once had been maintained by the American media on every continent but since had been dismantled to save them money. These bureaus, staffed mostly by local journalists and specialists, were as important for informing the people of the United States as was its government’s network of embassies, consulates, and Central Intelligence Agency stations. Not only were they as important, but in many cases in the past, they also were far more effective, as the contrast between the on-the-ground reporting and the official claims of victories showed in the Vietnam War. At their best, these bureaus combined the efforts of the local staff and resident American correspondents familiar with the region. But they could also be pressed into service to supply the background and current information that a visiting correspondent needed to cover a story on short notice.

The remaining bureaus had been crippled by the many dismissals. The cost was immediately apparent, as a telephone conversation from the Middle East with a veteran American network producer revealed a few days after the outbreak of the Afghan war. “They cut some of our best crews,” he complained, including a “fabulous cameraman and people I’d worked with for ten years who knew what they were doing” in covering crises from the Middle East to Yugoslavia. Now, he said, “there are no grown-ups” in the network’s main European bureau, no one with the contacts to plan international coverage or the experience to grapple with the logistics, government restrictions, and languages needed to carry it out successfully.3

Most of the television networks’ overseas bureaus—and those of many of the newspapers and newsmagazines—had been simply shut down. ABC, which advertises itself as America’s leading source of news, slashed its foreign bureaus from seventeen to six in cost cutting that began in the 1980s. CBS’s overseas presence was reduced to four bureaus, and NBC’s, to five. Two of ABC’s casualties, Damascus and Frankfurt, had served the network well as observation posts for terrorist movements.

Although the Big Four newspapers providing comprehensive coverage of foreign affairs—the New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, and Wall Street Journal—maintained their standing during this fallow period, many others with good reputations but smaller budgets did not. Detroit’s two papers once competed for readers by stressing their foreign reporting. Now one, the News, has all but abandoned the field to the Free Press. Chicago’s Tribune and Daily News and Dallas’s Morning News and Times-Herald had the same kind of competition until the stronger papers, the Tribune and Morning News, forced the weaker ones out of business.

No one is able to say that if the old corps of correspondents and the original number of bureaus had been in the field in the months before the terrorist attack, warnings of what was being planned would have been sounded. Certainly the terrorists’ preparation eluded far larger and technologically better equipped intelligence operations in the United States and many other countries. What can be safely said, however, is that the chances of digging out such information would have been far better had there been long-established newspaper and television news bureaus in the region, with correspondents able to piece together elements of the terrorist puzzle over time.

But even if a warning had been beyond the reach of the best of the bureaus abroad, there were many functions that a solid corps of foreign correspondents could have performed for the American public. The first would have been to make Americans aware of the danger after the attacks on the USS Cole and the U.S. embassies in Tanzania and Kenya through a thorough exploration of terror groups’ identities, ideologies, and capabilities. Just as important would have been the kind of depth reporting showing that the poverty, hopelessness, and misrule of such a large part of the world spawn and encourage such desperate acts.

Only two television programs, CBS’s 60 Minutes, and PBS’s Frontline, produced such reports in the crucial period between the 1998 attacks on the American embassies in Africa and those on the World Trade Center and the Pentagon. The only newspaper to offer a major investigative piece on the embassy bombings and the security failings they demonstrated was the New York Times.

Would more such coverage have deterred the attackers? Not at all. Might it have called attention to the need for better airport security and led to the thwarting of the terrorists before they could strike? No one will ever know, but the many past cases of the press’s successfully prodding government on safety, the environment, and civil rights point to the likelihood that it would have.

As with Kosovo two years earlier, the war was magnificently and courageously covered after the shooting began. But both conflicts showed the costs of the apathy during the long periods building up to the final crises, when more attention could and should have been paid to the many hostile forces and factors that ended up with American air and ground forces engaged in battle.

The end of the cold war and the diminution of the direct threat from Russia are the reasons most often given for this media neglect of foreign news. Others argue that a more prosperous America has a natural wish for more distraction from the world’s problems: entertainment, not information, and if information at all, then the entertaining kind.

Even before September 11, voices were also being heard in the journalism profession, the public, and the international community that post–cold war explanations were poor excuses for saving money on the expensive business of international coverage. Russian threat or not, prosperity or not, it was argued, it is now more important than ever that the public be kept informed of the world outside the United States. At the same time, demographic and technological changes were beginning to influence the state of international coverage. Unprecedented increases in immigration in the 1990s expanded the audiences for news from the homelands of these readers, listeners, and viewers. The surge in Internet usage created an entire new branch of the information industry as well as providing millions of additional readers for traditional media using the Net.

Criticism and ideas for better coverage have proliferated since September 11. According to a study by the Project for Excellence in Journalism, a Washington think tank, before the attacks, the three evening news broadcasts carried “more than a third lifestyle, celebrity and crime.” On the morning shows, celebrity and lifestyle stories made up more than 75 percent of the news. Although September 11 brought a complete change in emphasis, with eight in ten evening news stories devoted to national or international affairs, the study’s authors suggested that whether the change would last depended on how much the mood of the country had also changed.4

In coverage from abroad, only the New York Times and a few other organizations were in a position to begin filing stories from the scene of the new war that America found itself fighting. When the planes struck, the Times had Barry Bearak in Afghanistan for the Taliban trial of American missionaries and John F. Burns, a Pulitzer Prize winner and an expert on the region, in Pakistan. Bearak’s war reporting also won a Pulitzer, with another Times reporter in Afghanistan, Dexter Filkins, a finalist. CNN had thirty reporters and support workers in Afghanistan at the time of the attack and, for some time, provided the only television reporting from inside the country.

The other networks were far less well prepared. CBS had eight correspondents stationed abroad, three of them in London, and ABC and NBC were similarly thinly staffed. To cut costs, they used contractors for many of the basic functions of translating, video editing, and finding locals to help with interviews and security. But such ad hoc arrangements are woefully inadequate compared with those of a fully staffed bureau able to keep close track of political currents and sometimes to anticipate the big story rather than merely rushing in to cover it or to voice-over someone else’s footage of it.

As Americans turned to their familiar network news programs to learn about the terrible events and why and how they had happened, the network anchors were hindered by an acute shortage of reliable coverage from overseas. When they were able to scrape up news from abroad at all, it was frequently a patchwork of local footage narrated from studios far from the scene.

Not all the criticism came after the fact. Months and years before the events of September 11 in my interviews for this book, many in the news business were warning of the effects of neglecting serious coverage of international issues.

“CBS basically no longer has bureaus overseas,” an executive of the network told me. Its London bureau processes news gathered by other organizations, most of them European, and has it read by an American who is usually hundreds of miles from the scene of the event. A former CBS producer with long experience abroad agreed. “We react to coverage by others; we don’t originate it,” he said.5

Tom Bettag, executive producer of ABC’s Nightline, stated half a year before the Trade Center attack that “the notion that Americans don’t care about foreign news is a canard that’s put out by the accountants” to justify corporations’ cost cutting for news gathering abroad.6

As the attacks showed, small and distant conflicts can lead to bigger and closer ones. Remote wars can spawn human disasters like famine and massacres. Young American men and women in uniform can be quickly and dangerously involved in either kind of crisis, and either kind can suddenly create a need for American aid or relief. A reliable network of journalists might be able to deliver the early warnings that could head off these disasters.

A nation whose prosperity is based on a global economy needs constant information about the prospects of threats to that economy. Cultural isolation from the trends of European, Asian, and African art, literature, and music is not as dangerous as political or economic ignorance, but it comes at some eventual cost to the American public.

Not enough of the nation’s editors, producers, and managers listened to these arguments before the terrible day of tragedy at the World Trade Center and Pentagon. Soon afterward, however, old attitudes began to change, mostly the result of the September attacks, although not entirely. For years, polls of newspaper and broadcast audiences have contradicted media management claims that no one wants to see, hear, or read foreign news. Six in ten newspaper readers are “highly interested” in international news, according to research by the Knight Ridder newspaper chain. A poll conducted for the Radio-Television News Directors Foundation (RTNDF) found that 88 percent of Americans were interested in having their local TV news cover more events from around the world. A Freedom Forum poll determined that 55 percent of Americans were concerned that “there is too little coverage of international news” in their media. All these opinions were recorded before September 11.7

Foreign coverage waned despite a surge in technological progress that now makes it possible to have instant-action pictures, reportage, and commentary from almost anywhere in the world. But this same technology has hugely broadened the media field, and both newspapers and the traditional networks are worried about losing audiences to cable and the growing Internet. The response of the networks and many newspapers has been two-faceted: to cut costs and lighten up. Each facet has been detrimental, if not disastrous, to their coverage of foreign news.

One after another, continent by continent, the networks closed their bureaus, until they now have no permanent network offices in Latin America or Africa and only a handful in Europe and Asia. The networks cover the world with seven or eight correspondents apiece, fewer than a quarter of those the New York Times has sent abroad and a small fraction of the Associated Press’s foreign staff. Network executives argue that the many millions of dollars saved from news budgets keep the still-expensive evening news programs afloat, and they further justify the closings abroad by saying they can fly in correspondents and crews on short notice to cover the really important stories. But small stories play as important a role in the public’s understanding of a country or region, since they provide context, flavor, and, above all, continuity. Without functioning news offices abroad, the networks have lost their capacity to track the trends and daily politics that often indicate when conflict is coming, and their reporting can no longer be used to help to head it off by alerting the public.

“As long as the networks consider it legitimate to close bureaus and reduce staffs abroad, American audiences are going to get less than the best the professionals have to offer them,” the former evening news producer quoted earlier pointed out. “Without someone there, you are never going to be able to be the first to report events abroad.” Without strong bureaus to anticipate crises, “you are going to get there after the story.”8

And it’s not only crises that they can predict. Correspondents who know their territory can contribute both early warnings of trouble to come and reports of success in fields like literacy, democracy, and public health. They know about the rivalries between fundamentalists and modernizers, the tension among ethnic groups, and whether environmental or food supply disasters are looming. These kinds of stories are the most difficult to get past the scrutiny of editors and producers looking for the hard or dramatic lead, like the arrival of U.S. troops or food supplies. But if journalists’ early warnings are broadcast and printed widely enough, they might make it possible to prevent ethnic arguments exploding into civil strife, pollution damaging health and resources, or crop and population policies leading to famine.

The connection of this kind of reporting to U.S. interests, both political and pocketbook, is clear. If sources of tension or misery can be identified far enough in advance to alert the international community to try to help solve the problem, those shipments of midwestern grain or camouflaged paratroopers may never need to take place.

Kofi Annan, secretary-general of the United Nations, has called for new efforts “to enhance our preventive capabilities—including early warning, preventive diplomacy, preventive deployment, and preventive disarmament.”9 The media should be central to the first aspect of this strategy of prevention—providing the early warning—but almost every trend in the past decade makes them less and less capable of the task.

The loss of space and airtime for the thorough and consistent coverage of sources of crisis has left the public without the knowledge it needs of potential conflict areas. This in turn lessens its ability to pressure officials to do something about the conflicts before they grow into larger wars. The media’s greatest contribution to preventing conflict was achieved in the 1980s, when South Africa began its largely peaceful transition from apartheid repression to multiracial rule. Since then, there have been failures to act, for which media must bear part of the responsibility, in Rwanda, Sudan, Somalia, East Timor, Bosnia, Kosovo, and, finally, Afghanistan.

COVERING THE AFGHAN WAR

The drain on foreign-reporting resources in the decade before the Kosovo and Afghan wars affected not only coverage in the field but also the decisions of many news executives who had no experience in getting journalists and camera teams into place and fighting on their behalf with governments trying to restrict what they reported. Instead of going to court, as editors did to defend their right to publish the Pentagon Papers, television news executives went to the White House and agreed with officials to limit their coverage.

The same technology that allowed battlefield reports to be made by videophone also put foreign and perhaps hostile sources of news into the living rooms of Americans. Editors and producers found themselves at odds with the government as well as some of their audience in their decisions on what news to carry and what to suppress, and the government was often the victor. In the middle was the al-Jazeera satellite television network, praised by Washington after its founding in 1996 as the prime source of objective information in the Arab world but suddenly condemned after the attacks for its broadcasts from the camp of Osama bin Laden. First, Secretary of State Colin Powell put pressure on the emir of Qatar, the country that owns the network, to “tone down” the coverage that Powell contended was giving the terrorists a propaganda advantage among al-Jazeera’s 35 million Arabic-speaking viewers around the world and the English-language networks that pick up its feeds. Al-Jazeera, Powell said, was providing too much broadcast time to “vitriolic, irresponsible kinds of statements.”10

The network responded as it had in the past to complaints by Arab governments. Its chairman, Hamid ibn Thamer al-Thani, said the network was beholden to no government and followed only journalistic standards: “All these accusations are proof that we are trying to be professionals.” The network’s chief editor, Ibrahim Hilal, told the Washington Post,

We are in the business of news. Our policy is to air all shades of opinion. The attention of the world is riveted on Afghanistan. If we don’t show it, who will? We put every word, every move of President Bush on the air. Arabs accuse us of being pro-American, even pro-Israeli. The Americans say we’re pro-Taliban. We must be doing something right.11

Next, National Security Adviser Condoleezza Rice told the U.S. networks that bin Laden might be broadcasting coded messages to his operatives over al-Jazeera. The White House spokesman, Ari Fleischer, conceded that there was no immediate evidence that the bin Laden tapes contained secret signals, but the White House appeared to be just as concerned about their propaganda value. At best, he said, the statements that were broadcast were “propaganda of a most insidious nature; at worst, it could be actually signaling to his operatives” and “inciting people to kill Americans.”12

The networks responded by promising to screen tapes carefully and broadcast excerpts, not full texts, of the statements of bin Laden and his lieutenants. “Nobody took umbrage at this,” CBS News president Andrew Heyward recalled. “We are all giving the government the benefit of the doubt; the propaganda issue is a legitimate issue.” CNN said it would not broadcast any live statements from al-Qaeda: “CNN’s policy is to avoid airing any material that we believe would directly facilitate any terrorists’ acts.”13

In so doing, the networks lost their chance for some real news. Bin Laden and his aides were striking out at everyone, Kofi Annan as well as moderate Muslims, and warning of nuclear or biological attacks. Such remarks were better propaganda against al-Qaeda than anyone in the United States could have devised. But under pressure from the White House, the networks broadcast only brief excerpts of their tirades.

CNN’s apparent caution might be traced to its role during the Gulf War, when it was the only foreign broadcaster allowed to operate from inside Iraq. Its position gained it many exclusive reports of the U.S. bombing of Baghdad and its effects but also the enmity of politicians in the United States, which accused it of being a propaganda conduit for Saddam Hussein.

Condoleezza Rice implicitly acknowledged the power of al-Jazeera as a way to reach the Arab world with the American message when she gave the station an interview only a few days after she had warned about its potential to harm the U.S. war effort. She was soon followed by the secretary of defense, Donald Rumsfeld. Al-Jazeera handed her the classic soft question when its interviewer asked what message she would like to deliver. “This is a war against the evil of terrorism,” she said. “The president understands Islam to be a faith of peace.”14

Representatives of twenty media organizations, including the Associated Press Managing Editors and the Radio-Television News Directors Association, groups that include most editors and broadcast news directors, criticized the government’s restrictions on news gathering, stating that despite the critical situation after the attacks, “we believe these restrictions pose dangers to American democracy.”15

In some cases, however, media outlets were practicing and approving self-censorship. CNN, the main conduit for al-Jazeera, announced that it would “consider guidance from appropriate authorities” before deciding what to broadcast in the case of stories that might endanger the U.S. war effort.

Later, Walter Isaacson, the chairman of CNN, told his foreign correspondents to balance news of the destruction and casualties in Afghanistan with reminders of what the terrorists had done in the United States. “We must redouble our efforts to make sure we do not seem to be simply reporting from their vantage or perspective,” he wrote in a memo that was leaked to the Washington Post. “We must talk about how the Taliban are using civilian shields and have harbored the terrorists responsible for killing close to 5,000 innocent people.”16

An NPR report on the laxity of security for biological weapons stored in the former Soviet Union brought listener responses like these:“Why are you advertising ways they can hit us again?” and “Why don’t you censor yourselves?” Correspondent Daniel Zwerdling, who had broadcast a similar report on the lack of preparedness against bioterrorism in the United States, said he avoided details that could help terrorists. “Did I self-censor? Absolutely.”17

But in an expanded media universe, there were many ways for Americans to get around restrictions, whether government or journalistic, and gain access to other points of view. The many Americans who can understand Arabic could hear directly from al-Jazeera; about 150,000 have direct access through their satellite dishes. To many viewers, it’s not a question of propaganda but of the distinctive Arab point of view, something they can’t get from the American cable or network news.

Gita Fakhry, who headed al-Jazeera’s United Nations bureau at the time of the attacks, says that although the station became closely identified with bin Laden, its handling of the crisis was rooted in BBC standards of objectivity. The station was founded in 1996 after the BBC closed its Arabic-language service, and much of its staff was recruited from BBC ranks. She conceded that al-Jazeera was much more cautious than Western stations in its use of labels. Instead of “the war on terrorism,” she said, al-Jazeera used the circumlocution “the war that is perceived to be on terrorism.” But its main emphasis was trying to give both sides. One result was more reporting of the civilian toll of the American bombing in Afghanistan, and in this, al-Jazeera was not alone. “Many more images of civilian casualties were broadcast on other networks than on United States networks,” Fakhry observed. “The consequences of the air campaign were not apparent to U.S. viewers.”18 Those U.S. viewers who wanted other perspectives on the war and terrorism could find them on PBS and C-SPAN. More than 250 public stations carry the BBC or Britain’s Independent Television Network (ITN), an increase of 10 percent after September 11. C-SPAN carries the news and analysis of the Canadian Broadcasting Corporation and Germany’s Deutsche Welle.

The BBC, ITN, and Sky, the third British international network, made it clear that whatever might be happening in the United States, they would refuse to censor bin Laden’s statements before broadcasting them. The three networks told the British government that their own editorial discretion would be the only guide of what to broadcast. ITN and Sky are commercial entities, but the BBC is dependent on government license fees and Foreign Office support for its World Service.

Al-Jazeera found itself so much in demand that it decided to start an English-language Web site that would greatly expand its reach outside the Arab world. The number of the Arabic site’s visitors jumped from about 700,000 a day to three million after the terror attacks, and the network said that requests from English-speaking viewers poured in from all over the world for a site that would serve them.

Professor Sreenath Sreenivasan of the Columbia School of Journalism, an expert on navigating the international sites on the Internet, uses a site entitled Ajeeb.com to get a free, instant translation of Arabic services. “Ajeeb gives you what is known as a ‘gist’ translation,” he said, “basically allowing you to get the flavor of the wording, if not an exact translation.”19

Fahad al-Sharekh, who runs Ajeeb.com, is a Kuwaiti citizen educated in the United States. He uses machine translation to provide his free Internet service, but for stories beyond the headlines, he has a staff of human translators to deal with the complexities of Arabic and English. Most of his customers are Arabic-speaking people who want to know what’s going on in the English-speaking world, but more than a million English speakers logged on in the first month after the attacks to read what al-Jazeera and the Arabic-language newspapers were reporting. The Americans, too, decided to go bilingual. MSNBC started an Arabic-language version of its online service to provide an objective news channel to the Arab world, to be offered in partnership with Good News 4 me, an Arab-language site. CNN also added Arabic to the many languages of its Internet presence, choosing a site for its translation services in the Dubai Media City, a zone generally free of the restrictions on media content prevalent in most of the Arab world.

With CNN and MSNBC in Arabic and al-Jazeera in English, it’s clear that some important language barriers are being bent a little for Internet users. But even if the languages are understood, there is plenty of international dissonance over the conduct of the campaign against terror.

Journalists and editors played an important a role in appealing for tolerance toward Muslims and others in the United States who might be branded as terrorists. Editorials and news stories across the country stressed this theme, with outlets like New California Media (NCM), which surveys and translates the foreign-language media in that state, among the leaders. NCM posted a variety of appeals from Chinese, African, and Muslim papers and broadcasters on the Web. The Japanese American newspaper Nichi Bei warned that just as in the days after Pearl Harbor, “innocent citizens of this country are scapegoated.” Afghan American media provided details on the infighting in the region, some of it, in the Afghan tradition, accompanied by heavy editorializing. These accounts were translated, picked up by mainstream newspapers, and passed along to a wider audience. A weekly radio show broadcasting in an Afghan language in California provided an English-language Web site. Some sites drew attention to the human rights violations of the Taliban; others criticized the U.S. bombing.

THE KOSOVO WARNING

The Kosovo war was a minor event compared with the terror attacks that drew much of the West into conflict with al-Qaeda and the Taliban. But it provided the valuable lesson that neglect of foreign coverage weakens public understanding of the issues at stake abroad and leaves the field open for governments to act without too much regard for public opinion.

The war was the worst fighting in Europe since World War II, with about ten thousand Kosovar Albanians killed by Serbian forces in savage ethnic cleansing and up to one thousand Serbs, both civilian and military, killed by NATO bombing. The war left a desolate landscape of burned-out homes and farms and bombed bridges, factories, and refineries, with a loss of property estimated by Yugoslav officials at $100 billion.

As tragic as the toll was the fact that the war might have been avoided if a number of factors—not the least the neglect of the issue by the American media—had been different. In the critical months of January and February 1999, before the first bombs fell and the biggest Serbian offensive against the ethnic Albanians in Kosovo began, the American television networks and most of the nation’s newspapers left the public woefully ill informed about the issues and the possible alternative courses of action. They devoted relatively little coverage to the crucial January talks in London, at which the West and Russia decided to force Serbs and Albanians to negotiate under the threat of bombing, or to the unsuccessful Serbian-Albanian negotiations in Rambouillet, France, the next month. Since the United States was by far the strongest element in the North Atlantic Treaty Organization’s military pressure against Yugoslavia, a better-informed American public opinion might have been important to deciding whether to prolong the negotiations or begin the bombing. But the dearth of media coverage, in great contrast to that during the Vietnam era, left the diplomats free to go ahead with the war.

President Bill Clinton’s impeachment and acquittal, not the Kosovo talks, dominated the evening news, talk shows, headlines, front-page stories, political columns, and opinion pieces during that January-February period. Few would quarrel with the collective news judgment of the nation’s editors and producers in giving precedence to a once-in-a-century event over negotiations about a distant foreign province. The White House’s preoccupation with the impeachment defense, in fact, was another reason that diplomacy failed to solve the Kosovo crisis without war.

But even without the drama of a White House scandal as competition, foreign news coverage in American media had been faring badly for years. The three main networks had made their statement about foreign coverage nine months before the Kosovo conflict, when Dan Rather, Peter Jennings, and Tom Brokaw went to Cuba for on-the-scene anchoring of the historic visit of Pope John Paul II and his confrontations with Fidel Castro. Back in Washington, however, there was a sensational development in the Monica Lewinsky scandal that brought them speedily home. Networks willing to skimp on historic confrontations could not reasonably be expected to cover obscure diplomatic meetings, even if American lives might be at stake. And so it turned out to be with the Kosovo peace negotiations.

Recalling the Kosovo bombing and refugee footage that dominated the evening news and newspaper front pages during the 1999 fighting, American audiences might have difficulty with the idea that foreign coverage in general and coverage of Kosovo in particular had been neglected. Rather, the point of my analysis is that the story was largely ignored before it burst into warfare. More than six thousand journalists covered the Kosovo fighting, with spectacular images of bomb strikes and poignant interviews with refugees. But only a few dozen reporters were on hand at the peace talks. One of them, who headed an American network crew in London, remembered that despite repeated attempts he could not sell his headquarters on the story. “New York saw it as one of the many conferences that never decide anything and never have an end, and wasn’t interested.”20

There was little exciting in London or Rambouillet to report or photograph, only the usual slow process of a diplomatic negotiation: leak, concession, claim and counterclaim, and finally breakthrough or breakdown. But this unspectacular talking stage is the very point at which public opinion can assert itself before lives are lost. Those media that covered the talks closely and thoroughly made it clear that there was little chance of Yugoslav President Slobodan Milosevic’s agreeing to all the Western demands and every likelihood that if the bombing began, he would retaliate by accelerating his campaign of ethnic cleansing. If public opinion in the West had been alerted to the likely prospect of failure by the end of the Rambouillet talks and their brief continuation in Paris the next month, the easiest of all expedients, extending the deadline until there was progress, might have been attempted, with the possible result of saving lives and property.

The peace negotiations, however, were stories without celebrities and not even too many Americans, which are two of the criteria that seem to matter when foreign news is reported at all. That the negotiations would affect Americans greatly, as well as Kosovars, Serbs, and many other Europeans, was the job of the networks and newspapers to explain, and in this, they fell short. “News is something people don’t know they’re interested in until they hear about it,” Reuven Frank, former president of NBC News, told the Columbia Journalism Review. “The job of the journalist is to take what’s important and make it interesting.”21

The most important opportunity that the media missed to inform the American public about what was at stake in Kosovo was the last week in January 1999, when Secretary of State Madeleine Albright flew to Moscow to gain Russia’s agreement on a plan being proposed by Western European leaders and the United States. She then met in London with the Contact Group, made up of Russia and the Western nations. At the end of the conference, the Contact Group summoned Yugoslavia and the ethnic Albanian leadership to meet in Rambouillet for talks aimed at granting substantial autonomy to Kosovo within Yugoslavia and substantial authority to the West and Russia to police the agreement. If this was rejected, the Contact Group made it clear, NATO would begin bombing Yugoslav targets.

Unlike the Gulf War of 1991, decisions were being taken in London and Rambouillet with little public discussion. And if the public didn’t know, neither did many in Congress.

Republican Senator James Inhofe of Oklahoma expressed his puzzlement over Kosovo at a January press briefing by his state’s delegation: “The bottom line is we don’t know for sure who the good guys and the bad guys are, and we have no business being over there.”22 Inhofe has many sources of information besides his state’s leading newspaper, the 217,000-circulation Daily Oklahoman of Oklahoma City, but if he had relied only on the paper to inform him, as many of his constituents did, he would have found little coverage of the Kosovo crisis. The Daily Oklahoman printed the story deep in its inside pages, with an occasional mention on the front page and sometimes no mention at all. On January 29, when the Western European powers, the United States, and Russia agreed in London to bring the Serbs and Albanians to the conference table under the threat of NATO bombing, the Daily Oklahoman put the story on page 9 and allotted it four hundred words. On February 25, the day after the Albanian-Serbian talks ended without agreement, the paper carried five hundred words on page 17. And although it devoted many editorials and opinion columns during the two-month period to the shortcomings of Bill Clinton, whose impeachment and acquittal dominated the headlines, not a single editorial or column was used to explain what was at stake in the conferences deciding Kosovo’s fate.

Oklahomans who turned to the evening news programs of ABC, CBS, CNN, and NBC as their sole or supplementary source of information were no better served. On January 29, ABC ranked the crucial London decision sixth in importance on the World News Tonight lineup and gave it two minutes and ten seconds. It led its evening news program with a story on the U.S. economy. CBS also led with the economy and put the Kosovo decision in third place, at two minutes total. NBC’s twenty-second Kosovo coverage ignored the London conference and its findings and mentioned only local fighting. Only CNN led its nightly news roundup with the story, devoting eight minutes to the conference decision and the fighting.

The talks on Kosovo’s future were allotted only 3 percent of the evening news time during the period immediately before and during the London conference, January 21 to 29. CNN provided the most thorough coverage of the four programs, but that still amounted to only 5 percent of the news time on its half-hour evening news programs, according to the abstracts of Vanderbilt University’s Television News Archive, on which all these figures are based.23 In the nine-day period that included the talks and the key announcements, ABC ran two stories on Kosovo; CBS, three; CNN, four; and NBC, three. Only once did a network lead its evening news program with Kosovo. Some of the stories were as short as twenty seconds and concentrated on the fighting or massacres, not the peace process.

In February, coverage of the Kosovo issues was much the same. The Rambouillet talks covered a longer period, February 6 to 24, and for their first week, the conflict with presidential impeachment news was even greater than it was in January. (On February 12, the day of President Clinton’s acquittal, none of the networks could find room for a story on Kosovo.)

In the twenty-day period that included the Rambouillet negotiations and Kosovo stories just before and after them, ABC carried eight stories; CBS, ten; CNN, twelve; and NBC, seven. Coverage of Kosovo accounted for about 8 percent of the available news time; the story was played first on the evening news of the four networks fourteen times out of a possible eighty. What is at least equally important to the public’s understanding is the paucity of the long, explanatory pieces on all the networks except CNN. The cable network filed nine of them during the twenty-day period; ABC, 4; CBS, 3; and NBC, 3. Only twice, on February 19 and 20, when the talks broke down for a time, did all four evening news programs take the time to explain what was at stake if they failed. ABC, CBS, and NBC each devoted four to five minutes to such analysis; CNN gave the story and its implications twice or three times that.

It is not the aim of this book to measure the minutes and seconds of broadcast time or the paragraph inches and page placement of newspaper stories in order to come up with a formula that would quantify media, and hence public, interest or disinterest in a topic. But rough measurements are possible. If a foreign story is headlined on the front pages morning after morning and leads the network news evening after evening, it can be said to have the public’s attention. If it is a short, routine account, buried down among the TV actors selling antacids or the columns of classifieds for used cars, then it doesn’t.

The Daily Oklahoman’s coverage of Kosovo was part of a survey I made of ten newspapers, chosen for geographical distribution and range in circulations.24 I did not examine those national or regional newspapers that have remained committed to covering and analyzing foreign news but instead designed the survey to look at how the smaller papers use the foreign news sources that are readily available to them. All the newspapers I chose subscribe to the New York Times, Los Angeles Times–Washington Post, Knight Ridder Tribune, Dow Jones, or other news services, which gives them easy access to the same reporting and opinion that the bigger papers’ staffs provide. But most of them made little or no use of these services, choosing to bury the Kosovo negotiations on inside pages as news briefs or skimpy accounts of a few hundred words. It was beyond the scope of my survey to include every one of the nearly fifteen hundred daily newspapers in the United States, and thus I can make no claim for the completeness provided by the monitoring of all the evening newscasts by the staff of the Vanderbilt Television Archive.

In the same nine-day period of the January negotiations that I examined for television, the ten newspapers surveyed carried a total of fifty-two Kosovo stories, about five per newspaper, or, on average, one every other day. Nine of those stories were on the front page. Only four papers carried editorials or op-ed analyses of the Kosovo situation.

In February, with the talks under way in Rambouillet and the Clinton impeachment out of the way by midmonth, the newspapers carried more news about the negotiations, but still not a great deal. Over the twenty days of the talks, most papers provided short daily stories about the fighting, the conference, or related events in Washington and Moscow. Most were in the range of two hundred to four hundred words, and most were on inside pages. Thirty-nine times, or fewer than four times per paper during the twenty days, did the story make page 1. More important than placement was the virtual lack of commentary. Only six times in the nearly three weeks of the Rambouillet conference did the ten newspapers run editorials or op-ed pieces commenting on the issues and likely outcome.

FOREIGN NEWS AND PUBLIC OPINION

Does any of this matter? There is plenty of evidence that it does, that thorough coverage of international issues leads to an informed public opinion, and that this in turn influences foreign policy decisions.

The most important example, so taken for granted that it usually escapes notice, is the cold war. For nearly half a century, American readers and viewers were so well informed about the threat of Communism that they gladly supported a huge defense establishment, gave their assent to two wars, Korea and Vietnam (even though most of them withdrew it late in the stages of the second one), and voted for presidents and legislators across party lines who would carry out such policies. When the Berlin Wall came down, the American public considered the job done and lost most of its interest in further developments in Russia and Eastern Europe.

South Africa is the best example of how quickly the media can influence public opinion on a foreign issue and how that opinion can be marshaled to change policies. After decades when few people outside South Africa paid attention to the struggle against apartheid, media images and news stories began in 1984 to focus the world’s attention on the situation there. The then-new technology of satellite transmission, along with the skills of reporters like Charlayne Hunter-Gault of the Public Broadcasting System, created an instant presence for the world at the scene of the fighting and protests. The mistaken belief by the white minority government that letting the camera crews into the turbulent townships would show that the African nationalists were really terrorists made coverage easier, until the government finally realized how much harm it was doing to its cause. When organized protests began to grow in the black townships, daily newspaper and nightly television news accounts of the repression and deaths became a regular fixture for audiences in the United States.

Soon American readers and viewers were contacting their senators and representatives to call for economic boycotts and an end to the Reagan administration’s attempts at conciliation. Aided by committed lobbyists like Randall Robinson of TransAfrica, the sanctions bills sailed through Congress. Within three years, the South African government was forced to release Nelson Mandela and begin the negotiations that led to multiparty government.

“The policy reversal affected by this congressional override illustrates the power of lobbies, advocacy groups, and influential private citizens to shape the course and outcome of the legislative process,” former Undersecretary of State David Newsom wrote. But first, he stressed, the media were needed to draw the public’s attention to the issue.25

In addition to the coverage of South Africa’s rioting, funerals, and brutal police sweeps, there soon were new images on television screens of activists picketing in Washington, led by Robinson and members of Congress. Twenty-two congressmen and women were among the seven thousand arrested in the mass demonstrations outside the Capitol. The evening news programs for July 23, 1985, capture the intensity of the media involvement. CBS led its program with a four-and-one-half-minute report on the violence in South Africa, funerals, and embattled Reagan officials defending their policy. ABC gave South Africa second place and four minutes, including footage of the protests in Washington. NBC’s nearly five-minute report from South Africa led the program, and in Washington, it featured opponents of the Reagan engagement policy arguing against its beleaguered defenders. In the end, even thirty-five of the conservatives in Congress, mindful of the votes of their black constituents, joined in the vote to override the administration’s South Africa policy.

“Public opinion is certainly not infallible,” the man most identified with its measurement, George Gallup, wrote, “but when the people have enough information about alternative policies, and the reason behind each, they usually have the good sense to pick the best.”26

In 1966, during the early years of the Vietnam War, President Lyndon Johnson was so successful in his leadership of both domestic and foreign policy that sociologist Seymour Martin Lipset wrote that “the President makes public opinion, he does not follow it.”27 But two years later, after a constant barrage of media images from the Vietnam battlefields and mounting American casualty tolls, public opinion reasserted its independence from its leader (if it had ever lost it) and forced Johnson to abandon his plans for reelection.

Today, when the long-term threat of terrorism has replaced the uncertainties of the cold war, the world still has a need for the sustained reporting of international crisis points. There still are sporadic bursts of little wars and local conflicts, unrelated to larger terrorist movements, and longer-range threats of famine and human rights abuses that call for coverage. Journalists’ cameras and notebooks remain a valuable weapon for preserving peace.

There are many signs, though, that the surge in coverage of international news that followed September 11 is abating. More than half the 213 editors polled for a Pew International Journalism Program survey said they believed foreign news would gradually subside to the modest levels it had in most papers before the terrorist attacks, although the same survey found no decrease in the surge of reader interest that followed September 11.

There is a danger that the diminished coverage will shut the public out of the decision-making process in foreign policy, thus making future Kosovos and Afghanistans more likely. Mary Robinson, the former United Nations High Commissioner for Human Rights, says the lack of coverage of foreign news in mainstream national newspapers and broadcasts could lead to a world in which foreign policy is created in a “news vacuum.” In a speech before the Afghan crisis, she criticized the trend toward reducing complex issues to sound bites. The media must report vigorously on international issues, even at the risk of losing readers and viewers, she added, if diplomacy is not to be isolated from public opinion. “How will we counter racism, xenophobia?” she asked. “How will we create a climate of understanding? How will we advance other human rights?”28

The answers to these questions may lie in three trends that could be discerned in the media even before the events of September 11 put the need for better international coverage at the top of the public agenda. The first is the galloping technology of the Internet, satellites, and cable systems, which has created an array of new media and given new voice to traditional media. Cable news networks linked instantly to all parts of the world, Web sites that give those even mildly interested in an area an encyclopedia’s worth of current information with a few key strokes, and online editions of newspapers that multiply readership and extend it across the nation and the world are some of technology’s achievements. The second is the growth of immigration, including the nearly 60 percent increase in the Latino population between the 1990 and 2000 censuses and the effects of their interests and media on the larger population. Immigrants have always been interested in news of their home countries or regions, but in the past, little of this information reached the general public. Now, some Spanish-language television programs are going bilingual to attract larger audiences, and mainstream newspapers are printing more news of interest to large immigrant populations, which spills over to the rest of their readership. Organizations like El Sentinel of Orlando, Florida, and New California Media of San Francisco act as bridges between the two populations, translating foreign reports into English and distributing them on the Internet or in newspapers. Many other news organizations pick up foreign news from foreign-language sources in their communities.

The third is the effort by newspaper editors, not matched by many broadcast producers, to improve foreign coverage. Some are working on new methods of linking foreign stories to local issues. Other proposals involve spending more time and a little more money trying to make sense out of the world around the United States through special sections or better use of the plethora of foreign material that comes into every editorial office every day.

One single but important trend is counterpoised against these three. It is the effects of the changes in ownership of most of the media in the United States—print, broadcast, and Internet—that focus the efforts of publishers and broadcasters to expand profits to satisfy stockholders rather than the public’s right to know.




End of sample




    To search for additional titles please go to 

    
    http://search.overdrive.com.   


OPS/images/bull.png





OPS/images/cover.png
L =
Yy
i

(ABUL TIRANA ALGIERS ANDORRA LA VELLA LUANDA ST.JOHN'S CODRINGTON BUENOS AIRES
YEREVAN CANBERRA VIENNA BAKU NASSAU AL-MANAMAH DHAKA BRIDGETOWN MENSK (MINSK)
BRUSSFS 3E-“C=AM BN COTAQ" THIM=HU SUCE LA P+Z FARAJ*0 G”SORCNE =ASILIA &

 RIT\RIC TRODN\RE ADDDDANR Y
CNMLINMN LUVIIRE ARVUIINY
CNFUW Y 'R BRI
IYLYYJD I IVWIVMI NuUNNYN\Y
TBILIS) BtnLin ACcRA ATreNS Sr. GEURGE'S GUATEMALA CriY-CordAKnY — Bra$Av GiGRGETOWN
S ee——
ERSUSALEM ROME KING-T0+* T9"¥N AT *¥HITAN ATND'A N“I"O"" ~*RAWA PYONGYANG SEO
. DONALD R. SHANOR

ANTANANARIVO 000,000 LILONGWE KUALA LUMPUR MALE BAMAKO VALLETTA MAJURO NOUAK
LOUIS MEXICO CITY, PALIKIR CHISINAU MONACO ULAAN BAATAR RABAT MAPUTO RANGOON Wil
YAREN KATHMANDU THE HAGUE WELLINGTON MANAGUA NIAMEY ABUJA OSLO MUSCAT ISLAMAB





OPS/images/flower.png





OPS/images/ded.png





OPS/images/mycover.png
(ABUL TIRANA ALGIERS ANDORRA LA VELLA LUANDA ST. JOHN'S COBRINGTON BUENGS AIRES
YEREVAN CANBERRA VIENNA BAKU NASSAU AL-MANAMAH DHAKA BRIDGETOWN MENSK (MINSK)
BRUSSFS 3£~ CmAM =N

COT~-0 THIV~MU UC-E LA P*Z #<RAJ0 G~ <ORFNE ~=ASILIA |

 AIFCYRAIC RN LA ADDARANY
NMLIAMN LUVIIRE ARUIINALNY
CNFFUYW Y 'R AN
IYLYYJD I IV\NVWIYMI NUNNVYN\Y
TBILIS) Btrllirn-ACsRh ATreNS S1GERGES GUATLAALA CofY ComhKnt - BisfAu GrorGETOWN
PRINCE TEGUCIGALPA B_——_ — —_— IAN BAGHDAD DUBLIN
ERSUSALEM ROME KING-70~ TA-YA FA7-KH{-AN AZND'A N-I-0-- “-RAWA PYONGYANG SEO
. DONALD R. SHANOR

ANTANANARIVO 000,000 LILONGWE KUALA LUMPUR MALE BAMAKO VALLETTA MAJURO NOUAK
LOUIS MEXICO CITY, PALIKIR CHISINAU MONACO ULAAN BAATAR RABAT MAPUTO RANGOON Wil
YAREN KATHMANDU THE HAGUE WELLINGTON MANAGUA NIAMEY ABUIA OSLO MUSCAT ISLAMAB





