

[image: ]



Praise for Ken Auletta’s
THREE BLIND MICE

“Exhaustive … the network book to beat.”

—Time

“This is an impressive work of thoughtful, thorough, on-the-record reporting…. Auletta has amassed a mountain of information and shaped it into a readable, sweeping saga of turmoil in corporate America.”

—Detroit Free Press

“It’s all here … Auletta has composed a valuable requiem for a dying industry.”

— Washington Post Book World

“[A] captivating account of the three networks … the book’s fascination and fun lie in the detail—Mr. Auletta’s extraordinary access to the principal players, his eye for color, ear for anecdote and reporter’s instinct for conflict.”

— Wall Street Journal

“There is no better time to read Three Blind Mice, and no better explanation of the unsystematic system that is television.”

—Atlanta Journal-Constitution

“[A] thorough, behind-the-scenes look … enlightening reading for anyone interested in television and how it became the way it is.”

—News-Observer (Raleigh, North Carolina)

“A fascinating, disturbing, and admirably detailed volume which traces the gradual failure of the networks.”

—Christian Science Monitor

“The best book ever written on network television.”

—Frank Stanton, former president, CBS, Inc.

“A remarkable and extremely important book … careful, painstaking, understated journalism of the highest order.”

—David Halberstam


ALSO BY KEN AULETTA

Greed and Glory on Wall Street
The Underclass
The Streets Were Paved with Gold
Hard Feelings
The Art of Corporate Success: The Story of Schlumberger


KEN AULETTA
THREE BLIND MICE

Ken Auletta is the author of the national bestseller Greed and Glory on Wall Street and also of The Underclass, The Streets Were Paved with Gold, Hard Peelings, and The Art of Corporate Success: The Story of Schlumberger. He is a columnist for the New York Daily News, and his work has appeared regularly in The New Yorker and The New York Times Magazine. His work has also appeared in such publications as The New York Review of Books, Vanity Fair, The Village Voice, New Republic, Esquire, and Life. Prior to writing this book, Auletta was the weekly political commentator on WCBS-TV in New York. He has also appeared regularly on WNBC-TV and hosted a weekly interview program on New York’s public television station. He lives in New York City.



[image: ]




Copyright © 1991, 1992 by Ken Auletta

All rights reserved under International and Pan-American Copyright Conventions. Published in the United States by Vintage Books, a division of Random House, Inc., New York, and simultaneously in Canada by Random House of Canada Limited, Toronto. Originally published in hardcover by Random House, Inc., New York, in 1991.

A small portion of Chapter 3 of this work was originally published in The New York Times Magazine in June 1986.

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Auletta, Ken.
Three blind mice: how the TV networks lost their way / Ken
Auletta.
p. cm.
eISBN: 978-0-307-76633-5
1. Television broadcasting—United States. 2. Television broadcasting—Economic aspects—United States. 3. Television programs—United States—Rating. 4. Television viewers—United States. 5. n-us. I. Title.
[PN1992.3.U5A96 1992]
384.55′4′0973x–dc20     92-50105

v3.1




For Kate and Amanda



CONTENTS

—

Cover

Other Books by This Author

About the Author

Title Page

Copyright

Dedication

INTRODUCTION

1. A FATEFUL DINNER PARTY, OCTOBER 25, 1986

2. A “LITTLE SHIRTTAIL COMPANY” TAKES OVER ABC, 1984–85

3. TISCH FINDS AN EXCUSE TO INVEST IN CBS, 1985

4. GE SWALLOWS NBC, 1985 TO AUGUST 1986

5. ABC: THE CLASH OF CULTURES, 1985 TO SUMMER 1986

6. THE CREEPING TAKEOVER OF CBS, WINTER TO SUMMER 1986

7. ABC: MORE SANCHO PANZA THAN MACHIAVELLI, SEPTEMBER TO DECEMBER 1986

8. NBC: A NEW QUEEN BEE, SEPTEMBER TO DECEMBER 1986

9. CBS: MANAGING BY THE NUMBERS, SEPTEMBER TO DECEMBER 1986

10. ABC: MARRYING TWO COMPANIES, JANUARY TO SEPTEMBER 1987

11. NBC: MANAGING THROUGH INSECURITY, WINTER 1987

12. CBS: TISCH CUTS NEWS—AND HIMSELF, MARCH 1987

13. NBC NEWS GATHERS FACTS ON ITSELF, MARCH 1987

14. CBS: TISCH GOES HOLLYWOOD, MAY 1987

15. NBC: TARTIKOFF IN HIS SANDBOX, 1987

16. TWO SCORPIONS IN A BOTTLE: THE NETWORK/AFFILIATE “PARTNERSHIP”

17. ABC: A HAPPIER PLACE TO WORK—THE SECOND HALF OF 1987

18. “CREATIVE DESTRUCTION”: NBC IN THE SECOND HALF OF 1987

19. WHAT’S THE FREQUENCY, LARRY?: CBS IN THE SECOND HALF OF 1987

20. THE PRODUCERS: PALTROW AND SPELLING

21. TABLOID TV

22. ABC, NBC, AND CBS TAKE DIFFERENT ROUTES, 1988

23. TARTIKOFF: “IT’S EASIER WHEN YOU DON’T KNOW YOU’RE GUESSING”

24. ABC, NBC, AND CBS, SUMMER 1988 THROUGH 1989

25. THREE BLIND MICE, 1990–91 AND BEYOND

AFTERWORD TO THE VINTAGE EDITION

CAST OF CHARACTERS

NOTES

BIBLIOGRAPHY




THREE BLIND MICE

—


Something or other lay in wait for him,
amid the twists and the turns
of the months and the years,
like a crouching beast in the jungle.

—Henry James,              
The Beast in the Jungle




INTRODUCTION

—

Television has become a basic American utility, like water or electricity. The typical home uses a television more than it does a sink, stove, shower, washer, dryer, or automobile. On average, the TV screen is alive seven hours a day, which means that the typical household viewing week exceeds the typical work week.

While the amount of daily TV viewing has varied little in recent years, what is being viewed has changed dramatically. In the past decade an earthquake that would register a 10 on the Richter scale has struck the television industry. Four facts tell the story:


	The Big Three networks—ABC, CBS, and NBC—which fifteen years ago claimed more than nine out of ten viewers nightly, have lost a third of their audience—nearly thirty million viewers.

	The average home, which had seven channels to choose from in 1976, now has thirty-three.

	The VCR, which was not commercially available as recently as the late seventies, is now present in 70 percent of all homes.

	Cumulative profits of $800 million for the networks in 1984 shrank to $400 million by 1988, and will perhaps sink to zero in 1991.



For viewers, more choice has created something like a video democracy. But for once unassailable network empires the result has been shattering, even though the full impact of the transformation wasn’t felt right away. We noticed the collapse of the Soviet empire in Eastern Europe because it came suddenly. In a flash, the Cold War was over, the Warsaw Pact terminated, the Berlin wall gone, the two Germanys reunited, and communist orthodoxy disgraced. The forces that struck the television industry did so less dramatically. Each year Americans received a few more channel options and cable increased its penetration by a small percentage. The upstart Fox network went from programming on only a single night, to two nights, then three, then four, then five. VCRs and video stores proliferated. Occasionally newspaper headlines blared about layoffs or major management changes, but viewers weren’t much affected. They still watched The Cosby Show, the Super Bowl, and the nightly newscasts. This was an earthquake in slow motion.

It wasn’t until the war in the Persian Gulf began in January 1991 that the cable revolution became dramatically apparent. Viewers realized that CNN, not the three networks, was a primary source of up-to-the-minute news. And they were getting the news the way they wanted it—instantly and without interruption from soap operas. For as long as the war held their interest, viewers could choose for themselves when to watch the news as easily as they could flick to an HBO movie, an ESPN basketball game, or a Disney cartoon. Suddenly, nearly everyone who thought about such things seemed to be asking whether network news had a future—indeed, whether the networks themselves had a future. Cable, which was now in 60 percent of all homes (only 15 percent had it as recently as 1976), seemed to have the upper hand.

The Gulf War exposed the frailty of the networks in other ways as well. Advertisers were pulling their ads, not wanting their friendly products juxtaposed with scenes of death. This provided a stark reminder that a network depends on a single source of revenue—advertising—while cable programmers such as CNN not only sell ads but charge a fee to cable subscribers for the use of their product. By 1990, cable had revenues of $17.8 billion, which dwarfed the $9 billion collected by the three networks. And while network ad revenues were relatively flat, cable advertising has more than doubled in the past five years to nearly $3 billion. Ten years ago, the three networks collected six out of every ten advertising dollars; today, less than five out of every ten.

The Gulf War was a vivid reminder of how dependent the networks are on others. A television network is not what many viewers assume. It is not a vast studio that manufactures programs. It is not a national grid of spaghetti wires linking 240 million Americans in more than 90 million households. A network owns few of the stations that distribute programs under the CBS, ABC, or NBC logo. A network is an office building, where executives package programs they do not own and sell them to advertisers and local stations they do not control.

To distribute their programs, the three networks rely on six hundred or so TV stations affiliated with them. Increasingly, these affiliated stations have been bumping their network’s programming. Stations calculate that even after paying for the programs they can earn more money by airing syndicated shows like Wheel of Fortune or Billy Graham specials. Even if the audience is smaller, the affiliated station pockets more money since it gets to sell most of the commercials, whereas when a station runs a network program most of the advertising is sold by the network. In the world of the bottom line, traditions—like the “partnership” between the network and its affiliates—count for less. Not surprisingly, during the Gulf War, many stations—including KHOU, the Houston station at which Dan Rather got his start—bumped the news offered by the networks and substituted CNN coverage.

To most of us, television has always meant three institutions—CBS, NBC, and ABC. They have been our common church. But by mid 1991, with stations defecting and advertisers and viewers turning elsewhere, with the federal government refusing to significantly relax regulations that might open fresh sources of revenue to the networks or perhaps spur a merger between a network and a Hollywood studio, it was difficult to see how the networks could recapture the good times. Like blind mice, the people running the networks seemed trapped in a maze from which there was no way out. No matter how shrewd or tough the CEO—and the networks are run by able businessmen—as long as the Big Three each offered only one channel choice while viewers had as many as 150 other choices, the future of the networks was problematic.

My interest in this subject was piqued by Arthur Gelb, then managing editor of The New York Times, who suggested that I write a profile of Larry Tisch for the inaugural issue of the Times Business World magazine. The date was October 1985, and that previous summer Tisch and his Loews Corporation had first acquired CBS stock. Just months before, in March of 1985, Capital Cities Communications had taken on ABC. And in December of 1985, GE would announce that it had swallowed NBC. So as I wrote about Tisch, I could feel the ground shift. For the first time in history, the ownership of all three networks had changed hands.

From the time I started the Tisch profile, this book has taken nearly six years to write. By way of explaining the changes that transformed the networks, and television in general, I have tried to tell several stories, with an emphasis on the business and the people behind the TV box. I have not probed in depth the television shows themselves or the impact of TV on our lives, though neither subject is neglected. I have written about an industry wracked by change, and of how some of America’s most powerful business leaders have dealt with organizations they often can’t control, try as they will. It is a story of how the Human Factor—insecurity, low morale, high ambition, vanity, pride, and panic—can dominate dollars and cents business logic. Even a titan of industry can be, as Arthur Miller described Willy Loman, just “a little boat looking for a harbor.” This is a story of how the new owners of three venerable institutions arrived armed with the belief that their mission was what Joseph A. Schumpeter, trying to define the essence of capitalism, once called “creative destruction,” and of the resulting battle between their devotion to profits versus their responsibility to the public. The book attempts to tell how a network works, how it decides what shows to buy from Hollywood producers, how it distributes its product to local stations, how it sells ads.

While gathering information for this book, I sought to be a fly on the wall, watching as CBS, NBC, and ABC tried to run their businesses while coping with competitors who in many cases did not even exist a few years before. My aspiration in writing was the one Flaubert set for his narrator: to be “everywhere present and nowhere visible.” To succeed, an author requires the trust of the reader. Writers lose that trust if they conform to Janet Malcolm’s description of a journalist as “a confidence man” who engages in “treachery” and betrayal, without “remorse.” Malcolm’s provocative pieces in The New Yorker seized on half a point—that writers of nonfiction are surprisingly un-reflective, and when they sit down to write their constituency becomes the reader, not the source—and transformed this into a cartoon. A journalist can bring Orwell’s “cold eye” to a subject without having a cold heart.

I try to avoid a similar pitfall common to network books, that of romanticizing the past in order to sharpen the portrait of current villains. It is an appealing intellectual construct, save that it is too simple. There are villains in this book, but not always the obvious ones. Sometimes the culprit is the new owners and their value systems, and sometimes it is people who believe in a world that doesn’t exist. A preoccupation with costs and ratings did not begin the day the new network owners arrived. Yet I am also aware that in the endless struggle between profit and the public interest, increasingly the public interest cedes ground. In some ways, I believe the networks have cheapened their product. In other ways, I feel that television is better, not worse, than it was in the “golden days” when the Big Three held a virtual monopoly. It has always been fashionable to sneer at television entertainment. I no longer do that, in part because I watch more television.

A few words about method. Much of the information in this book comes from personal interviews or meetings I attended. A handful of people refused to see me, but no one I really needed to see at any of the networks declined to be interviewed. Most people both inside and outside the networks saw me at regular intervals. I am grateful for this generous access to people who were not required to talk to me. I had nearly fifty interviews with CBS president Larry Tisch, about twenty with NBC president Bob Wright, and a total of nearly twenty with Tom Murphy and Dan Burke of Cap Cities/ABC. I was free to pop in unannounced at ABC’s twice-weekly Sales staff meetings, at CBS’s Affiliates Relations meetings, and at NBC’s Entertainment staff meetings, to watch producers Aaron Spelling and Bruce Paltrow develop their series, and to sit with Brandon Tartikoff and his Hollywood programmers as they listened to pitches and decided which programs might reach thirty million viewers on a given night. Sometimes people who saw me pretended that they hadn’t. At my final interview with Cap Cities/ABC CEO Dan Burke, in February 1991, he said that he hoped I would not be unkind to chairman Tom Murphy because he had refused to talk to me. Burke was stunned to learn that Murphy, who had been reluctant to talk, did let me interview him on seven occasions. Sometimes the cat-and-mouse game was comical. In 1987, for example, the CBS board met and agreed that only CEO Larry Tisch would be authorized to speak to me; by that time I had already interviewed more than half the board. In all, this book contains about 1,500 interviews with 350 people.

The sources for quotes and facts will be found in the chapter notes at the end of the book. Unless otherwise indicated, the quotes from the principals were given to me directly. I use italicized dialogue where the principals or participants do not remember their exact words or where I wish to telegraph to the reader that I have reported what was said but am uncertain of the exact wording. Where I attribute thoughts to someone, I rely upon what my informants told me they had been thinking; in a few instances I rely upon information from someone else with direct knowledge. Principals’ ages, salaries, and job descriptions are as of the time they are mentioned.

* * *

While I have tried to tell this story impartially, readers should know that four people who appear in this book are friends. I have known Howard Stringer for more than twenty years, since he was a researcher for CBS News. Because of this friendship, I probably give Howard less attention than he deserves. I am a friend too of Tom Brokaw and Tim Russert of NBC, and Peter Jennings of ABC. I mention this by way of full disclosure, but also to assure the reader, as I trust will become obvious, that this book is not dependent on information gleaned from them.

I owe much to various people who at one point or another helped with the research on this book, especially Gordon McLeod, Catherine Teehan, Jill Davis, and Clair L. Duffy. Sonia Campos, Kirsten Olsen, and Gail Timmerman also lent a hand. The Daily News, once again, generously granted me an unpaid leave of absence from my weekly column starting in April 1990; I am grateful to James Höge and Michael Packenham. I am also grateful to the Gannett Center for Media Studies, which granted me a fellowship for part of a year, to the other fellows, who were provocative companions, and especially to executive director Ev Dennis. Various friends, including Richard Reeves, Nick Pileggi, Nora Ephron, Delia Ephron, Jerry Kass, John Scanlon, and Tully Plesser, have shared their wisdom and sometimes their living space. My agent, Esther Newburg, has been a valued friend and advisor.

This is the fifth book of mine Jason Epstein has edited. During the editing process, there were times I wanted to strangle him. Good sense prevailed, as did Jason’s deft pencil and brains. My agent has never shopped around for a better price because I don’t think there is a better editor. Jason’s assistant, Maryam Mohit, is as well organized as any general, and less gruff. Sharon DeLano lent her skill and helped me pare the manuscript. Margaret Wimberger copy-edited this book as if it were her child, and when nature intervened and she had a baby, her task was completed by John McGhee and Chris Stamey. Their efforts were diligently choreographed by Beth Pearson. This book has enjoyed three Random House publishers—Howard Kaminsky, Joni Evans, and now Harold Evans. I am grateful to each. Thanks as well to Peter Osnos, Rochelle Udell, Mary Beth Murphy, Dona Chernoff, Carol Schneider, Mitchell Ivers, Steve Mentz, Eve Adams, Dennis Ambrose, and Oksana Kushnir.

Finally, a special word of thanks to the two women who put up with and sustain me—my daughter, Kate, and my wife, Amanda, who is one of the smartest editors I have ever known.


—

1

[image: ]

A FATEFUL DINNER PARTY, OCTOBER 25, 1986

—

Tom Brokaw knew the evening was going to be a disaster long before anyone sat down to eat. He knew it during cocktails, when he and the other male guests ignored the elaborate hors d’oeuvres and, half-crazed, grimly cased the house in search of a television set. He knew it when he heard his boss, Bob Wright, instruct Bryant Gumbel, NBC’s Today show host, “You look in the kitchen.” He knew it when Gumbel returned empty-handed and huddled in a corner of the living room with Wright, Brokaw, and their ultimate boss, Jack Welch. The four men giggled like coconspirators, but they were plainly upset. “They don’t even have a television set downstairs,” Wright moaned.

Jack Welch, chairman and CEO of General Electric, the new owner of NBC, had dreaded this dinner. Now here he was, imprisoned in a big old colonial house in Westport, Connecticut, on a springlike Saturday in October, the twenty-fifth to be exact, thinking only of baseball. The Boston Red Sox and the New York Mets were poised to play the potentially pivotal sixth game of the 1986 World Series, and Welch knew he could have had a choice seat at Shea Stadium in Queens. Hell, he could have had any seat in the stadium, since John F. Welch, Jr.’s company, NBC, was televising the games exclusively. Okay. At least we can watch the game! he had said to his wife as they drove to Westport from their New Canaan home.

But there didn’t seem to be a damn television set. This mattered a lot, because the host was Lawrence K. Grossman, president of NBC News, and the purpose of Grossman’s dinner was to impress Welch and Robert C. Wright, the forty-three-year-old executive Welch had plucked from GE and installed as NBC president in September. It mattered because the Red Sox, who were up three games to two over the Mets in the best-of-seven series, were on the cusp of capturing their first championship in sixty-eight years. And it mattered because Welch and Wright were Red Sox fans.

Actually, Welch was a Red Sox fanatic. He had been a fan from the time he was an altar boy in Salem, Massachusetts. His mother, Grace, the wife of a Boston & Maine train conductor and union leader, would take her only son by the hand to Fenway Park, where they sat in the bleachers. The day before this Westport dinner, the GE helicopter had whisked him to game five at Fenway Park, where he had season box seats. The Red Sox won, and Welch arrived at his office the next morning hoarse from cheering. The Red Sox were as much an obsession to Jack Welch as was getting rid of corporate waste. “Who played second base for the 1946 Red Sox?” was the first question he had asked Joyce Hergenhan, Con Edison’s senior vice president for Public Affairs, over dinner when they met. The headhunter’s report had told him Hergenhan was a sports trivia expert, and Welch was going to test her.

“Bobby Doerr,” she answered.

“Yeah, but who held the ball?” asked Welch.

“Oh, you mean when Enos Slaughter scored from first base on a single?”

“What else would I mean?” growled Welch, his laser-blue eyes locked on her.

“Johnny Pesky!” shot back Hergenhan, who won a smile from the chairman and, eventually, the job as GE’s vice president of Corporate Public Relations.

Larry Grossman didn’t know his dinner was a disaster. “It was a perfectly decent social night,” he revealed later, although he did notice a “locker room” quality to it. Anchorman Tom Brokaw remembers asking Grossman the day before, “Do you really want to go forward with this?” Brokaw was aware that the News chief often displayed the distracted air of a college professor, habitually donning a white cardigan with two red stripes on its right sleeve as soon as he entered the office, silently pulling at his trim, mostly white beard, which traveled in a thin line along the bottom of his jaw and blossomed at his chin, leaning back in his swivel chair and belching huge clouds of cigar smoke. Behind the boyishly handsome mask, Brokaw was as attuned to office politics as he was to Washington politics. He had done his homework, and warned Grossman that Welch and Wright were Red Sox fans.

Grossman telephoned his wife. It was too late, he reported back to Brokaw.* The food and flowers were ordered, the caterer retained. What Grossman didn’t say was that Alberta “Boots” Grossman, a Ph.D. candidate in learning disabilities at New York University, thought it silly that grown-ups should go ga-ga over a sporting event. Besides, there was a television set upstairs. Grossman reassured Brokaw they could all check in on the game at some point after dinner. Moreover, Grossman was intent on luring Welch and Wright into News’s orbit.

From Grossman’s point of view, the evening was part of a campaign. GE, America’s third most valued corporation after IBM and Exxon, had officially taken over the network only months before, and Grossman didn’t want to see the budget of the News division cut. Now that NBC was in first place in the nightly entertainment ratings, and News was poised to knock Dan Rather from his number-one perch, and Today had roared ahead of ABC’s Good Morning America, Grossman wanted to spend more, not the 5 percent less Wright was asking each NBC division to accept as “an exercise.” Rich in resources, NBC should open second fronts, Grossman argued—new bureaus, new equipment—and should aggressively recruit “stars” like Diane Sawyer, expand its celebrated investigative team, and aim for a knockout strategy to achieve the kind of dominance in news once enjoyed by CBS.

Grossman had so far failed to persuade Wright, but he was determined. His mission, as he saw it, was to teach his new corporate masters that News could not be judged solely on whether it made money. News had a public responsibility—to cover events everywhere in the world, to interrupt entertainment programs with momentous announcements, to take over the network after the polls closed on Election Day, to provide documentaries and gavel-to-gavel coverage of political conventions, to provide a place where Americans could repair in times of crisis. Larry Grossman—not unlike executives at the other two networks, which had also acquired new owners in 1986—worried that the goal of the new owners was not to educate, not to make television better, but to better control costs and maximize profits.

More than once Tom Brokaw warned Grossman, “Hey, Larry, they’re not tenants. They own the place!” Like a man possessed, Grossman was undeterred. He had a mission, and on the night of October 25, 1986, it was to convert Welch and Wright to his religion. To help, thought Grossman, he would sprinkle a little Stardust on Carolyn and Jack Welch and Suzanne and Bob Wright by inviting Tom Brokaw and his wife, Meredith, Bryant Gumbel and his wife, June, and Today show cohost Jane Pauley and her husband, “Doones-bury” creator Garry Trudeau.

The Red Sox game was well under way by the time the two waiters finally began serving the four-course dinner to the guests seated in heavy French chairs around a rectangular walnut table. All the men save Grossman, who had an uncomfortable look plastered on his face, were deep in conversation about batting averages and ERA’s. Only two women were faintly interested in The Game—Meredith Brokaw and Jane Pauley. Only one woman seemed passionate about it—Boots Grossman, who hated the idea of talking about baseball at her dinner table. “She had absolutely zero interest in the game,” said Welch, who was seated beside her. “Boots was so upset,” remembers Wright. “Her dinner party is literally being interrupted by people who are talking in Yugoslavian. She invited people and wound up with these Yugoslavs at her table. And they’re all giving sign language and talking baseball and she was just fit to be tied.”

During dinner a quiet struggle ensued, as five of the six men inquired about the whereabouts of a TV, about the score, while Boots Grossman tried to steer the conversation to weightier topics. For a while, they did discuss the differences between TV and print journalism. Bryant Gumbel, who had been singed by critics, argued that there was no reason for the network to cooperate by offering screenings to magazine and newspaper writers; Welch and Wright insisted that any press was good press. Briefly, Garry Trudeau, who sat across from Welch, poked fun at GE’s “Star Wars” anti-missile defense-system contracts, dismissing it as science fiction; Welch shot back good-natured put-downs. And at one point the chairman, who was seated beside Boots Grossman at one end of the table, brought up a recent New York Times story which said that Grossman resisted Bob Wright’s request that all departments pare their budgets by 5 percent. The Times quoted Grossman as saying, “I anticipate that we’ll get what we need.” Wright was quoted as saying he expected everyone, including News, to undergo this “exercise.”

“Hey, Tom,” yelled Welch, looking directly across the table at Brokaw. “I read this account in the Times that the budget differences between Larry and Bob is just jockeying. And then I read your view that it will all work out. Who’s right here?”

Brokaw smoothly fielded the question, saying that when he talked to reporters he told them the dispute was not a serious one. Welch knew better, as did Grossman. But in this exchange, as in the others, Grossman did not join in. Grossman wanted to duck the issue, wanted to allow the passage of time and the exposure to his NBC guests to wear down Welch and Wright. To them, however, NBC’s News president seemed paralyzed, his awkward smile suspended like a pose. “This was a loud, bang-around crowd and Larry’s not a loud, bang-around guy,” recalled Wright. Brokaw remembers Welch rolling his eyes, surprised that Grossman seemed “frozen in place.” Gumbel, Pauley, and the others exchanged nervous glances.

Okay, Grossman. Where you hiding the TV? Gumbel jokingly inquired.

Boots Grossman scowled. After a moment of pained silence, she turned to Welch, who complained later to friends that she talked to him about how important Larry’s job was, how awed her N.Y.U. classmates were by Larry’s position, of how Grossman had engendered esteem on the many overseas and domestic trips he had made on behalf of NBC. “I was probably trying to sell Larry,” she conceded later. “Part of the dinner was to introduce Welch and Wright to the News organization so they wouldn’t think it was some alien organization. If I was tense it was because I was aware Larry was in trouble with the organization.”

The GE chairman might have accepted a wife’s tribute from Jane Pauley or Meredith Brokaw, for he was susceptible to the warmth of these children of the Midwest, with their wholesome peach-pink skin. But Alberta Grossman was the kind of woman Welch found annoying. Like his, her roots were working class. She was from Swampscott, Massachusetts, not far from Welch’s hometown of Salem. But she had gone on to Radcliffe, and now at dinner her dark eyes moved about like sentries. She had short, fuzzy dark hair and looked to Welch like a middle-aged hippie. Despite her nickname, Boots Grossman was a serious person. She enjoyed entertaining, and was devoted to her husband. So devoted that when he had headed the Public Broadcasting System she spent eight dreary years by his side in Washington. To want to talk only baseball was, to her, as bad as the Washington custom of exiling women after dinner while the men sipped brandy and smoked cigars.

The dinner crawled—the hors d’oeuvres of mushroom philo tied with leeks were followed by salmon quenelles, which were followed by veal chops served with confit of onion, sautéed mushrooms, herb-broiled tomatoes, baby carrots with lemon butter, and herbed Basmati rice, which was followed by a salad of endive, watercress, and limestone lettuce bathed in lemon-walnut dressing, which was followed by black-currant, apricot, and strawberry sorbet in tulip-almond cups, which was followed by coffee. All the while, Jack Welch was going stir-crazy. Roger Clemens of the Sox and Bob Ojeda of the Mets were pitching against each other and here he was stuck at a table hearing how great Larry Grossman was! Throughout the first and second courses, Welch and Bryant Gumbel, a former sportscaster and also a rabid fan, kept interrupting the two catering-company waiters with pleas for the score of the game.

Boston is up one to nothing in the first, one reported.

Two to nothing in the second.

Clemens is pitching a no-hitter through the fourth!

Tied 2–2 in the fifth.

Gumbel sneaked off to Grossman’s tiny upstairs den, where the TV was located, at least twice. Once he ran into Welch, and they stayed for an inning, though Grossman later said, “I didn’t notice.” By the sixth inning, Welch and Gumbel had abandoned everyone at the table and repaired upstairs. With Welch gone, Brokaw whispered to Grossman, “How do you think it’s going?”

“I don’t know,” said Grossman.

By the seventh—the inning the Sox went ahead 3–2—Jane Pauley and Meredith Brokaw and all the men but Grossman were packed into the upstairs den. Although it meant an extra $5 to $7 million in profits to NBC if the Series went to a seventh game, Welch rooted for the Sox to win it in six. The game was an emotional roller coaster for Welch. He frowned as the Mets tied the game in the ninth; he was giddy with joy as his Sox pulled ahead by two in the tenth; he slumped as the Mets staged a two-out rally in the tenth to triumph, as Boston first baseman Bill Buckner let Mookie Wilson’s squibble roll under his glove and Ray Knight scored all the way from second.

It was a significant victory. The Mets tied the Series and entered the decisive seventh game with a psychological edge. The dinner, said one guest, was also “significant because Welch and Wright made up their minds about Larry that night. They decided he was not one of their guys. He was not … in the traffic pattern of the evening.” Welch was “turned off” by the “serious” Boots and Larry Grossman, admits Wright. Welch told friends he found the Grossmans too swollen with importance, too “haughty.”

Larry Grossman was a serious man. While he was growing up in Brooklyn, his mother the teacher and his father the lawyer drummed into their son the notion of social responsibility, a belief nurtured later by his liberal arts education at Columbia University. Grossman’s first job in television, at age twenty-four, was as a copywriter in the advertising/promotion department of CBS in 1956. Edward R. Murrow, the spiritual father of TV network news, was, he would recall, “a godlike figure to me,” a tall, lithe presence passing by in his British cut trousers, wide ties, and crisp white shirts. Grossman’s dream was to escape advertising and join Murrow’s news division, but he was told he was more important writing promotion copy for CBS News. Soon he drifted to the advertising department at NBC, where he met Grant Tinker, vice president for Programming. Four years later, Grossman launched his own advertising and public relations firm. Always, however, he thought of how close he had come to becoming part of News, one of Murrow’s boys. He came closer in the eight years between 1976 and 1984, when he served as president of PBS, where neither ratings numbers nor profits were central concerns. What was central, certainly in dealing with a Congress that helped fund PBS, was communicating a sense that public television was doing something special, as indeed it was. With an assist from Grossman, PBS launched the massive Vietnam: A Television History and such series as Frontline and Inside Story, and expanded the MacNeil/Lehrer news program to an hour. When Grant Tinker, by then chairman of NBC, offered him the News presidency in 1984, Grossman felt he had been entrusted with both power and privilege.

Yet now, two years later, Jack Welch sensed that Larry Grossman lacked support from his own people, who had also seemed uncomfortable at dinner. Welch arrived at dinner already suspicious of Grossman. Welch thought Grossman was being “underhanded” when he didn’t confront the issue raised in the Times story. He suspected that Grossman or someone in News had leaked the story to the press to embarrass GE, to warn them not to desecrate the news priesthood. Larry Grossman, he sensed, didn’t understand the new order.

Welch hadn’t wanted to go to dinner, but how could he have refused? He knew that folks in the news division were concerned about their new corporate owners, as were employees at ABC and CBS. For the first time in history, each of the three networks was officially taken over in the blink of an eye in 1986—starting in January when Capital Cities Communications officially acquired ABC, followed in June by government approval of GE’s acquisition of RCA and NBC, and ending in September 1986, when Laurence Tisch and the Loews Corporation ousted Thomas Wyman, assuming effective control of CBS.

Welch knew that people in News—indeed, employees throughout the network—were nervous about Bob Wright, the protégé he had chosen to succeed Grant Tinker. He knew they were anxious about the departure of Tinker, who in five years as chairman had led NBC from third to first place among the networks, and had instilled employees with pride. Their programs—Hill Street Blues, Cheers, St. Elsewhere, The Cosby Show—had brought them Emmys and applause as “the quality network,” as well as ever-expanding profits. And Tinker had done this with a soothing managerial style, without talk of “profit centers” and “downsizing” or “delayering,” without arousing insecurity or insisting, as Welch did, that NBC “grow its profits” each and every year, even though under Tinker profits climbed annually. People in NBC News were particularly anxious, so Welch felt compelled to accept Grossman’s dinner invitation. “We were new to the business,” he explained later. “And the last thing you want to be is arrogant.” Nor was he one to shun a confrontation.

Jack Welch was a lithe, five-foot eight-inch former hockey brawler with a love of conflict undeterred by a slight stutter. He was an only child, and his mother always praised “my Jack,” to the point, recalls Welch, that “I never thought I stammered.” His father, the union leader, was always working and “probably had no room to get between the two of us.” They could afford a summer house and a new car because the railroad allowed his father to “featherbed,” a practice the boy grew to detest. The spiritual force in the boy’s life, however, was Grace Welch, who bore “my Jack” when she was forty. To hear the son speak of her is to hear a description of himself: “If you came to her house and said you liked her glasses, she gave them to you. She did taxes for people in the neighborhood. She was very quick with numbers. If somebody crossed her, I remember her remembering that. She was loyal to friends, and strong against those she felt wronged her.”

At age fifty-one, Jack Welch had a stomach that was still firm, a chin that was still taut, and eyes like pale blue moons in a clear sky. Jack Welch believed the GE culture thrived on friction, on challenges. To him corporate competition was just another form of combat, like hockey or golf. As he played to win in sports, so now he competed to make GE the most valued company in the world. Since becoming chairman and CEO of GE in 1981, this Ph.D. in chemical engineering had shaken the foundations of the staid, 109-year-old industrial giant, shedding businesses and one out of four—one hundred thousand—GE workers. Welch questioned everything. A pet peeve of his was the belief, embraced by Grossman and others at the networks, that those engaged in national television had a unique public trust. Welch saw no difference between the public trust of his aircraft engines division and that of News. In fact, the public trust required in the consumer business was often greater, he thought. What if his refrigerators blew up? “Every GE engine attached to a plane,” he said, “people bet their lives with. That’s a public trust that’s greater in many ways than a network.”

The combative Welch saw Larry Grossman’s dinner party as an opportunity to press home another point. He would demonstrate to the people in News that he knew their game, knew the positions of the political players, watched all the Sunday morning interview shows and the MacNeil/Lehrer Newshour, often preferring these to the “clipped,” abbreviated reports he got on Brokaw’s Nightly News or Today. Jack Welch saw himself as “a news junkie”—“It’s why I watch television,” he said. “That and sports.” The chairman of GE and NBC ceded no moral high ground to those in News.

In contrast to the emotive, confrontational Welch, Bob Wright approached the dinner and the issues that provoked it in a more but-toned-down manner. He believed—as did Welch and the new owners of ABC and CBS—that the networks had become like the Big Three automobile companies in the seventies: fat and lethargic after years of enjoying a near monopoly. Wright had interrupted his GE career to spend a few years running Cox Cable Communications, and had been made aware of a world no longer dominated by three networks. He knew that cable TV, which began as an effort to deliver a better picture, had blossomed into a Goliath. A decade before, cable television reached a paltry 15 percent of American households. By 1985, almost forty million Americans were cable subscribers and 46.2 percent of all American homes could have a cable hookup if they wished. A viewer at home could choose from as many as fifty-five cable channels, ten pay-cable services, or a variety of independent television stations which offered movies and syndicated reruns of such popular network shows as Cheers. In the fall of 1986 Rupert Murdoch would launch the Fox network, which he vowed would become the fourth network. VCR movie-rental outlets or pay-per-view events like championship prizefights offered customers the movie or event they wanted when they wanted it. That the networks would lose viewers was, no doubt, inevitable. What wasn’t inevitable, thought Wright and Welch, was the sloth, the complacency with which the networks faced this challenge. They believed the networks, like much of corporate America, had grown flabby.

In some ways, Bob Wright was like Jack Welch. Both were relatively short, lean, balding men. Both attended non-Ivy League colleges. Both had spent most of their adult lives working for GE. But Wright lacked Welch’s electricity. He didn’t figuratively grab you by the lapels; often he didn’t look you in the eye but instead cast his hazel eyes elsewhere. He was a laid-back man, whose large, square eyeglasses and subdued paisley ties were the uniform of the corporate lawyer or credit manager. Wright had performed as both for GE, where he had held eleven jobs in twelve years.

When Larry Grossman or Grant Tinker heard the word network, they thought of NBC, CBS, or ABC; Bob Wright thought of a twelve-network universe, composed of HBO, CNN, ESPN, and other cable-programming services, many of which made more money in 1986 than the CBS or ABC networks. When Grossman or Tinker thought of the word network they thought also of the half-dozen or so network-owned TV stations in large metropolitan centers, stations which benefited from free network programming and were always awash in cash; Wright’s calculus did not include the hundreds of millions in profits these stations delivered to NBC, CBS, and ABC. Looking only at the networks, Bob Wright knew that the Big Three, which only ten years before had monopolized 92 percent of all evening viewers, now claimed just 75 percent, and their share of the TV audience was heading south. As happened on the world stage, where powerful nation-states such as Japan, Germany, and South Korea had become economic forces the two superpowers were compelled to contend with, so Wright believed the cable sun was rising.

Wright was equally skeptical about network news. He believed people no longer automatically waited to watch the evening news at 6:30 or 7:00 P.M. They got their fix earlier from expanded local news, with free footage supplied by the networks or other pay services, from Ted Turner’s Cable News Network, from all-news radio, from their computer terminals. Like a lawyer presenting his brief, Wright could recite the numbers: Just five years before, 72 percent of the audience watched one of three evening network newscasts; by 1986, only 63 percent did. Where Welch instinctively rejected the argument that News had a unique public trust, Wright relied on numbers. With less and less of the public watching, Wright wasn’t certain that News qualified as a “public trust.” It vexed him that NBC News had not earned a direct profit since 1979, when its costs were only $100 million. Now it was spending $275 million. It troubled him that CNN, which was on twenty-four hours a day, had a budget only one-third that size. CNN was earning a profit, and Wright thought he knew why. CNN wasn’t unionized, wasn’t encrusted with strict work rules, wasn’t burdened with an extra layer of field producers, wasn’t bashful about using pictures provided by non-CNN sources. While the networks paid star salaries to its anchors and reporters—Brokaw was earning $1.8 million and most correspondents received six-figure salaries—at CNN no correspondent then earned more than $90,000 and no anchor topped $500,000. Wright was pained to note that the NBC News budget had ballooned at a compound annual growth rate of 14 percent between 1980 and 1984, and that in 1986 News would spend $64 million more than it collected in revenues. The new president of NBC thought all this, but like Welch he was wary of a public squabble with News.

Larry Grossman operated on a different set of assumptions. He believed the networks themselves were a public trust. The average American household watched television seven hours daily, and six out of ten owned at least two TV sets. On Sundays, the most watched night of the week, 100 million viewers gathered in front of their TV sets as if before a shrine, and the networks used this night to launch their miniseries; the early evenings, when the kids were still awake, were devoted to half-hour comedies; from 9:00 to 11:00, when adults were the dominant audience, the networks programmed more serious fare, including news specials and one-hour dramas. Not since the automobile had a new technology altered behavior as television had, thought Grossman. Television shrunk the world, made possible the “global village” Marshall McLuhan had prophesied. The Berlin wall could keep out people but not ideas. Grossman could remember the piece that ran on NBC Nightly News from tiny Belize, near Guatemala, in which correspondent Garrick Utley wandered about a Third World village which had no plumbing or electricity or metal television wires, but had plenty of battery-operated TV sets and backyard dishes receiving American TV shows from satellites whirling in space.

To Jack Welch or Bob Wright, Belize was a business opportunity; to Larry Grossman, it was an opportunity to advance a sense of community, the exchange of information that Third World nations might denounce as cultural imperialism but Grossman believed would one day infect nations with the spirit of freedom. Grossman rejected Jack Welch’s notion that the same public trust applied to making an airplane engine. Relatively few people flew airplanes, and anyone could build them. Besides, the very reason television had more government imposed regulations was that frequencies were relatively scarce and had to be rationed.

The public owned the airwaves, Grossman believed, and it was to them that a network owed responsibility to provide news, as well as to offer occasional evenings of dramas or symphonies. If political leaders shied from issues, he believed the press had a responsibility to highlight them. This was Larry Grossman’s religion, one shared by many others at the network, even those who jumped aboard when an action-adventure series, The A-Team, helped pull NBC out of third place. To them the thought of requiring News to earn a profit or even to break even was a sacrilege. Before GE bought the network from RCA in 1986, Grant Tinker kept hands off News, respecting an invisible wall between it and business.

In the GE culture, on the other hand, nothing was sacred; the thought of accepting losses as normal was sacrilege. The primary responsibility was to GE shareholders, not to some romanticized notion of a public that was abandoning the networks anyway. To Larry Grossman, this was alien. For each of the two years Grossman had run the news division, he had spent up to $275 million, and each year lost money. Grossman was, of course, asked to justify expenses, but he did not feel the hot breath of accountants. Nor were news specials expected to match the ratings of entertainment programs. When he put Today on the road—sending it to Rome to interview the pope or to Moscow to interview Mikhail Gorbachev—the extra money spent on what he called “event television” translated into enhanced stature for Bryant Gumbel and a return to first place in the morning ratings. Larry Grossman believed in the virtue and power of liberal government—“The problems of poverty and inner city decay,” he would say, “of education and pollution, of crime and drugs, of racism and discrimination, are well within our capacity to resolve.” And Grant Tinker had supported Grossman’s calling, which was to educate the public, to do good.

Grossman had known Tinker since the early sixties, and when Tinker retired as chairman and CEO of NBC during the summer of 1986, Grossman was deeply distressed. This was not just because Tinker treated News as sacrosanct. Larry Grossman carried a secret: Before departing, Tinker had recommended to Welch that Grossman be anointed his successor as head of NBC. Although he had not campaigned for the job, as others did, Grossman lived with the knowledge that he had been passed over in favor of Bob Wright. This might have been less of a burden had Bob Wright shared Larry Grossman’s assumptions—his religion. He did not.

Being a man of reason and genuine sweetness, Larry Grossman did not let his wound fester, and early on he did what any former public relations executive might: He launched an offensive aimed at winning over the new corporate parent. The dinner at his Westport home was part of that offensive. He thought it would work, although Tom Brokaw was dubious. “I think they’ll see it as a conspiracy,” he remembers saying four days before the event.*

The event backfired. “You certainly didn’t leave that dinner feeling close to Larry,” said Welch. “You left feeling closer to Brokaw and Bryant.” Because Welch feels that judging people and placing them in the right slots is his number-one task as chairman of GE, and because he liked Brokaw and was a news junkie, he soon developed an easy rapport with the anchor, calling him, seeking him out at the annual NBC Christmas party, inviting him to lunch or breakfast.

Grossman was another story. A month after the dinner, at an annual budget review at GE’s campus headquarters in Fairfield, Connecticut, NBC, like the other thirteen divisions of the corporation, was expected “to make a case for the resources they require from us,” said Welch. Grossman came proposing not the 5 percent cut Bob Wright requested but an increase for News.

“How dare you come in at 4 percent above 1986 when the word is out that you have to keep below the current budget?” Welch bellowed.

“That’s what we need,” said Grossman, who stammered as he tried to explain why. Welch sat across from Grossman and the other NBC executives at a large oval table in the GE boardroom on the third floor.

“You guys spend more money! My kids could do better!” Welch exclaimed to Grossman. He then followed with a barrage of questions: How much does it cost NBC News per story covered? How many stories that are covered actually get on the air? How often is each correspondent on? Why can’t we save money by allowing some of the two hundred or so NBC affiliated stations to cover stories?

Grossman was stunned, and “hemmed and hawed,” remembers Wright. What Jack Welch saw when he looked across the table was Larry Grossman pouting. “He was sullen. I had a sense he was not buying in.”

Grossman did not know the answers to many of Welch’s questions about the news budget. But this was usually the case with network News presidents. With rare exceptions, they did not view themselves as “cost-control experts.” The tradition at all three networks had been that the news division president protected News from the corporation, kept the efficiency experts with their flow charts and operating statements at a distance. Not having come from the world of journalism, Grossman was also anxious to demonstrate his news credentials. Like his colleagues, Grossman thought News was home for independent-minded, creative people, who operated best when they felt free. He was like a union leader representing News, struggling to keep the GE bosses at bay.

Welch glowered and recalls: “I was shocked. Shocked!” Welch didn’t actually order Grossman to cut the budget, but he expected him to toe the line. He was appalled by what he took to be Grossman’s stubborn, almost mulish resistance. Privately he railed, Grossman is a damn socialist! He doesn’t believe in profits!

The next day, Wright telephoned Welch and said Grossman wanted to revisit the subject. The GE helicopter was in midair, ferrying former RCA chairman and new GE board member Thornton Bradshaw and his wife, Pat, to Martha’s Vineyard, when Welch, without explanation, ordered the chopper to return to NBC to pick up Wright and Grossman and drop them off in Fairfield first. The former RCA chairman had no idea of the confrontation awaiting Grossman. The Fairfield encounter with Grossman, Welch and Wright turned into a two-hour summit. “The first words out of Jack Welch’s mouth when I walked in,” recalls Grossman, were, “This is the greatest day of my life!”

Grossman wondered whether one of Welch’s children had just done something wonderful, whether he had become a grandfather or acquired a masterpiece.

“Our stock just hit a new high,” explained Welch.

Grossman was stunned. “I couldn’t comprehend his values,” he recalls.

The three men sat on a sofa in Welch’s giant modern office, facing the pictures of Welch’s four children which flanked his glass-topped desk.

“I don’t like the way the meeting went yesterday,” Grossman began. “What didn’t you like?” asked the GE chairman.

“Look, I don’t like this whole cost detail,” said Grossman.

They went over and around the subject of the budget, and after a while, Welch remembers, Grossman looked at his watch and said, “I’ve got to get this over with. I have to get back to New York because I have dinner with Chief Justice Burger.”

Welch was livid. “I was ready to fire him right there. That afternoon,” recalls Welch. Not only had Grossman been remarkably self-important, he thought, he was also obstinate. “If you don’t get your costs in line you won’t be having dinners with Justice Burger!” Welch roared, pointing a finger at Grossman’s chest.*

Welch did not let up: “You’re going to do this stuff. You’re going to follow our procedures. And if you like seeing Justice Burger you get this thing right. I want it clear that you cannot refuse to cut five percent. You work for Bob Wright! You work for GE!”

To Larry Grossman this encounter was like a nightmare, a scene right out of Paddy Chayefsky’s prophetic 1976 movie, Network, in which the new network owner bellows to his anchorman: “You will atone! Am I getting through to you, Mr. Beale?”

Jack Welch got through to Larry Grossman. The News budget was pared 5 percent, although Grossman chose not to acknowledge the cut. Even so, Larry Grossman, like his counterparts at ABC and CBS, was compelled to recognize that a new order had replaced the old.


*Grossman doesn’t remember Brokaw’s words, but confirms it was too late to cancel dinner.

*Grossman docs not recall the warning.

*Grossman does not remember that Welch had said this but adds, “If I mentioned Burger it was only to show off that I was having dinner with him.”




—

2

[image: ]

A “LITTLE SHIRTTAIL COMPANY”
TAKES OVER ABC, 1984–1985

—


A decade earlier, in the midseventies, the old order at the Big Three networks had been a comfortable cocoon, shielding those who worked there from bad news. Job security was a given. Hostile takeovers were unheard of. Like the Big Three American auto companies, the networks crushed all would-be competitors. The networks had paid little notice when Home Box Office, in 1975, requested permission to bounce its signal off a satellite. When the Federal Communications Commission held public hearings and invited public dissent, none of the three networks lodged a protest. No one cared. The networks felt impregnable. NBC’s parent company, RCA, even leased one of its Satcom I satellites to the infant pay-cable channel.

Why should the networks feel threatened? Of the 85 million Americans who owned TVs in 1976, nine out of ten watched evening shows on one of the three networks. On a typical night, the average household received just seven stations, and TV Guide listed only fourteen viewing options. Neither Showtime, ESPN, CNN, the Disney Channel, nor MTV was included among the fourteen, since aside from services like the struggling HBO, cable programming barely existed. Only the Big Three could afford to exhibit recent Hollywood movies. There were fewer syndicated shows, and none bulldozed a time period as Wheel of Fortune, Jeopardy!, or Oprah Winfrey does today. There were, in early 1976, few commercially available VCRs, few cordless remote-control clickers, no satellite distribution of programs, no backyard dishes, no superstations, no Fox Network, and about a hundred non-network independent TV stations in the entire United States. Advertisers wishing to reach mass audiences were held hostage by the networks. The revenues of CBS, ABC, and NBC racked up doubledigit growth every year, swelling by an astonishing 324 percent between 1976 and 1984. The network was king.

Almost everything about the networks suggested comfort, from the silver limousines on demand to the chartered airplanes to the first-class air travel provided even technicians, to the mountains of caviar dispensed at network-sponsored conventions, to the party and conference planner on staff at ABC who did nothing but book hotels, reserve golf courses, and order custom-made ice sculptures for network parties. There was the luxury of knowing that the three networks were still controlled by the same founders or institutions—William Paley (CBS), General David Sarnoff and RCA (NBC), and Leonard Goldenson (ABC). In addition to job security, there was also the serenity that came from knowing that even the third-place network made money. Looking back, Paley conceded, “There was a sort of comfortable attitude on the part of the networks.”

Competition came not from other methods of TV distribution but from the networks themselves, which were located within five blocks of each other along Manhattan’s Sixth Avenue. It was a competitive but clubby world. There were enough advertising dollars to go around. Profits were assured. You lunched at the same restaurants, attended the same confabs of the National Association of Broadcasters, the National Association of Television Programming Executives, and the Association of National Advertisers, sat on the same industry boards, lobbied the same federal government. Mostly, you thought about each other. “In the old days it was us versus them” recalls Brandon Tartikoff, president of NBC Entertainment, who had been an ABC programmer in the seventies. “We used to ask: Did we win Friday?” No one had to ask: What is the network share of the television market on a given night? The pie was sliced just three ways, with the nibblers vying for the crumbs.

Although the networks alternately fought cable or vied to invest in it, or battled the Hollywood studios, in general the Big Three were filled with their own power. When David J. Londoner, a respected media analyst with Wertheim & Company, issued a report in 1978 predicting that “new methods of entertainment distribution” would significantly erode network audiences, the Big Three were irate. Even under the worst circumstances, in the long run, proclaimed an internal ABC retort to Londoner, “the maximum negative effect on network audiences would be 6 percent or less.” More than likely, the networks argued, their audience would grow because the population would. Nor were the networks worried about costs. As costs spiraled, they simply passed them along to advertisers by hiking prices. “The networks were gougers,” admits Jake Keever, ABC’s head of Sales. The networks would inflate the price of their ads, he recalls, and be stunned when advertisers agreed to pay them.

Meanwhile, they failed to focus on such emerging competitors as cable, independent stations, and the VCR. The pattern was not an unfamiliar one. As the networks paid too little attention when HBO requested access to a satellite, so a decade earlier the American auto companies missed the rising threat from cheaper, smaller, more fuel-efficient Japanese imports. Something similar happened earlier to the railroads, which were displaced first by the automobile, then by the airlines, and would happen to RCA and the American consumer-electronics industry as a whole, which lost its bet on video disc technology—or didn’t bet at all—to the VCR revolution that would sweep America in the eighties.

Down the yellow brick road the networks skipped, blithely unaware of the bad news awaiting them.

For ABC, the first forecast of bad news concerned the price of its stock. The news was delivered on a radiantly sunny day in June 1984 by Michael P. Maliardi, the network’s unpretentious chief financial officer. The setting was the vast, lavish green rolling lawn of the Crescent H Ranch in Jackson Hole, Wyoming. The occasion was a four-day ABC executive retreat, and the twenty-five executives present paid heed because Maliardi, fifty, was respected for his financial acumen and because he was without bombast, a down-to-earth man who preferred cutting the grass at his Rockland County home to attending cocktail parties or network junkets.

“Our company is worth more dead than alive,” Maliardi warned his audience. “The breakup value of ABC is greater than the price of our stock.” ABC stock, he cautioned, was trading at forty-two dollars a share, which suggested that the company was worth only $1.2 billion. Yet the book value was sixty dollars a share, suggesting a worth of about $2 billion. But Wall Street said that if the company were broken up and sold it would be worth about $4 billion. “So, fellas, people out there are saying ABC is worth more than twice its current market value. We are vulnerable.” A raider, he was suggesting, could pay a steep premium for ABC, knowing he could dismember and sell off the parts—five TV stations, five AM and seven FM radio stations, seven satellite-delivered radio networks, ABC Motion Pictures, more than one hundred magazines and a book publishing arm, three cable-programming services, and various other assets, including extensive real estate holdings. ABC also made an inviting target, Maliardi said, since it was swimming in cash. Fueled by its robust TV stations, ABC would have a strong year in 1984, with $3.7 billion in revenues and $195 million in earnings.

Maliardi in his Jackson Hole speech was, of course, telling only part of the story. By the mid-1980s the television industry was wobbling from changes that shook the very foundation of the networks. TV Guide, which a decade before had listed fourteen viewing options each evening, now listed thirty-three. On a typical night, viewers could with their remote-control clickers flick from the networks to three times as many independent stations as existed in 1976, and to a veritable alphabet soup of choices, including A&E, ESPN, USA, SHO, HBO, FNN, NICK, LIFE, MAX, CNN, MTV, DIS, BET, C-SPAN. Movies and syndicated fare like Wheel of Fortune helped independent stations snare one out of five viewers. By the end of the decade, 60 percent of all homes would have cable. And if neither cable nor the broadcast stations appealed to viewers who increasingly grazed from channel to channel, technology offered still another choice not available in 1976. Viewers could now pop a rental movie into their VCRs. By 1985, VCRs would be in 20 percent of all American homes; six years later seven out of ten homes would have one.

With this variety of viewing choices, network TV viewership had plunged. By 1984, 75 percent of all homes were tuned on a typical evening to one of three networks, down from 92 percent in 1976; over the next seven years this number would slip to 62 percent, and dip below 50 percent on some nights. The networks would lose one of every three viewers.

By 1984, the world had changed in still other ways. Wall Street had turned predatory. Stocks were now traded mostly by money managers, who were graded on their short-term performance. Investment banks no longer acted as cautious counselors. Instead they vied to become financial supermarkets, and doing deals was their ticket. With Ronald Reagan in the White House, with the public less shamed by greed and eager to shrink government regulation, unshackled corporations engaged in what would once have been considered rapacious behavior. Speculation and hostile takeovers became normal. Leverage and asset-based valuations became the rage. With interest rates declining, investors could tap huge reservoirs of borrowed money to leverage their transactions. Investors believed that entrenched management was bureaucratic, resistant to change. New management, they insisted, could fatten cash flows by slashing costs, particularly labor costs. With an array of creative financial tools concocted by Wall Street, including junk bonds and other devices requiring minimal cash, relatively small companies could now ingest giants.

While Mallardi’s depressing analysis shook many fellow ABC executives, it came as no surprise to ABC’s patriarch, chairman Leonard H. Goldenson. To protect his beloved network, Goldenson had quietly retained the First Boston Company and its star employee, Bruce Wasserstein, to devise defense strategies. But while Goldenson knew that ABC was vulnerable, his people were still pretty insulated. What was new about the meeting in Jackson Hole was not the substance of Mallardi’s warning but the fact that he was, for the first time, letting the possibility of a takeover out of the closet.

ABC’s stock price was depressed, Maliardi continued, because network profit margins were shrinking. And he saw worse to come. ABC’s ratings were down. After years of languishing in third place and being known as “Hard Rock,” as distinguished from CBS’s “Black Rock”—as its slate black New York headquarters was called—or NBC’s “30 Rock”—named for its 30 Rockefeller Plaza address—in 1976 ABC had taken the ratings lead, and was now to be treated as seriously as CBS and NBC. But by mid-1984, ABC had stumbled from its number-one rating back to number three. Its daytime schedule, which once produced 50 percent of its profits, was slipping as women abandoned the home for work. Since a network earned about 70 percent of its income from entertainment programming—two-thirds of it from the prime-time evening hours between 8:00 and 11:00 when most sets are on and, consequently, advertisers could be charged the steepest prices—ratings translated into profits. And neither Sports nor News was providing alternative sources of cash. Roone Arledge had made ABC the place to watch Monday Night Football, Wide World of Sports, the Olympics. But ABC was now paying such a hefty price to televise these events—a then record $220 million for the 1984 Los Angeles Olympics—that profits had shriveled. The other piece of Arledge’s domain—News—was at best a marginal money-maker, and still ranked third in the ratings, though the quality of the ABC newscast was now competitive with that of CBS and NBC.

Those gathered on the lawn under the bright sun at Jackson Hole were also acutely aware of another vulnerability. Everyone at ABC knew the network would soon need to fill Leonard Goldenson’s shoes. Like the founders of the other two networks, he would be hard to replace.

* * *

Leonard Goldenson had taken a circuitous path to ABC. After graduating from Harvard Law School, he worked as a lawyer for Paramount Pictures, rising to chief executive of United Paramount Theaters before entering the network business. In 1951 the fledgling ABC, with its five fully owned and eighteen affiliated stations, which covered a mere 35 percent of the nation, was for sale. With only a single New York City station to call his own, William Paley of CBS sought to buy the potential rival. Lacking the stature of Paley and General Sarnoff, the somewhat bland Goldenson was expected to lose the test of wills. He didn’t. With a plan to lure Hollywood movies to the small screen, Goldenson captured the prize for $25 million.

At this time, network TV was like radio. Most shows were live talking heads from New York. Unlike the owners of CBS and NBC, who had been in radio, Goldenson had come of age in the movie business and thought in terms of pictures. Eventually he convinced the Hollywood studios, which viewed the networks as a threat, to produce for ABC what Goldenson called “little motion pictures,” and would soon become known as series.

Thirty-three years after he started out in television, ABC’s eminence and largest shareholder was seventy-eight and surrounded by managers who were largely unknown on Wall Street. Between them, Leonard Goldenson and his team owned a scant 2 percent of ABC’s stock. Three-quarters of the stock was entrusted to institutional investors, whose principal obligation was to maximize shareholder value. Goldenson’s chosen heir was fifty-one-year-old Frederick S. Pierce, the company’s square-jawed president, who had joined ABC in 1956 and whom Goldenson sometimes treated as the son he never had. Pierce looked the part of a chief executive, from his manicured fingernails to his thinning, neatly parted dark hair to the black-rimmed reading glasses he clenched in his fist as he gestured to make a point. But although he shared responsibility for many of the network’s programming successes, Fred Pierce was not revered by the investment community. He probably didn’t have the standing to confront the investor Laurence Tisch, as Goldenson did in 1981, and insist that the Loews chairman sell the 5 percent of ABC stock he had accumulated since November of 1980 (Loews sold). It was widely assumed that Pierce could not have outwitted a takeover attempt from the mysterious Howard Hughes, as the wily Goldenson had. “I was too preoccupied running the company and didn’t spend enough time on Wall Street,” Pierce would later admit. Had Pierce spent time on the Street, it’s doubtful his congenital optimism would have meshed with a financial audience increasingly worried that the networks might be dinosaurs.

The climate of the times, Maliardi warned the ABC executives in his Jackson Hole talk, was not good for the networks. “Most of us have relied on the FCC [Federal Communications Commission] to provide a veil,” continued Maliardi. “We felt protected. No more.” Traditionally, the FCC saw its mission as a regulator of a scarce public resource—the airwaves. Because television was such a powerful communications tool, because more than half of all Americans said television was their only source of news, because the radio frequencies over which electromagnetic radiations travel at the speed of light are finite, and because television was “free,” the government felt justified in invoking “the public interest.” Starting with the Federal Radio Commission in the twenties and extending to television with the Communications Act of 1934, the federal government treated first radio and then television, when it became commercially available in the late forties, as public utilities. The government doled out licenses, imposed minimum requirements for news or community programming, encouraged stations not to drench viewers with too many ads per hour. In 1941, when RCA owned two baby networks, the Blue and the Red, and threatened to strangle television competition when it began in earnest after the war, the FCC ruled that RCA should get rid of one of its networks, and in 1943 it sold the Blue Network to Edward J. Noble. Eventually, the Blue became ABC. Decades later, when ABC agreed to merge with ITT in 1968, the FCC stepped in and blocked the merger as not in the public interest.

The airwaves were considered a public trust; when David Sarnoff of RCA first broached the idea of a radio network in 1922, he saw it as a nonprofit “public service,” with no advertising allowed, a public “library” of sorts. What Sarnoff really wanted was to sell radios, which RCA manufactured. Even Herbert Hoover, a champion of free enterprise, was repelled by what he called “ether advertising” on the sacred public airwaves. Because the airwaves were deemed public property, the government imposed the Fairness Doctrine in 1949, directing station licensees to provide “a reasonable opportunity for contrasting viewpoints,” a doctrine that if imposed on a newspaper or magazine would be considered a violation of free speech.

At one time the Big Three produced many of their own shows and sold the reruns. To loosen the monopolistic grip of the networks, starting under Richard Nixon in the early seventies and extending through the administrations of Gerald Ford and Jimmy Carter, the government began simultaneously to reregulate and deregulate television. Under the financial interest and syndication rules (called the fin-syn rules), the networks were not allowed to produce or have a financial stake in most of the entertainment series that they ran, or later to participate in the profits from syndicating reruns of these shows to domestic or overseas outlets. The networks were compelled to rely on the studios to produce the shows that the networks broadcast.

The networks might have turned to the studios in any case, since Hollywood is proficient at manufacturing “product” for both the small and the large screen. But the networks had no choice. The system worked this way: Under the financial interest rule, the networks were allowed to produce made-for-TV movies, miniseries, and news shows. But they were not permitted to produce more than three hours of weekly entertainment programs out of the twenty-two hours of prime time.* Once a TV series idea was approved, produced, and scheduled, the network paid a weekly license fee to the studio that produced it. This fee covered about 80 to 90 percent of the cost to produce the show; in return, the network could, over the course of the required four-year contract, air each episode twice. If the series lasted the four years, the studio could renegotiate the license fee—or threaten to yank the hit series and sell it to a competitor. And after four years there would be enough episodes in the bank for the studio to sell reruns to local stations. But under the syndication rule, the networks could not participate in this two-billion-dollar (now three-billion-dollar) domestic secondary market, even though they helped conceive the series, financed it, and promoted it into a hit. The aim of the regulation was to make the airwaves available to more players.

And more players there would be. Under the prime-time access rule, the networks were allowed to air just three hours of prime-time programming each night (8 to 11 P.M. in most parts of the country), and four hours on Sunday night. Not only were the networks not to program in the 7 P.M. hour before the start of prime time, but local stations affiliated with the three networks were not permitted to air network reruns during this hour. Since there was too much product available, and too few outlets, these rules spurred the growth of both the syndication business and independent stations. One result was that within a few years the number of independent TV stations tripled to over three hundred.

Meanwhile, the Copyright Act of 1976 granted the fledgling cable industry the right to distribute network shows to its cable subscribers without compensating the networks. Viewers were signing up for cable largely in the expectation of receiving better reception of network shows, and cable was using the proceeds to finance its own programming growth. By 1985, nearly half of all network viewers received their programs through a cable system. While the government opened the way for cable, it harnessed the broadcast networks, prohibiting them from owning cable systems (the hookup); a network was permitted only to own a cable-programming service, like ESPN or CNN.

All of these regulations were meant to protect the public interest, since they inspired competition and challenged network monopolies. Not surprisingly, the networks argued that the FCC was no longer a neutral referee. Yet even after all the regulatory changes of the Nixon, Ford, and Carter administrations, few challenged the bedrock assumption that the FCC had a right to monitor the airwaves in the “public interest.” Then, under Ronald Reagan’s first FCC chairman, Mark S. Fowler, that assumption was challenged. The year Maliardi delivered his Jackson Hole wake-up call, the FCC was in the process of amending the “seven-station rule,” raising the ceiling on the number of TV and/or radio stations that could be owned by a single company from seven to twelve (provided the stations reached no more than 25 percent of the nation’s households). Deliberately or not, the FCC was reversing itself, inviting more concentration of station ownership and therefore more mergers. Still another relaxed rule—repeal of the so-called “anti-trafficking” provision—made stations financially more attractive to investors. And invited turmoil. Since station owners had been seen as trustees for the public, they had been discouraged from flipping stations for a profit. The anti-trafficking rule required owners to hold on to a station for at least three years before selling it. By eliminating this rule in 1982, the FCC invited financial speculators to call themselves “broadcasters.” Their path was eased further when the FCC also agreed to speed the processing of requests for transferring licenses. Inevitably, those who owned media licenses were no longer immunized from corporate raiders by the government.

Meanwhile, the Reagan administration and Congress were liberating cable companies from state and local price ceilings. This permitted cable subscription rates—and profits—to soar. These measures were, of course, accompanied by populist rhetoric: There was less need for regulation since viewers had options and could now vote with their remote control devices; let the public interest be determined by what the audience—from viewers to investors—desired. This was what Mark Fowler liked to call “marketplace magic.” Because consumer choices were now so plentiful—with about 1,500 TV stations, 8,000 cable systems, and about 11,000 AM and FM radio outlets—Fowler claimed TV was just another business, another appliance, “a toaster with pictures.” To Fowler, freedom was the only issue—freedom to speak, freedom to watch, freedom to buy and sell. The FCC was to become a bystander, not a referee. He wanted government to get out of the way, to let the marketplace decide winners and losers.

Once, as Mike Maliardi said, the FCC had been a guardian of “the public airwaves.” But no longer. For those in Mallardi’s audience at Jackson Hole, as for all those who had worked for the networks, the practices of a lifetime were about to end, even though the habits that accompanied them would persist. The security provided by a protective government that nurtured network monopolies became not so much a challenge to be met as an invitation to cling to familiar ways. As late as 1984, CBS issued a report predicting future network growth.

It is true that network officials often railed against cable, and each network strove to enter the cable-programming business. But for the most part, the networks focused on the competition among themselves. They had nothing comparable to the Japanese threat that rocked the car companies or the consumer-electronics industry. What “threats” there were came in the form of a mustached sailor from Atlanta by the name of Turner, with schemes for a twenty-four-hour Cable News Network and for beaming his Atlanta station to a satellite, which in turn would transform WTBS into a national superstation that sold and distributed its programs to cable operators. Ted Turner was “disparaged as a lunatic,” remembers M. S. “Bud” Rukeyser, who for twenty-five years was the chief spokesman for NBC.

The networks failed to see the baby cable-TV industry as a potential outlet for their programs. According to John C. Malone, president of Tele-Communications, Inc., the nation’s largest cable operator, “They failed to view themselves as programmers and instead saw themselves as broadcasters. It was a classic error. They fought a new technology rather than try to own it.” The networks could have been more aggressive in launching cable services, or more patient in sticking with those they did launch, then selling their programs to cable operators like Malone.

Technology moves with blinding, ruthless speed, transforming innovations almost overnight into relics—as happened first to the gramophone, then the phonograph, then the hi-fi, then stereos, then cassette players, perhaps now compact disc players, which may be replaced at any minute by digital audio tape machines. It happened to typewriters, shoved aside by word processors. As in any industry under siege, the prevailing attitude at the networks toward rapid change was that of the Wicked Witch of the West in the Broadway musical The Wiz: “Don’t nobody bring me no bad news.”

In the months after Mike Mallardi’s Jackson Hole talk, rumors about takeovers were rampant—there were stories of threatened raids by the Bass brothers, by Saul Steinberg and his Reliance Corporation, by Donald Trump and the Fisher brothers and Warren Buffett of Berkshire Hathaway. There was a buzz that the Tisch brothers were again acquiring ABC stock. From the beginning to the end of 1984, Leonard Goldenson’s “tone began to change,” remembers Roone Arledge. “He started out saying the stock should be higher than it was. It started out as a pep talk. Somewhere along the line it dawned on him that the more he talked about it [the stock price] the more it became not a source of pride but a source of fear.”

This fear, coupled with what Arledge referred to as ABC’s “inferiority complex” from having spent most of its life in third place, induced near panic. Frantically, Fred Pierce assigned task forces to review network expenditures. ABC wanted to prove to Wall Street that it was not vulnerable to a takeover, that it knew how to run its business, how to maximize its shareholder values.

But blood was in the water when Thomas S. Murphy, fifty-nine, the lanky, backslapping son of a former Brooklyn Democratic politician and state judge, paid a visit to Goldenson in December 1984. Some of his father’s charm had rubbed off on Tom Murphy. He had a relaxed, easy way with people. And never for a day had he regretted following his father’s advice to spurn an appointment at age thirty as postmaster of New York. Instead he would use his Harvard M.B.A. to embark on a career in business and ultimately become chairman and CEO of Capital Cities Communications.

In many ways, the careers of Murphy and Goldenson were similar. Each had started small. In 1954, after a few years in advertising, Murphy became WROW-TV’s first employee when Cap Cities opened for business with this small UHF television station in Albany, New York. By 1984, Murphy had been CEO of Cap Cities for twenty years. Goldenson had run ABC for thirty-one years. Each felt that he had bucked the odds. Each had made a bundle of money. They were both active in charities, Murphy with the Madison Square Boys and Girls Club and the New York University Medical Center, Goldenson with United Cerebral Palsy, which he cofounded soon after learning a daughter was afflicted with the disease. And each was intensely devoted to his family. Throughout his business career, Murphy, like Goldenson, would often leave the office early to spend time with his wife and four children.

Ties between Murphy and Goldenson stretched back many years. Four of Cap Cities’ seven stations were ABC affiliates. In all, these stations delivered 7 percent of ABC’s total audience. In fact, Fred Pierce remembers planting the idea for a merger the year before when he spoke at Cap Cities’ annual gathering of TV station managers in Phoenix. “You know, our companies would make a good combination. Our stations don’t overlap much. ABC’s revenues are 85 percent from broadcasting, and yours are split 50/50 with publishing. If the ground rules ever change, our two companies would make a pretty good fit.” There was no question in Pierce’s mind that ABC, the larger company, would be the senior partner.

But in December 1984 Tom Murphy had another idea. He had created a media company that nearly matched ABC’s earnings even though its revenues ($950 million) were about one-quarter less. And he wanted his company to grow. He kept on his desk a list of properties he might like to acquire, provided he could do so in a “friendly” deal. From a single, weak Albany UHF television station, Cap Cities had become the owner of not only seven TV stations but twelve AM and FM radio stations, ten daily newspapers, thirty-six specialty magazines and newspapers, thirty-six weeklies and shopping guides, a variety of other magazines and specialized publications, and fifty-four cable-television systems in four different regions of the country. A single share of Cap Cities stock purchased for eighteen dollars in 1974 was worth two hundred dollars in 1984. And none of Murphy’s many takeovers had been unwelcome. When it came to fellow businessmen, Tom Murphy was a gentleman.

Which is not to say that Tom Murphy wasn’t tough. Cap Cities stations ran shoot-em-up, sensationalist local newscasts that did for crime and the seven-second soundbite what Charlie’s Angels did for wet T-shirts. “We are giving the American people what they want,” explained Murphy. “If you want to give people what you think they need, go into public broadcasting. More people read the Daily News than read The New York Times.” Behind Murphy’s perfect row of white teeth and cheery salutations—his “Hi, pal,” and his “Okay, pal”—lurked steel. “Tom is often underestimated because he’s such a nice, open, friendly guy. You might miss his toughness,” said his Harvard Business School classmate James Burke, then CEO of Johnson & Johnson and the older brother of Daniel B. Burke, Cap Cities fifty-five-year-old president and chief operating officer. One reason Cap Cities had the most profitable TV stations—earning an industry high of approximately fifty-five dollars on each one hundred taken in—was that Murphy and Burke managed costs ruthlessly. Cap Cities was known as a “lean and mean” company. When employees at the Times Leader in Wilkes-Barre, Pennsylvania, went on strike to protest workforce reductions in 1978, Cap Cities locked them out and continued publishing without them.* Murphy and Burke’s philosophy was passed down from the founder of the company, Frank M. Smith, and is printed in its annual report each year: “Decentralization is the cornerstone of our management philosophy.” And operating managers are expected “to be forever cost-conscious.”

Murphy’s visit to Goldenson in December 1984 was prompted by the soon-to-be-relaxed federal strictures on station ownership. Since the FCC would now allow Cap Cities to operate twelve rather than seven stations, and since TV stations were great sources of cash, the five stations owned by ABC were near the top of Tom Murphy’s acquisition list, a list that also included the Chicago Tribune Company and McGraw-Hill. In four markets Murphy would wind up with both a TV and radio stations, which the FCC rules did not allow for new owners. But Murphy knew he could seek a waiver allowing him to keep each. And by imposing various economies on ABC, Murphy knew he could squeeze out additional profits, essential now that the networks could no longer expect double-digit advertising rate increases. And though he rarely watched or had much interest in the network’s primary money-making product—entertainment programming—he knew how to read a bottom line. All in all, he expected network profits to remain relatively strong. Tom Murphy felt something else: For anyone in the broadcasting business, owning a net work was like conquering Mount Everest. Or, as Murphy would say when asked to describe himself, “I’ve loved the action.”

Murphy and Goldenson met alone in the ABC offices. “Leonard, I don’t want you to throw me out of the thirty-ninth floor here, but I have an idea I think we ought to consider,” Murphy said affably, modestly.

“What’s that, Tom?” said Goldenson.

“Capital Cities’ four biggest affiliated stations are all at ABC—Philadelphia, Houston, Buffalo, Hartford/New Haven. Now that the FCC is going to allow us to go to twelve, and have one company own up to 25-percent coverage of the United States, I think it would be natural to put these two companies together.”

“Tom, I’m not going to throw you out the window. It’s an interesting idea,” Goldenson responded. “I can understand what you’re talking about, but I’d like to think it over.”

The ABC chairman was ready for a merger, and had been quietly seeking a partner. He had already had discussions with IBM, and wanted to stall Murphy until he received its response. While IBM’s huge cash reserves placed it at the head of the line, Goldenson felt warmly toward Murphy and Cap Cities. The two men sometimes played golf in Rye, New York, where they both lived. Goldenson admired Murphy’s personal qualities, including his self-assurance. Experience also taught Goldenson that Cap Cities was a loyal station group, one that rarely preempted the network to run syndicated programs, as stations now did with alarming frequency. He knew that Murphy’s stations emphasized local news, knew that years before Cap Cities had worked out a deal with the Israeli government to use its coverage of the Adolf Eichmann trial and to distribute the footage daily to stations around the globe while giving any profits from the deal to Israeli charity. In addition to his good feelings about Murphy, Goldenson respected Dan Burke, who had been Murphy’s partner and number two for twenty-five years. He knew Burke was the builder, Murphy the architect.

“I must have had ten to fifteen people approach us over time,” Goldenson recalls. “But I wanted to make a deal with broadcasters, and Cap Cities was the best.” By “broadcasters” Goldenson meant people who had been in the business and understood its peculiarities and its unique public trust, people who were willing to sacrifice profits to air a documentary or broadcast election returns. By “broadcasters” Goldenson also meant people who knew what a strange business network television was. For a network was really a tenant pretending to be a landlord. Since government regulations did not permit the networks to own more than a handful of the stations that distributed their programs, the networks were at the mercy of the six hundred or so TV stations that agreed to call themselves affiliates. Having stitched together a national network of local stations that wanted to show the programs produced for the networks by Hollywood or the independent producers, the networks then went to advertisers and sold them mass audiences that were, in effect, rented from local stations. A network was, in fact, nothing more than a broker. It was an odd business.

But it could not fail, Goldenson thought, provided the people running the network cared about the product. “The people who run the company have got to have a feeling for programming. They’ve got to follow their instincts,” Goldenson advised Murphy.

Murphy said that he lacked programming instincts. But he believed in finding the best programmers and delegating authority to them. This was the Cap Cities way.

The ABC chairman demurred, insisting that the CEO had to immerse himself in programming. But this was just a piece of brotherly advice. In the short run, more important matters had to be addressed. The main problem, Goldenson said, was that “the FCC has so deregulated the industry that broadcasters are no longer insulated from unfriendly takeovers.” With financial pirates pillaging corporations, Goldenson wondered aloud whether the combined companies would have the resources to hold them at bay. There was much to think about: What should be the price? Who would be the senior partner? Who the chairman and CEO? What would become of Fred Pierce?

Goldenson didn’t say it, but he wanted to delay because IBM was his first choice for a new owner. What he did say was that they should await FCC approval of the twelve-station limit, expected in January 1985. They agreed to ponder the matter over the holidays.

Early in January, Goldenson and Fred Pierce discussed the options. Pierce said he agreed that Cap Cities would “protect the integrity of the company,” would treat network television as more than just a business that sold advertising, would recognize there was a public trust to uphold. But Pierce asked Goldenson to consider another possibility, one involving less of a shock to the network. “I wouldn’t have sold the company,” Pierce said. “I thought it would be equally productive to have a management-leveraged buyout.” Why not take the company private?

This appealed to Goldenson’s desire to protect his company, but Goldenson was conservative. The idea of assuming a massive debt in order to take ABC private was abhorrent. So was the idea of selling off pieces of his beloved company in order to reduce the debt.

While Goldenson and Pierce were considering their options, CBS, just a block south, was already under attack from Republican senator Jesse A. Helms of North Carolina, who in January 1985 announced a bid to acquire it. Goldenson, who had spurned a bid in 1983 from MCA, the Hollywood entertainment conglomerate, now heard from his contacts on the West Coast that RCA was thinking of merging NBC with MCA. With speculative fever rising, with trading in ABC stock jumping, with rumors that pirates were about to plunder, even Fred Pierce was coming around to the view that ABC’s last best hope was an arranged marriage.

Murphy telephoned again in mid-January, but Goldenson asked for more time to think. By early February, a new president of IBM had said no to ABC, and the FCC seven-station limit had formally been raised to twelve. Now Goldenson was ready to talk, so he telephoned Murphy over Presidents’ Day weekend. When they met a few days later, Murphy said he was prepared to pay ninety dollars a share, a 35-percent premium over the stock price. Goldenson said that this was not nearly enough, and added that there were other considerations to be ironed out, which Murphy anticipated.

“Leonard, I’ve been trying to figure out how to make a deal work,” Murphy said. Financing was the critical question. There was simply no way ABC could afford to pay for Cap Cities because “our multiple”— Cap Cities’ earnings per share in proportion to the price of its stock—“was so high,” said Murphy. Responding to a return on equity of nearly 20 percent, investors had driven up the price of Cap Cities stock. Goldenson knew that, but also knew Murphy needed what he called a partner with “deep pockets” to shoulder some of the financial burden of a merger and, above all, to ward off sharks. If Murphy could get help, Goldenson said he was ready to sell.

No problem, thought Murphy, who had in mind the investor Warren E. Buffett, the fifty-four-year-old chairman of Berkshire Hathaway and a Cap Cities director. Buffett and Murphy had been good friends since the day fifteen years before when Murphy flew to Omaha to ask Buffett to join his board. It had been an unforgettable experience. Buffett is one of the world’s richest men. He operates out of a modern office building at Kiewit Plaza in downtown Omaha, and when the elevator opens on the fourteenth floor a visitor walks along beige industrial carpeting to a plain brown door that looks like the door to a dentist’s office. Behind the door is just 2,500 square feet of space for four executives, two secretaries, and Gladys Kaiser, Buffett’s assistant. This comprises the entire overhead for a $3 billion company whose stock multiplied in worth from $24.10 per share in 1965 to $1,643.71 per share in 1985.

To Murphy, Warren Buffett, with his bushy eyebrows, scuffed shoes, and a can of Diet Cherry Coke always by his side, was a soul mate, a kindred spirit. Neither man believed in hostile takeovers, or buying and selling stocks like commodities, or inherited wealth, or getting involved in businesses unless they liked the people. Each shopped carefully before supporting a political candidate: Buffett spurned requests from presidential contenders to fly to Omaha to visit, telling them to stay home because he would learn all he needed to know by watching them on The Brinkley Show; Murphy rarely got involved in politics, but when he did—backing Republican governor Nelson Rockefeller and Democratic senator Hubert Humphrey—he did so fervently. Both believed in decentralizing decisions. Murphy ran Cap Cities from the Villard House in New York, a brownstone on East Fifty-first Street off Madison Avenue that housed just thirty-three executives. Murphy, like Buffett, retained no public relations advisors.

Something else prompted Murphy to think of Buffett as a partner. Buffett shared his enthusiasm for the media. In addition to serving on the board of the Washington Post Company and tucking into his portfolio 13 percent of its stock, Buffett owned other newspapers. More, he cared about them. The most prominent spot on the wall of his modest office, the one facing his desk, was reserved for the Pulitzer Prize plaque won by his North Omaha Sun, for an exposé of how Boys Town, a prominent local organization whose board glittered with members of the Omaha establishment, was collecting $25 million a year and spending only a quarter of its budget to provide for the boys. Buffett swells with pride when discussing this exposé, noting that he suggested the idea because he wondered why Boys Town was raising more money when the number of those it provided for was declining. Seeking to unravel the mystery, he studied Boys Town’s public tax returns and helped educate a team of four local reporters on the nuances of finance. A measure of the bond between Buffett, Murphy, and Dan Burke was that the financier was on record calling Cap Cities the best-managed public company in America. “It’s like having Ruth and Gehrig batting in the same lineup,” he said of Murphy and Burke.

On the afternoon of February 26, 1985, Murphy reached Buffett in Washington, D.C., where he was visiting. “Pal, you’re not going to believe this,” said Murphy, who explained that he had just met with Goldenson. “I’ve just bought ABC. You’ve got to come and tell me how I’m going to pay for it.”

Buffett had an answer by the time they met two days later in Murphy’s brownstone office down the block from St. Patrick’s Cathedral. They were joined by Dan Burke and Cap Cities senior vice president and chief financial officer Ronald J. Doerfler. Murphy was eager to go; Buffett was skeptical.

“I have two reactions,” said Buffett, addressing both Murphy and Burke. “One is that at your ages you should think about whether you want dramatic changes in your life-style. You make a deal and your life will change. You will be a lot more visible.”

Tom Murphy was not big on introspection. His mother, who was five feet tall, would touch his chest and say, “Tommy, you’re the best!” He came, he said, to believe in himself. “I always tell him,” said his pal Jim Burke, “his problem is that he doesn’t know he has problems.” Murphy asked, “What’s number two?”

“In the present climate,” answered Buffett, “soon after this deal closes the merged company would become vulnerable.” The danger—the same one sensed by Leonard Goldenson—was that once a merger was announced it would trigger a bidding war, leading to an attack on Cap Cities.

After a pause, Murphy asked: “What do we do about that, pal?”

“You need a partner,” responded Buffett, “a nine-hundred-pound gorilla” who owns a large stake. Someone who would treat Cap Cities/ABC the way the Sulzberger family treats The New York Times or the Graham family treats The Washington Post. Someone “who will not sell regardless of price.” Someone with enough money “to help the company fight off an unwanted approach.”

As he listened to Buffett, Dan Burke marveled at how Buffett had already “thought the whole thing through.”

Murphy turned over his hole card: “Would you be our partner?” Once again Buffett had anticipated the question, and cited two obstacles. First, he had made a pledge to the Buffalo Evening News that he would not sell the paper, and he had to honor that. Since Cap Cities owned a TV station in Buffalo, and federal anti-monopoly regulations prohibited an owner from controlling both a newspaper and a television station in the same market, he couldn’t participate unless Cap Cities agreed to sell the station.

No problem.

The second impediment, said Buffett, was The Washington Post Company. He owned 13 percent of the Post. Stock ownership was not the problem. Being a director was. It wouldn’t be right to serve on both boards. Yet his friendship with the Graham family stretched back many years. In a decade, he had never missed a board meeting. Pictures of the Graham children pervaded his office. Buffett said he wanted to chew on this bone some more.

He flew home to Omaha, weighed the dilemma, and decided that The Washington Post was a settled success. ABC was a fresh challenge, one that allowed him to work intimately with men he admired. So that night he telephoned Murphy and said, “I’m in.” He said he would say nothing to his friend Katharine Graham, who chaired The Washington Post Company, while the negotiations were secret. Before they could proceed as partners, however, Buffett and Murphy had first to agree on the percentage of Cap Cities Buffett would own, and the price. The telephone negotiations with Murphy took all of thirty seconds, Buffett recalls.

“Murph, how much would you like me to buy?”

“What do you think?” said Murphy.

“How’s three million shares?”

“That’s fine,” said Murphy.

“What should I pay?” Buffett asked.

“What do you think?” said Murphy.

“$172.50,” answered Buffett.

“Fine.”

The total cost to Buffett was $517 million, which translated into about 18 percent ownership of Cap Cities. Buffett would resign from the Washington Post board and serve as a director of the new Cap Cities/ABC. With Buffett in the mix, Cap Cities could easily borrow three to four billion dollars to help finance the rest of the deal. Murphy wanted to do this merger with cash, not an exchange of stock. With Buffett’s heft, Murphy had access to the cash as well as the protection he needed to fend off unwanted suitors. Murphy and Buffett agreed they would offer one hundred dollars a share to Goldenson for ABC’s stock.

The offer was rejected by ABC on March 1, the day Murphy paid Goldenson another visit. ABC’s patriarch wanted to exchange stock, not just cash, hoping to retain partial ownership of the network as well as to acquire the more valuable Cap Cities stock. Another meeting with Goldenson three days later revived the moribund negotiations, with Murphy upping his offer to $110 a share and Goldenson saying he would accept cash if the price were $120 a share.

They were getting close. Murphy and Burke had reason to feel good about the negotiations, particularly because Warren Buffett had volunteered to do something highly unusual, something he said he had talked over with his partner and vice chairman, Charles T. Munger. To insulate the merged company from the vagaries of a frenzied marketplace, Buffett proposed that as long as Murphy or Dan Burke ran the company, or until 1997, he would cede to them his “irrevocable proxy,” in other words, his voting rights over the stock. Berkshire Hathaway couldn’t sell its stock unless it first offered it to Cap Cities.* Buffett believed he was promoting long-term stability.

By March, while rumors were rampant that Ted Turner was soon to make a bid for CBS, word of the ABC negotiations had not leaked. The First Boston team, led by Bruce Wasserstein, labored quietly, prodding its ABC client to extract warrants from Cap Cities, allowing ABC executives (and shareholders) to purchase Cap Cities shares on advantageous terms. They wanted it spelled out that Fred Pierce would run the network, the owned stations, the cable-programming, and the video enterprises. First Boston was joined by Joseph Flom, the attorney who was also helping CBS fend off unwanted takeovers, and by a network team led by Pierce. The Cap Cities team included no investment bankers but did include Flom’s friend and great rival in the mergers and acquisitions wars, attorney Martin Upton. Lipton insisted that Cap Cities be allowed an exit if in twelve months ABC’s profits were off by more than 25 percent from the prior year.

With all the demands and counterdemands from the bankers and lawyers, Murphy worried that they would never get to the altar. He did not want to go above $110 a share or to award to ABC executives warrants that would permit them to acquire Cap Cities stock cheaply.

On March 12, Murphy, Buffett, and Munger met through the morning with Dan Burke, Martin Lipton, and Lipton’s partner, James H. Fogelson. In the afternoon they gathered with Goldenson and the entire ABC team. ABC seemed locked in concrete on its demand for $120 per share plus warrants. Wasserstein and Lipton grabbed calculators to compute the numbers. An awed Lipton recalls that Buffett did it in his head and got there just as fast. The meeting ended glumly at work was like conquering Mount Everest. Or, as Murphy would say when asked to describe himself, “I’ve loved the action.”

Murphy and Buffett talked it over and concluded the negotiations were now “hopeless.” It would be fruitless to negotiate in the morning. Instead Murphy was to call Goldenson that night at home and tell him, No hard feelings but the gulf between us is too wide, pal.

The deal was resuscitated by accident. Tom Murphy didn’t have Leonard Goldenson’s home telephone number, and was unable to reach him that night, so the next morning he trudged over to ABC’s West Fifty-fourth Street offices to say the deal was dead. Goldenson was not in, and Murphy talked instead with attorney Joe Flom, who said that the ABC team did not have the same sense of deadlock. Flom insisted that Cap Cities was overreacting. ABC, he said, was flexible. Another negotiating session was set for noon at Flom’s office.

Within two hours a deal was struck. Cap Cities agreed to pay $118 a share in cash plus warrants entitling ABC shareholders to purchase common shares of Cap Cities at $250 a share for a period of two and a half years. Those who received warrants were granted a choice of buying the stock at a potential bargain price or selling their warrants back to Cap Cities within ninety days for thirty dollars per warrant. Including the warrant, the estimated cost to Cap Cities increased to $121 for each of ABC’s 29.1 million shares. Warren Buffett’s company would be the largest shareholder, owning 18 percent. Not publicized at the time were the golden parachutes awarded one hundred or so ABC executives who, in exchange for their restricted ABC stock acquired through a longtime ABC incentive plan, would be given 268,725 shares of stock, worth $32.5 million, in the new company.

Next came meetings with the bankers to finance the merger. Cap Cities was seeking $2.5 billion in credit. The Chemical Bank, recalls Burke, was dumbstruck. No network had ever been taken over. And Cap Cities was just a station group. “They thought we were a little shirttail company. And we were!” said Burke.

Chemical granted the credit.

A company so frugal that it had not air-conditioned its original Albany headquarters and had once painted only the two front sides of the building facing the road, not the sides facing the Hudson River, was acquiring one of America’s Big Three networks! Walking back from the Chemical Bank offices, Burke and Murphy practically skipped along Park Avenue with attorney Martin Lipton. Burke, who is Cap Cities’ official worrier, punctured the cheerful mood by coming to a halt and declaring: “Tom, you have no idea how interesting this story will be when it comes out. We have no ability to handle it from a public relations point of view.” Their only press liaison up to this point was Murphy’s secretary, Ruth Fitzgerald.

“It will be a ten-minute wonder!” insisted Murphy, who had not taken to heart Buffett’s warning that ownership of a network would alter his life.

“You’re wrong!” snapped Burke.

“Marty, I’m not wrong, am I?” asked Murphy.

“Yes, you are,” their lawyer replied. “It will be one of the big business stories of the decade.” Lipton advised that they retain the public relations firm of Kekst and Company, which specializes in mergers.

Tom Murphy was very wrong indeed. The story of the $3.5 billion sale of ABC to a “little-known media company,” as a New York Times headline referred to Cap Cities, generated enormous press coverage. It was the lead story in the next day’s Times and splashed Murphy and Burke onto magazine covers as well as the network news.

Murphy ignored the stack of press clippings placed on his desk, shoving most of them into a wastebasket at the end of the week. “He’s the only man I ever knew whose picture was on the cover of Business Week and he never read the article,” said Dan Burke. He also paid little attention to ABC’s prime-time schedule, which is where a network makes much of its money. That week ABC came in third, with only two of its shows ranked among the top ten, both prime-time soap operas produced by Aaron Spelling—Dynasty and Hotel. ABC was on its way to its worst ratings season in years. Murphy, Burke, and Buffett had acquired a network, and they could tell the difference between Peter Jennings and Tom Brokaw, but probably not the difference between Dynasty’s male lead, John Forsythe, and Brian Keith, star of Hardcastle and McCormick, one of ABC’s ratings clinkers.

“To paraphrase Pogo: We have seen the news and it is us,” is how Peter Jennings opened ABC’s World News Tonight on the day of the merger announcement. That same day, CBS’s stock jumped six points; the stock of NBC’s parent, RCA, rose almost three points. People kept coming up to Mike Maliardi to say, “You were right!”

Which is not to say most ABC employees were pleased. If anything, they were numb; fearful that the new order, with its emphasis on costs, meant that not only was ABC’s way of life endangered, so were its employees’ jobs. “Everyone was worried,” recalls Barbara Walters, who was accustomed to receiving congratulatory calls from the company founder after she did one of her high-rated specials (the phone was silent, she said, when ratings were low). “Leonard Goldenson was a warm grandfather. Suddenly we had these cold businessmen. At least that’s what we heard.”

Few were reassured by what they heard from analysts or even from Goldenson’s own public statements, which predicted that Cap Cities would improve profitability by cutting costs. Nor could they have been comforted by Fred Pierce’s standoffishness. Instead of celebrating the marriage, Pierce groaned about how “the laissez-faire attitude of the Reagan administration foisted this.” Privately, Pierce worried that the network’s two traditional goals—“profits and public responsibility”— would become uncoupled, and the new owners would think only of profits.

Nevertheless, Fred Pierce would stay as CEO of ABC, Inc., which included the network, the owned stations, and the cable-programming and video investments. He would also become vice chairman of the new company. Executives who had been reporting to Pierce would continue to do so. Goldenson would remain as chairman of the executive committee. Seven members of ABC’s board of directors would join the board of the new hyphenated company. And employees were assured that Cap Cities’ executives were broadcasters. As longtime affiliates, they were well known to many ABC executives. And then there was the issue of money and stability. ABC’s stock, which traded at about $60 a share at the time of the merger, had been sold for $121 a share. Since he like most ABC executives owned stock, Jake Keever, head of ABC Sales, recalls, “I was happy because all of a sudden I was worth more money. I had the sense that the way we were heading at ABC meant trouble.”

Besides, everyone at ABC knew there would be a breathing period of eight or nine months pending the approval of federal regulatory bodies such as the FCC. In the interval, Cap Cities was not very visible. “The FCC takes a dim view of anyone who anticipates what they will do,” explained Dan Burke. From the March announcement until FCC approval in late November, the main point of contact between the two companies was Mike Maliardi. Through him Cap Cities came to know ABC’s financial structure.

Over the summer ABC began to shed personnel, and the press office began portraying Fred Pierce as a champion of cost containment. The news division, which a year earlier had appointed a task force to explore phased reductions in personnel, decided after the merger to speed up its plan. “Everyone was trying to behave on the assumption of what Cap Cities would want,” News vice president David Burke recalls. “It was, ‘Be lean and mean.’ Everyone was just singing for their supper.”

But despite the trims, ABC contained too many management layers for Cap Cities’ taste. And unfortunately Cap Cities learned of the layoffs by reading about them in the newspapers. Fred Pierce hadn’t told them. He explained that he wanted “no formal contact until the approvals of the FCC were in place.” Others saw in this aloofness what Barbara Walters called Pierce’s “emotional inaccessibility”; they sensed the resentments of a man who had been passed over. Pierce was a sometimes obdurate man. For years executives had referred to him, behind his back, as “The Jaw” or “The Great Stone Face.” Now he seemed even more rigid. Pierce cut himself off from Murphy and Burke, who were getting all their information from Mike Maliardi.

Fred Pierce would not see the danger until it was too late.


*In 1988, this limit was raised to five hours per network.

*To this day, the union bitterly continues to publish a rival newspaper, the Wilkes-Barre Citizens’ Voice.

*This was the same unusual arrangement Buftett had with the Graham family at The Washington Post, and with GEICO, the insurance company in which he was the principal investor.






End of sample




    To search for additional titles please go to 

    
    http://search.overdrive.com.   


OEBPS/images/Aule_9780307766335_epub_tp_r1.jpg
THREE
BLIND
MICE
How the TV Networks
Lost Their Way

KEN AULETTA

o

Vintage Books
A Division of Random House, Inc.
New York





OEBPS/images/Aule_9780307766335_epub_L02_r1.jpg






OEBPS/images/Aule_9780307766335_epub_cvi_r1.jpg
Three Blind Mice

HOW THE TV NETWORKS LOST THEIR WAY

KEN AULETTA






OEBPS/images/Aule_9780307766335_epub_cvt_r1.jpg







OEBPS/page-template.xpgt
 

   
    
		 
    
  
     
		 
		 
    

     
		 
    

     
		 
		 
    

     
		 
    

     
		 
		 
    

     
         
             
             
             
             
             
             
        
    

  

   
     
  





